Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle tro att o-ringen 7 är till för att täta :lol: :wink: Nej men jag tror som så att den ska täta så att inte o-renad/renad olja från filtret ska läcka ut i tråget. Kommer nu inte ihåg om oljan renas efter att den har varit i motorn eller om den renas före den går in i motorn.
DayDreamer skrev:Skulle tro att o-ringen 7 är till för att täta :lol: :wink: Nej men jag tror som så att den ska täta så att inte o-renad/renad olja från filtret ska läcka ut i tråget. Kommer nu inte ihåg om oljan renas efter att den har varit i motorn eller om den renas före den går in i motorn.
Ah, Robert DIY på youtube sa att den kan suga upp luft i oljan utan oringarna, eller om dom är dåliga. Jag har oringar där, missförstod bara och trodde att det skulle sita oringar i tråget också.

En helt annan fråga som någon kanske kan svara på... Min vakuumslang från PCT ventilen till insuget (inte till insuget på min modell men på de flesta går den dit) behöver bytas, och jag har bara en som är betydligt grövre, typ 6mm istället för 3 eller 4mm. Funkar det med grövre slang förutsatt att det är tätt i anslutningarna?
Du menar PTC-nippeln :wink: som sitter på friskluftsintagen precis innan turbon antar jag? Jag tror inte att det spelar så stor roll bara det håller tätt.
Bild
Haha ja exakt! Så bra! Jag testar, kommer nog ändå byta ut till rätt diameter senare...
Nu är alla bultjävlar på plats! Oljenivå-grejen med en liten boll längst ut pajade, eller så var den paj från början. Den var i vilket fall inte ikopplad, och antagligen därför någon tidigare ägare kört med för lite olja, därav all koks/sludge, skulle jag tro!

Problemet just nu är att få torxen att gänga rätt till fästet av styrservorören (och alla grannar som undrar hur det går, och om inte jag ska sälja bilen :D) . Nästan omöjligt, sugen på att ta spännband eller något. Hm..
Oljenivå grej ?:-/ har faktiskt aldrig sett den eller tänkt på den men jag antar att det måste vara den med nr47 på oljetrågs bilden.
DayDreamer skrev:Oljenivå grej ?:-/ har faktiskt aldrig sett den eller tänkt på den men jag antar att det måste vara den med nr47 på oljetrågs bilden.
Japp! Man var tvungen ta ut den ur tråget för att komma åt ena bulten till tråget. Jag tror några bilar hade sån, och sedan slutade dom eftersom den alltid gick sönder?
Nu är allt på plats och insuget monterat! Ett problem dock. Jag har slarvat bort slangklämman till gummiröret som går till spjällhuset...

Tredje pilen uppifrån, den klämman måste jag köpa, men vilken diameter??
Bild

Vet någon?
RääserCalle skrev:Nu är allt på plats och insuget monterat! Ett problem dock. Jag har slarvat bort slangklämman till gummiröret som går till spjällhuset...

Tredje pilen uppifrån, den klämman måste jag köpa, men vilken diameter??
Bild

Vet någon?
Har tyvärr ingen aning om vad det är för diameter på den, har du inte ett skjutmått så du kan mäta diametern?
av LOB
DayDreamer skrev:Vet inte om bilden hjälper dig något med vart den sista skruven ska vara. Fick du förresten rent kanalen till vevhusventilationen?
Bild
Var sitter kanalen til vevhusventialtionen? Nr på sprängskissen?
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.