Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
uhm... Beror lite på... Högra fästet kostar ca 500. Nedre fästet vid växellådan kostar typ 400 i poly, orginal skumgummi vet jag inte. Det stora övre kostar också typ 400 i poly, och typ 80 spänn i skumgummi. Det vid torpeden kostar inte mycket, tror strax under 200 för poly, ingen aning om skumgummi...

Dom 2 hydrauliska är desto dyrare, men det är sällsynt att dom går sönder, så dom behöver du troligen inte oroa dig för.
av Knatch
Lucif3r skrev:uhm... Beror lite på... Högra fästet kostar ca 500. Nedre fästet vid växellådan kostar typ 400 i poly, orginal skumgummi vet jag inte. Det stora övre kostar också typ 400 i poly, och typ 80 spänn i skumgummi. Det vid torpeden kostar inte mycket, tror strax under 200 för poly, ingen aning om skumgummi...

Dom 2 hydrauliska är desto dyrare, men det är sällsynt att dom går sönder, så dom behöver du troligen inte oroa dig för.
Det var därför jag ville ha sprängskissen :D
Måste ju göra en offert åt mig själv och övertala densamme om att det är en stark investering som ger god avkastning. :mrgreen: :mrgreen:
av Fritzell
Jag beställde precis dom två hydrauliska från skruvat.se för 999kr inkl frakt. Dom två andra är bytta sedan tidigare. Ska bli väldigt intressant att se vad det gör för skillnad. Kanske är det en tusing rätt i sjön eller så får jag en sjukt skön nybilskänsla
av Knatch
Liten uppdatering!
Bytte momentstag (nedre främre) som jag köpte på volvo för runt 400kr inkl rabatt, bilen blev annorlunda men fortsatte att knäppa när jag står vid rödljus och drar i ettan eller växlar till 2an isv.
Idag hörde jag ett konstigt gnisslande som följer hjulrotationen höger fram, tanken slog mig att centrumbulten släppt och jag hade rätt. Nu är det 4e gången den släpper under loppet av 1 år.
Därför har jag bestämt att byta båda centrumbultarna, fetta in drivaxlarna ordentligt med nåt riktig tjockt fett och prova.

En annan sak jag misstänker är bussningarna till krängningshämmaren, det märker jag när jag exempelvis rattar mycket åt vänster och kör över en vägbula från snedden. Då smäller det lite i framvagnen och efter tusentals körda mil i åbäket så har jag lärt mig vad som låter bara jag hör det. Så snart blir det att ta ner skiten, borsta rent och spraya i nån färg för sysselsättningens skull samt byta bussningar. Ska jag köra volvos orginala eller polyretan (stava?)

Tips välkomnas med öppna armar !
Användarvisningsbild
av Lucif3r
:???: Aldrig hört om att centrumbulten lossnat. Har du dragit den med rätt moment? Det är rätt rejäla moment det handlar om, typ 120nm+60grader eller något sånt.
Har du dessutom inte den självlåsande modellen måste du även knacka in låsningen.
av Knatch
Lucif3r skrev::???: Aldrig hört om att centrumbulten lossnat. Har du dragit den med rätt moment? Det är rätt rejäla moment det handlar om, typ 120nm+60grader eller något sånt.
Har du dessutom inte den självlåsande modellen måste du även knacka in låsningen.
Efter lite sökande så ser jag att det är väldigt många som varit med om samma sak. Bultarna är sk sträckbultar, dom ska dras 40-50nm med 90grader vinkeldragning. När du väl lossat bulten en gång så ska den bytas ut, och det visste jag inte så det får bli 2 nya
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Knatch skrev:Efter lite sökande så ser jag att det är väldigt många som varit med om samma sak. Bultarna är sk sträckbultar, dom ska dras 40-50nm med 90grader vinkeldragning. När du väl lossat bulten en gång så ska den bytas ut, och det visste jag inte så det får bli 2 nya

Jag missade att du inte är TS, och att du inte skrivit vad du har för bil/årsmodell. Då antar jag att du har en 99+ och inte en -97a som tråden handlade om, och då är det en helt annan konstruktion.....

Tips till nästan gång du snor någon annans tråd: Var noga med att skriv att du har en helt annan bil än vad tråden handlar om.
av Knatch
Lucif3r skrev:
Knatch skrev:Efter lite sökande så ser jag att det är väldigt många som varit med om samma sak. Bultarna är sk sträckbultar, dom ska dras 40-50nm med 90grader vinkeldragning. När du väl lossat bulten en gång så ska den bytas ut, och det visste jag inte så det får bli 2 nya

Jag missade att du inte är TS, och att du inte skrivit vad du har för bil/årsmodell. Då antar jag att du har en 99+ och inte en -97a som tråden handlade om, och då är det en helt annan konstruktion.....

Tips till nästan gång du snor någon annans tråd: Var noga med att skriv att du har en helt annan bil än vad tråden handlar om.
Självklart har du rätt, jag missade det helt. Trodde att jag fortfarande skrev i min egna tråd som berör en s60.
Jag ber om ursäkt
av SubMarine
Knatch skrev:Liten uppdatering!
Idag hörde jag ett konstigt gnisslande som följer hjulrotationen höger fram, tanken slog mig att centrumbulten släppt och jag hade rätt. Nu är det 4e gången den släpper under loppet av 1 år.
Därför har jag bestämt att byta båda centrumbultarna, fetta in drivaxlarna ordentligt med nåt riktig tjockt fett och prova.
Nu blir det lite mer hijack här...

Har samma problem som du att centrumskruvarna släpper vilket gör att det klickar i navet (V70 -99). Jag får det inte att sitta trots ny skruvar, dragna med korrekt moment. Har även provat XC90-skruvarna som har en gummigrej som mot drivaxeln men de lossar också. Tips!?
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]