Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
En snabb blick säger att den läser hastigheten från GPS, och det skulle aldrig fungera för att få någom som helst rättvis tid. Möjligtvis på en lastbil, eller en cactus med 0-100 på en vecka...
Inte ens min egna mätare med 200ms uppdateringstid är snabb nog för att visa rättvist. Och GPS har i regel bortåt 1sek uppdateringshastighet, dvs 5 gånger långsammare än min mätare.
av jantt
Der står man også kan måle uden GPS.

Alternativ er stopur. Ved ikke om det er mere præcist. Kan prøve begge dele.
av Volvo742
jantt skrev:Der står man også kan måle uden GPS.

Alternativ er stopur. Ved ikke om det er mere præcist. Kan prøve begge dele.
Hur noga behöver du vara?

Kan du inte använda energiformler? Om du kör på en rak sträcka och sedan ber du någon ta sin telefon och använda någon stoppur. Sedan körde du bilen och gasar på allt vad du kan.

Vi säger att du fick 5 sekunder från noll till 100. Vi säger att din bil väger 1800 kg. Hmm....

Jag föreslår att du interpolerar dina världen. Jag vet inte hur det skrivs på danska. Men om du till exempel ritar en hastighetskurva på ett tidsplan och du vet hur mycket din bil väger så kan du räkna ut hur många HK det behövs för att få din bil upp till 100 km/h på en rak sträcka på 5 sekunder.

Nu är vi inne på ingenjörsventenskap :)

Kan du matematik så är detta nog inget problem. Det du behöver är en kamera som kan rita en hastighetskurva på datorn. Då har du data som du kan derivera och integrera.

Du måste även räkna ut friktionen mellan däck och asfalt. Detta är enkelt. Kör bilen full fart och bromsa in. Mät sedan bromssträckan. Då får du ut en friktionskoffecient.
av jantt
De første 2 målinger 0-100 :

7,03
6,59

Tror dog ikke helt på dem, så tager lige nogle flere målinger på forskellige måder.

Men er de rigtige (og ja den er blevet hurtig) så beholder jeg den og glemmer alt om turbo.
av Volvo742
Ungefär 7 sekunder för 0-100 är bra för en GLT 92.

Så du ska inte installera en turbo på bilen?
Du vet att du vinner väldigt mycket effekt på en turbo? Mer bränsle + luft = mer effekt.
av jantt
Som sagt ved jeg ikke om jeg stoler på tiderne og vil derfor tage flere tider og flere forskellige app, og stopur.

MEN det er vel muligt ?

GLT kamaxsler er bedre turboen. Spjældhuset er større.

Jeg har monteret komplet rally udstødning og race chip i ecu + en del andre ting.

Jeg ser ingen problem med at komme ned på 7 sek., men sagt vil jeg måle noget mere for at være sikker.

Vil dog sige at dem der har kørt med siger at den er meget hurtig.
av jantt
Har taget 2 test mere :

6,70
6,83

Ved stadig ikke om man kan regne med de tider.
Har nogen herinde prøvet tune en GLT og målt tider ?

Har skrevet med et svensk tuningsfirma og de siger at en GLT er hurtigere end en turbo 0-70,
og derefter kommer turboen så og er hurtigere.
Han mener dog med de ting jeg har lavet ved bilen, så er den nok hurtigere end en turbo. Kan det være rigtigt ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vilken firma pratade du med? Jag tycker det låter otroligt att en GLT ska vara piggare än en turbo...
Men då är ju frågan - VILKEN turbo-modell jämförde dom med? Jämförde dom med LTT'n på 193hk så kanske det är möjligt, och kanske en 850T5 en solig dag med hemlängtan. Men en x70 T5 tror jag inte den drar ifrån.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]