Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag köpte en multimeter från biltema för 120kr. Väldigt snarlik den som jag länkade till från Kjell & Co fast denna har löstagbara mätprobar. Enligt instruktionen ska denna ha en säkring. Dock är det väl ingen garanti för att det inte ska gå åt pipsvängen om jag gör riktigt fel, men så fel bör jag inte göra. Bara att ställa in multimetern på likströmsspänning 20V och sen sätta den röda mätproben på plus och den svarta på minus så bör jag ha några siffror på displayen.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nu har jag och min bror testat med multimetern och den visade 12V när man inte gjorde någonting. Vred man om nyckeln så sjönk spänningen till närmare 2V. Det betyder väl att startmotorn är slut som DayDreamer sa? Vi provade också att slå lite på startmotorn och då började det komma ljud från den. Det lät som om den gick något enstaka eller kanske bara något halvt varv. Långtifrån tillräckligt för att starta en bil och så som den ska låta. Det lät inte bra men den lät i alla fal något utöver klickandet och det betyder väl att den får ström vilken kan utesluta några elkablar, eller? Så då måste det vara startmotorn som måste bytas alltså.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Lucif3r skrev:whoa whoa whoa.... Skrev du verkligen rätt? Sjönk spänningen till TVÅ volt!? Isf är batteriet totalt skrot.
Ja, jag är väldigt säker på att jag skrev rätt. Jag mätte två gånger till och med för jag var osäker på om jag såg rätt. Spänningen sjönk under 3V och utan att man provade starta så låg spänningen på lite över 11,9V. Är verkligen batteriet helt skrot? Det behövs inte laddas eller?

Det DayDreamer skrev nedan, menades det inte att spänningen skulle sjunka så kraftigt som nästan ner till 2V?
DayDreamer skrev:Du skulle även kunna mäta spänningen på batteriet samtidigt som någon försöker starta bilen. Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så är nog startmotorn slut. Sjunker inte spänningen på batteriet så är det antingen ett jord fel eller spänningsfall någonstans.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Sjönk spänningen till två volt när ni vred på tändningen eller när ni gjorde startförsöket? Låter som Lucif3r skriver att batteriet är skrot tror inte ens att en låst startmotor drar ner spänningen så långt som till två volt snarare 6-8volt kanske.

Har du ett annat batteri så testa med det och du kan även testa med hjälpstart från en annan bil med startkablar.

När jag menar låst start motor så i med femmans växel koppling upp och tryck allt vad man har på bromsen samtidigt som man vrider på starten då är startmotorn låst men startmotorn mår inte bra av förlångvarig låsning.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
FyoDisco skrev:
Lucif3r skrev:whoa whoa whoa.... Skrev du verkligen rätt? Sjönk spänningen till TVÅ volt!? Isf är batteriet totalt skrot.
Ja, jag är väldigt säker på att jag skrev rätt. Jag mätte två gånger till och med för jag var osäker på om jag såg rätt. Spänningen sjönk under 3V och utan att man provade starta så låg spänningen på lite över 11,9V. Är verkligen batteriet helt skrot? Det behövs inte laddas eller?

Det DayDreamer skrev nedan, menades det inte att spänningen skulle sjunka så kraftigt som nästan ner till 2V?
DayDreamer skrev:Du skulle även kunna mäta spänningen på batteriet samtidigt som någon försöker starta bilen. Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så är nog startmotorn slut. Sjunker inte spänningen på batteriet så är det antingen ett jord fel eller spänningsfall någonstans.
Ja jag skrev lite otydligt nu när jag läser det men det kan även vara batteriet eller startmotorn. Men det är ju lätt att testa om det är batteriet ta starthjälp från en annan bil som är igång då får du en spänning på runt 14volt, orkar inte startmotorn runt då så är det nog startmotorn skrot.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
DayDreamer skrev: Ja jag skrev lite otydligt nu när jag läser det men det kan även vara batteriet eller startmotorn. Men det är ju lätt att testa om det är batteriet ta starthjälp från en annan bil som är igång då får du en spänning på runt 14volt, orkar inte startmotorn runt då så är det nog startmotorn skrot.
Det är ingen risk alls att prova starta 850:n samtidigt som den får starthjälp av en annan bil som är igång, eller? Är väldigt försiktig när det gäller batterier då jag har hört en del skräckhistorier och vill inte riskera något haha.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Lucif3r skrev:Batteriet börjar ta skada när det sjunker ner till ~9V, vid 8V ska man börja oroa sig, och vid ~6V så är en eller flera döda celler ett faktum... Sjunker det ända ner till 2-3V så kan du säkert räkna ut hur det batteriet mår.... :roll:
Hmm, ja då kan jag tänka mig att batteriet inte mår något vidare. Ska prova det DayDreamer skrev ovan, annars får det bli ytterligare ett nytt batteri.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det ska inte vara någon fara bara du sätter startkablarna rätt den bilen som ska igång dvs 850 ska du sätta den röda startkabeln på pluspolen på batteriet. Den andra startkabeln sätter du på något annat ställe inte på batteriets minuspol får då kan det bli gnistbildning och det vill man undvika vid batteriet utan sätt den på motorns lyftögla brukar vara en bra jord punkt. Den bilen som ska ge start hjälp kan du sätta båda start kablarna på respektive pol på batteriet.

Kom ihåg att börja med en startkabel i taget har gjort den missen att jag sätt på bägge kablarna på ett batteri och så har dom kommit imot varandra i andra änden och då blir det kortslutning.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]