Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Indalsman skrev:Går det inte att läsa av aktuell data på signaler till spjällhus och motor temperatur och dylikt och se om det blir nå knas med nån signal precis när det händer?
Ja det ska väl gå och kolla allt det samtidigt.

Om nu allt fungerar som det ska alltså dom sakerna som du har bytt och kablaget sägs vara helt mellan ETM och ECM. Det finns ju en till grej med som kan vara orsaken och det är själva gaspedalen, vet inte något mer som kan fela när den sätter den felkoden som den gör.
av Fritzell
Har någon kontrollerat vev- och kamaxelgivare?
Typiskt givare att bete sig konstigt när de blir varma.
Sen tänkte jag på det här med ångavdunstningen. Den ventilen öppnar ju först när motorn är varmkörd och är det vacuumläck därifrån blir ju undertrycket till insuget helkonstigt. Är ju lätt att sätta en klämma över slangen ut från insugsgrenröret bara för att utesluta det...

För övrigt känns det bestörtande att volvo byter databox och spjällhus och rånar en på pengar utan att ha löst problemet. Med all dyr testutrustning de har tillgång tillmåste dom väl kunna felsöka och provköra och läsa ut felkoder och ringa in felet noggrannare innan de bara byter ut saker?
Jaja jag hoppas att du hittar felet snart är nyfiken på vad det var som ställde till det.
av ollikent
Såg dom senaste inläggen först idag. Spännade att höra att det möjligen finns alternativa fel. Spjällhuset byttes på en mecaverkstad. Sen när felet återstod hamnade den på volvo när dom försökte reklamera den. Eftersom felet kvarstod. Då sa dom att det var fel på databoxen. Sen har jag ju bytt den och haft den på Volvo igen. Brabil i Väsby.Ska kolla dom nya uppslagen framförallt med vakuumslangarna.
av ollikent
Jag har sett över vacuumslangarna nu iaf. Ingen skillnad. Jag står ute så det har legat bokstavligen på is meckandet. Men enligt min lilla felkodsavläsare så hittar den inte ecu. Det är väl databoxen. Det måste ju vara nåt avbrott mellan spjällhus och ecu. Men lite konstigt ändå att den går när de3n är kall. Och att volvomecken va så bombsäker på att kablaget var juste.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla ifall motorlampan lyser när du har tändningen påslagen när felkodsläsaren inte hittar ECU. Kolla även om den lyser påtändningen om du låter bilen stå och gå tills den dör. Lyser inte motorlampan när du vrider på tändningen så betyder det att du inte har någon kommunikation med ECU och bilen kommer aldrig att starta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Lyser inte motorlampan när du vrider på tändningen så betyder det att du inte har någon kommunikation med ECU och bilen kommer aldrig att starta.

Uhm, är du helt 110% på det? För motorlampan lös iaf på mitt instrumenthus när jag hade det på bänken - dvs ingen som helst styrbox inkopplad :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Helt hundra. Min motorlampa lyste inte på tändningen när jag köpte bilen och den kunde helt plötsligt börja lysa och blinka :shock: Bilen startade aldrig för mig om motorlampan ej lyste när tändningen var igång men så fort den tände sig så var det bara att vrida på starten så startade motorn direkt. Detta var ju en chip brygga i ECU som var dåligt lödd. Samma var det för kompisen S70 97 en kontakt som sitter vid kylarfläkten hade hoppat isär. Motorn tvär dog och motorlampan lyste inte när tändningen var på. Det var bara att plugga in sladden igen så fungerade allt igen.

Min bil som har elektroniskt gasspjäll var även ETS och oljetryckslampan död när inte motorlampan lyste.

Du kanske jordade motorlampan så det var därför den lös när du hade ur instrumentet? För det jag kom fram till var att motorlampan tänder sig när ECU får signal att den ska jorda ledningen till motorlampan som den då tänder sig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nä, det enda jag gjorde var att koppla på 12V på perma-+, tändnings-+, belysnings-+ samt tillhörande jord.

Men det är möjligt att motorlampan kanske inte tänds NÄR en styrbox är ikopplad, och styrboxen inte fungerar som den ska, samtidigt som lampan lyser när en styrbox INTE är ikopplad öht................. Eller så är det ändrat 99-00 från 97-98 :)
Användarvisningsbild
av taxi
Hur går det för TS?
Jag läste precis om hur din motor låter som en "fiskekutter", och det var ett intressant ordval. Så låter en bil med luftpump där backventilen gått sönder. Har du luftpump på bilen? Googla "SAS, Secondary Air Injection System".
På min förra bil, 850 -97, startade luftpumpen efter ca 10 minuters körning för självdiagnos. Då är lambdan med i luft/bränsleberäkningscykeln, till skillnad från direkt efter kallstart då pumpen går men ingen lambda är med och ställer till det.
Nu vet jag ju inte om en -99 har luftpump över huvud taget, så har du inte det kan du bortse från detta.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]