Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Lucif3r skrev:Ja som sagt, man byter alltid axelvis när det gäller bromsar, däck, dämpare och allt övrigt som har med väghållningen att göra.
Har man TUR kan man klara sig att t ex bara byta ett ok, som jag hade... Hade inte pengar för att köpa 2 ok, och stod där med en bil med bara 3 ok och halv panik :roll: Men jag hade som sagt tur, det nya och gamla oket ligger exakt jämnt i bromsverkan enl. bes(2 år i rad, får se nu på nästa bes. i maj hur det ser ut) :)

Men ja, byt alltid axel-vis så långt det är möjligt. Bakskivorna brukar säljas parvis, och bromsbelägg säljs axelvis. Bakbromsarna är f.ö. löjligt billiga, tror inte jag gav ens 500kr för 2 skivor, belägg och monteringssats(<- glöm inte denna). Handbromsbackarna kostar väl 100-150kr extra eller något sånt.
Ok jo det kan jag tänka mig haha. Bästa är nog att alltid byta allt parvis, annars är ju risken att andra sidan slits ut snabbare och då blir det ju bara obalans hela tiden. Ok men då snackar vi biltemas priser? Jämförde mekonomen med biltema. Köper jag bromsskivor med betyget "bäst" så hamnar jag på 1030kr då det ingår två skivor som du nämnde. Plus bromsbelägg till båda sidorna 2x215kr. Så jag hamnar på ca 1500kr
På biltema kostar skivorna 518kr men dessvärre inget pris på bromsbelägg. Säg att det hade varit 1000kr ialf. Vad anser du personligen?
Och lycka till med besiktningen, någon av oss borde ha tur ialf haha
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag köpte mina från.... uh... bildelaronline24.se om jag minns rätt. Skivorna kostade 200kr/st tydligen, och beläggen 146kr, monteringssats 60kr. Så det var i runda slängar 600kr, inte 500 som jag hade för mig :P .
av hno12
Ok, men är det bra kvalitet på bromsskivor från biltema och bildelaronline osv?
av hno12
Lucif3r skrev:Ja, dom håller säkert samma kvalitet som alla andra. Inte direkt många fabriker som gör bromsskivor...
Ok haha, men dåså då får jag slå till på Biltemas bromsskivor. Jag har ju rabatt via Volvo men original är ju snäppet dyrare
av MickeM
Hej.

Vänta lite nu.
Se till av få fart på ABS och SRS innan du köper några andra delar.
Det finns en risk att dessa reparationer blir mycket kostsamma och du bedömer att bilen inte är värd att laga.

Hursomhelst är det bäst att laga största felen först.

Micke.
av hno12
MickeM skrev:Hej.

Vänta lite nu.
Se till av få fart på ABS och SRS innan du köper några andra delar.
Det finns en risk att dessa reparationer blir mycket kostsamma och du bedömer att bilen inte är värd att laga.

Hursomhelst är det bäst att laga största felen först.

Micke.
Hej.
Ja jag får ta o göra det, men frågan är vad som orsakar felet på abs!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du får läsa ut felkoder så att du inte börjar byta massa delar i onödan :) Men troligtvis så är det väl antingen en givare eller ABS-krans som har gått sönder glöm inte att fixa så att lampan lyser också :)
av hno12
DayDreamer skrev:Du får läsa ut felkoder så att du inte börjar byta massa delar i onödan :) Men troligtvis så är det väl antingen en givare eller ABS-krans som har gått sönder glöm inte att fixa så att lampan lyser också :)
Ok, men kommer felkoderna upp på displayen eller måste jag införskaffa en felkodsläsare? haha. Tack för tipsen ialf! Ärligt talat, vill ingen komma till gbg för att meka på min bil? haha. Fan, jag vill bara fixa den och kanske t.o.m. sälja den efter.

Men är det något större projekt att byta dessa två delar på en 850?

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]