- tor 24 dec 2015, 13:48
#1031609
Hej.
Vad är konstigt med att fläkten inte går med endast minus?
Du ska inte dra egen plus eller minus till givaren, eftersom styrdonet jobbar med beräkning av motståndet mellan de två.
Troligen plus i båda, men den ena efter ett motstånd so styrdonet jobbar med.
Eftersom du får bruten krets, med givaren borta, och "felaktig signal" (fritt översatt) med givaren på plats, så är det högst sannoligt inte kablaget, utan givaren.
Eftersom fläkten går med plus och minus, så är den hel, men du måste troligen byta komplett givare inkl fläkt.
Naturligtvis kan du mäta i löskopplad kontakt efter plus och minus till fläkten, men signalkablarna är svårt att få nått vettigt ur, utan att veta exakt vilket motstånd som det ska vara, (du mäter styrdonet då) och då krävs också ett mycket bra instrument för tillförlitliga mätvärden.. Fluke eller dyl =överkurs.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.