Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj! Tillbaka efter semestern! Men inte mycket har blivit gjort på bilen. Men idag efter jobbet så tänkte jag att jag går ut och provar starta den bara för att se om den har ändrat sig i sitt beteende. Till min förvåning så är batteriet helt urladdat. Mäter med multimeter och den visar 2.28volt ?:-/ Stoppar i laddaren och märker att denna lilla pryl börjar vibrera/durra:

Bild

Den kallas för tomgångsstabilisator vad jag har läst mig till! Har en till utav denna dock enbart elektronik delen men ska prova att byta denna imorgon. Kände även att styrboxen var något ljummen. Detta känns inte som att det är fullt normalt utan att det är någonform utav elfel. Känns som att det är läge att ragga tag i någon som kan undersöka boxen!

Efter jobbet imorgon ska jag iallafall göra följande:

Prova byta tomgångsstabilisator
Prova låna ett batteri utav min 850 och se om felsymptomen ändras.

Ska även kolla med en av morsans polare om jag kan låna hennes gasspjäll och prova med. Dock så har hon en v70n -03 Men samma motor b5244s2 Så detta bör la vara kompatibelt? Ska vara det iallafall vad jag läst mig till. Eller är det olika styrsystem eller något årsmodellerna emellan?

Mvh Torgny
Lucif3r skrev:2.28 volt? Det batteriet är bara att kasta då....

Jotack det kan man lungt säga! Ska se hur det blir med min friska batterie från min 850 idag! Du har ingen aning om spjällen är kompatibla mellan en v70 från -99 och en v70n ifrån 03 ? Samma motorkod B5244s2.

Mvh Torgny
Lucif3r skrev:Dom borde vara kompatibla, men ska inte lova något... Jag är inte direkt insatt i P2-modellerna :)
Spjället funkade givetvis inte att byta med. Kontakten skiljde samt såg detta spjället lite annorlunda ut. Vart väldigt dåligt med tid till övers idag med så hann inte prova så mycket andra grejer som jag hade hoppats på. Är förlite timmar på dygnet nu när man har börjat jobba igen. :roll:

Jag prövade dock att byta tomgångsstabilisatorn. Men det vibrerar fortfarande trots det och gången på bilen är likadan. Jag prövade även att rycka spridare en efter en och se om det vart någon skillnad. Spridare 1,2 och 5 så märkte jag skillnad på gången men ej vid spridare 3 och 4. Så jag provade byta dessa då detta var en så snabb operation samt att jag hade lite spridare låg då jag råkade få med mig fel typ utav spridare en gång från returbilen men dessa var samma som i den här bilen. Dock även denna gång utan skillnad.

Nu har jag iallafall lyckats ragga tag i en annan av morsans kompisar som har en v70 ifrån 00 med samma motor så ska ta och låna det spjället när tid och tillfälle ges. Återkommer så fort jag lyckats få tid till mera felsökning på bilen.

Mvh Torgny
Torgny77 skrev:
Felkoderna jag får ur är följande: (Jag vet inga volvo koder, men jag har ingen möjlighet att läsa ut volvo koder.)
P1670: ??
P1608: Throttle unit, internal fault. Signal too low or signal missing.
P1611: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1612: Throttle unit communication. Signal too low.
P1613: Throttle unit communication. Signal too high or signal missing.
P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.

Mvh Torgny
Under 2003 kom Bosch gasspjäll, som inte är kompatibla med bilar med M-M spjäll orginal.

Det är "farligt" att stirra sig blind på felkoderna som står i felkodsläsaren, om den är av universaltyp.
Jag får följande översättning, från min lista med ISO9121-koder, tolkat mot Volvos system.

Iso kod Volvo-kod översättning/förklaring
P1670 = ECM 720A = Imobiliser dålig/ingen signal.
P1608 = ECM 903F = Trottel fast/orörlig
P1611 =ECM 902A = Cam bus ETS ingen signal
P1612 =ECM 902AIB =ETS ingen signal
P1613 = ECM 902A/8 = ETS internt fel
P1651 =ECM 908F = MAF sensor och gasspjäls-läge. orimlig skillnad i signal.

Du har kollat att du inte har ett sådant skitfel som en blåst säkring till nått styrdon. ETS tex?
Nån huvudsäkring, eller nått relä som rubbats ur läge. ..mm,mm.
Töndlåset som inte ger spänning i alla kontakter, osv.....

Här får någon gärna rätta mig, men detta jag har hört, och är inte ett fakta-påstående av mig:
(Kan alltså ha fel)

"Motor-styrdonet använder spridarna till att reglera motorvarvet med när den är i nöd-läget, och om gasspjället är dött"

Skulle isf förklara varför den "reagerar på gasen", trots ev strömlöst och därmed dött spjällhus.
Bra, går den nog inte.....

Bara en tanke, blandat med "hört"-fakta och lite gissning.....
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]