Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1044739
Ja troligen så är det katalysatorn som har gett upp (smällt ihop) och då orkar ju inte avgaserna ut därav att den inte låter lika mycket och den blir ju väldigt slö.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1044753
Indalsman skrev:Min svarar inte så här på gasen och låter inte så här mycket heller...



Här är ett annat klipp som visar en piggare motor och med mer motorljud än mig...



Verkar luta mer och mer åt avgasystemet.

Du jämnför med en 10V. 10V har ett helt annat ljud än 20V, mycket råare(som höres på filmerna). Dessutom är 10V piggare i dom lägre varven än GLT. GLT har toppeffekten alldeles för långt upp i registret.

Så den jämnförelsen är inte direkt rättvisande.
av Indalsman
#1049236
Det verkar som att jag kan provocera fram en motorstörning, mest vid start i korsning och i svängen/efter svängen i korsningen och ska till att accelerera, då rycker den på 1an och sen när jag lägger i 2an och ger mycke gas så dör nästan all kraft i bilen sen precis när jag får pedalen i golvet så går den jämnare och börjar accelerera lite sakta till den kommit över 3-4000 varv sen drar den iväg.

Tror jag har lagt katalysator problem bakom mig, tror mer på typ tändstift eller lambda sond eller nåt. Har kollat kurvorna på lambdan med Torque i telefon via Bluetooth adapter i OBD2 uttaget och kurvorna från lambdan är allt annat än bra. Dom pendlar ju upp och ner men inte med några fina kurvor och inte regelbundna heller.

Har ju nyss köpt bilen och kollade tändstiften och då har ägaren före satt i Biltema/brisk tändstift och då fick jag rysningar i ryggraden... Nån som har tips på vilka stift som funkar bra i volvo 5a utan turbo?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1049258
Indalsman skrev:Det verkar som att jag kan provocera fram en motorstörning, mest vid start i korsning och i svängen/efter svängen i korsningen och ska till att accelerera, då rycker den på 1an och sen när jag lägger i 2an och ger mycke gas så dör nästan all kraft i bilen sen precis när jag får pedalen i golvet så går den jämnare och börjar accelerera lite sakta till den kommit över 3-4000 varv sen drar den iväg.

Tror jag har lagt katalysator problem bakom mig, tror mer på typ tändstift eller lambda sond eller nåt. Har kollat kurvorna på lambdan med Torque i telefon via Bluetooth adapter i OBD2 uttaget och kurvorna från lambdan är allt annat än bra. Dom pendlar ju upp och ner men inte med några fina kurvor och inte regelbundna heller.

Har ju nyss köpt bilen och kollade tändstiften och då har ägaren före satt i Biltema/brisk tändstift och då fick jag rysningar i ryggraden... Nån som har tips på vilka stift som funkar bra i volvo 5a utan turbo?
Om det är katalysatorn så skulle den aldrig bli piggar ju högre du varvar den så katalysatorn ska vara hel för dig :).

Kurvorna på sonden varierar lite beroende på viken sond du kikar på. Den främre lambdasonden ska pendla fram och tillbaka ganska mycket medans den bakre lambdasonden ska så gott som ligga still.

Så här såg kurvorna ut på mina sonder när jag hade fel på den bakre sonden och läckage vid grenröret.

Detta är den bakre sonden.
Bild

Detta är den främre sonden.
Bild

Som ses så är det helt fel det ska vara tvärt om den främre lambdasonden ska pendla så mycket som det gör på första bilden och den bakre lambdasonden ska pendla lite så som det gör på den andra bilden.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1049264
Indalsman skrev: Har ju nyss köpt bilen och kollade tändstiften och då har ägaren före satt i Biltema/brisk tändstift och då fick jag rysningar i ryggraden... Nån som har tips på vilka stift som funkar bra i volvo 5a utan turbo?
Brisk är ju ett erkänt bra märke på stift. jag kör med Biltemas dyrare variant av Brisk-stift och bilen går lika bra (ja om inte t o m bättre) som med originalstiften som jag alltid kört på tidigare!
Bilen får gå rätt hårt så jag skulle märkt rätt snabbt ifall de inte var bra!
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1049271
DayDreamer skrev:Precis Brisk tändstiften är super bra :D
Bilen går kanonbra! :)
Jag har sänkt medelförbrukningen sen jag monterade Brisk-stift, och nej det är inte enbart för att de gamla var utslitna utan det är medelförbrukningen under 5år och ca 15 000mil och jag har aldrig legat så långt som nu sedan jag monterade Brisk.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1049294
Hilmer skrev:
DayDreamer skrev:Precis Brisk tändstiften är super bra :D
Bilen går kanonbra! :)
Jag har sänkt medelförbrukningen sen jag monterade Brisk-stift, och nej det är inte enbart för att de gamla var utslitna utan det är medelförbrukningen under 5år och ca 15 000mil och jag har aldrig legat så långt som nu sedan jag monterade Brisk.
Samma här medelförbrukningen har sjunkit avsevärt men nu hade jag även sondproblem och läckage vid grenrörspackningen när jag hade som högst medelförbrukning.
av Indalsman
#1049487
Jajamän så dom stiften ska vara ok ändå då, jaha... hela tiden tillbaka till ruta 1 :P Finns ju inga papper, kvitton eller nånting i bilen heller så man vet ju inte vad som är gjort på bilen tidigare.

Jag hatar att åka i bilar som inte går som dom ska... Saknar 940n jag hade förut.

Ska se om jag kan ta en skärmdump på telefon så får ni se lambda kurvan, jag tycker inte den ser ut att vara som den ska, sen glömmer jag alltid bort om det är hög eller låg volt som är mager resp. fet blandning.
Läste nån tråd där nån hade nåt liknande problem och dom bytte termostat och tempgivare, men min temp mätare visar helt OK (kl 3) och enligt data värdena i Torque så ligger den på ca82-88grader vid körning och varm motor så jag tycker inte att problemet ligger där heller.

jag provade ju även en annan beg LMM och rengjorde den på jobbet med LMM rengörings spray men den går likadant med båda mätarna, ingen skillnad så jag tror inte problemet ligger där.

Dom felen som är på motorn just nu som jag vet om är att VV skulle behövas göras ren och att luftpumpen inte fungerar, den sätter felkod på den vid långvarig tomgångs körning men vad jag har förstått så ska ingen av dessa orsaka såna motorstörningar som jag har.

Om nån slang till VV skulle ha spruckit/lossnat eller dylikt, skulle inte bilen ha gått konstigt på tomgången då? har dock inte provat startgas metoden på den än.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]