Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulla245
Nu har jag bytt plats på givarna , först blev det felkod 124 , förarsidans givare bruten krets eller kortsluten till 12 volt , och 412 , givaren kortsluten till jord , jag gjorde rent lite säkringar sen försvann 124, kan man dra en ny jord till givaren ? kommer den funka då ?
av ulla245
Jodå jag ska prova, men det blev så kallt så jag tappade lusten att fortsätta. Vart går dom här kablarna från givaren ? jag hittar inget elchema .
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Dom går nog till ECC, är det en signal jord så går det inte att dra den till krossen. Du kommer då att få samma felkod kortsluten till jord.
av ulla245
Jag fattar ingenting av det här , om man kopplar på 12 volt och jord på givaren så snurrar fläkten men om man kopplar på bara jord så händer ingenting , kan man dra en ny 12 volt från ngt ställe och en ny jord , kommer den funka då ? iof är det inte så viktigt men det är irriterande att den inte funkar som den ska , bilen är jättefin för övrigt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte att det kommer att funka, det bästa skulle ju vara ett kopplingsschema så man ser vart kablarna går :)
av MickeM
Hej.

Vad är konstigt med att fläkten inte går med endast minus?

Du ska inte dra egen plus eller minus till givaren, eftersom styrdonet jobbar med beräkning av motståndet mellan de två.
Troligen plus i båda, men den ena efter ett motstånd so styrdonet jobbar med.

Eftersom du får bruten krets, med givaren borta, och "felaktig signal" (fritt översatt) med givaren på plats, så är det högst sannoligt inte kablaget, utan givaren.
Eftersom fläkten går med plus och minus, så är den hel, men du måste troligen byta komplett givare inkl fläkt.

Naturligtvis kan du mäta i löskopplad kontakt efter plus och minus till fläkten, men signalkablarna är svårt att få nått vettigt ur, utan att veta exakt vilket motstånd som det ska vara, (du mäter styrdonet då) och då krävs också ett mycket bra instrument för tillförlitliga mätvärden.. Fluke eller dyl =överkurs.

Micke.
av ulla245
Eftersom det blev samma felkod när jag bytt plats på passagerarsidans givare med förarsidans , så är det ju inte givaren, jag tänkte att den är ju inte kortsluten till plus , bara jord , så kanske den skulle funka om man drog en ny jord , men det går inte . så enkelt skulle det tydligen inte vara :???:

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?