Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
#1035666
Som sagt kontrollera spjällen. Har du en väldigt stark ficklampa kan du lysa mot plasten och observera spjället och ställa reglaget från min-max och vice versa. Spjället skall då göra fullt utslag. Gör bägge spjällen höger vänster detta behöver du inte demontera spjällmotorn
av folkrace_89
#1035766
har sökt efter en bra bild men inte hittat någon. vart sitter det spjället?
hitta en lista dock 850 med 5st spjäll motorer.
går det att mäta upp dom på något sätt och se om det kommer signal till den?
av MickeM
#1035787
Hej.

Med ny info kommer nya teorier:

Slangarna till elementet borde vara heta, snarare än varma. Drygt 90'.
Annars talar det faktiskt för ett stopp. (Dålig cirkulation)

Spjällmotorerna kan inspekteras visuellt, mest för att det är enkelt, gratis, och väl synliga när elementet byts, men om det vore en spjällmotor/axel, så borde ena sidan av kupen vara varm, och andra kall.
Det är en motor till höger och en för vänster.

Om det nu inte är ett stopp i elementet, så är det sannolikt ECC-panelen eller inne-tempgivaren.

Givaren må mara rensad, men det borde gå att mäta upp den, alt försöka kyla den under färd, för att kolla om den fläskar på värme.
Kolla om den lilla fläkten i givaren snurrar.
Det som talar lite emot givarstrul, är att med temp på MAX så sker sannolikt ingen tempreglering, och den borde öppna båda spjällen till max, oavsett vad givaren säger.
(Lyssna om det surrar när temp vrids upp och ner på båda sidorna)


ECC-panelen har ballat ur för många. Då blir det massor av olika skumma fenomen.

Tätt element, eller defekt ECC-panel verkar troligast för mig nu, med senaste infon.

Micke.
av folkrace_89
#1035793
ska byta element i helgen och försöka test köra spjällen.
kan det funka att nolla bilen( ta bort batteriet)
behöver något göras om man byter panelen?
det var inga problem att hålla i slangen så några 90 grader var det inte.
av MickeM
#1035809
Hej.

Jag tvivlar starkt på "nollning", men det är ju enkelt att prova....
Även om det skulle funka, så är grundfelet kvar.
Så där ska det inte bara bli.

Ha gott om trasor redo när du släpper kylvätskerören på elementet.
Det kommer en halvliter eller så, även om systemet är tömt.
Elementet rinner inte ur helt, eftersom slangarna går neråt från torpedväggen.
Det blir en skvätt kvar.

Det är torx på nästan alla skruvar.

Lycka till.
Mycket talar för elementstopp nu.

Micke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1035834
Med tanke på hur glykolen såg ut i expansionskärlet så är det troligtvis stopp i värmepaketet. Någon har säkert hatt i kylarcement och det är värmepaketet som har fått lida av det med stopp som följd.
av folkrace_89
#1035843
Tänkte mest om det funkar efter nollning så är felet elektroniskt, men elementet ska bytas och kylsystemet ska rengöras, kommer en uppdatering när jag bytt elementet. Tack för alla tips och råd

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?