- fre 08 jan 2016, 16:19
#1035787
Hej.
Med ny info kommer nya teorier:
Slangarna till elementet borde vara heta, snarare än varma. Drygt 90'.
Annars talar det faktiskt för ett stopp. (Dålig cirkulation)
Spjällmotorerna kan inspekteras visuellt, mest för att det är enkelt, gratis, och väl synliga när elementet byts, men om det vore en spjällmotor/axel, så borde ena sidan av kupen vara varm, och andra kall.
Det är en motor till höger och en för vänster.
Om det nu inte är ett stopp i elementet, så är det sannolikt ECC-panelen eller inne-tempgivaren.
Givaren må mara rensad, men det borde gå att mäta upp den, alt försöka kyla den under färd, för att kolla om den fläskar på värme.
Kolla om den lilla fläkten i givaren snurrar.
Det som talar lite emot givarstrul, är att med temp på MAX så sker sannolikt ingen tempreglering, och den borde öppna båda spjällen till max, oavsett vad givaren säger.
(Lyssna om det surrar när temp vrids upp och ner på båda sidorna)
ECC-panelen har ballat ur för många. Då blir det massor av olika skumma fenomen.
Tätt element, eller defekt ECC-panel verkar troligast för mig nu, med senaste infon.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.