Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Gör gärna det om du inte redan gjort det.
Går elfläkten med?

Jag kör med den och hoppas det håller ihop.
Vet inte vad som kan vara fel eller om det är nått som är fel.
av *pettson*
Skumma fel det där..
Vi börjar med elfläkten. Du har en extra kylare där fram. Den är bara till för ac systemet.. kondensor heter den. Dess uppgift är att kyla ned och kondensera den nu upphettade gasen som gjort sitt jobb inne i bilen.
Normalt sett när du kör bil strömmar det luft in i fronten på bilen och kyler den.
När du står stilla finns inget annat än kylfläkten som kan kyla ned den. Det kan ta från nån halvminut till nån minut innan fläkten måste kallas in när man just startat bilen. Kör du bilen är fläkten igång hela tiden under 50km/h.
Så då känner jag att vi rett ut mystiken kring varför den går.

Kompressorn då.. tja beroende på hur effektiv kylen har varit så kan gångtiden vara allt mellan i stort sett igång hela tiden till en gång i halvminuten. Lågt med gas kan också göra samma symtom, dvs att kompressorn får gå med kortare intervaller och ha längre gångtid varje körning.
av Pnjk
Tack för svar pettson...
Då kanske fläkten är ok med andra ord.

Kan man få dessa symptom om man fyller i för mycket gas i systemet?
Jag köpte gds kit från envirosafe och fyllde själv och följde deras instruktion.

Märkte inte av detta direkt efter jag fyllt men iof så har det ju blivit väldigt mycket varmare på senare tid så det kanske är det som gör detta.

Vad tror du om rören vid torpedväggen?
Dessa blir isiga begge två och väldigt kalla.

Annars är det klockren kyla i kupén och den håller rätt temp som man ställer väljer.
Jodå den slår till och från med jämna mellanrum och elkylfläkten går som bara den med det ska den ju göra :) Blir dock kondens på rören som går in till kupén men det blir inte isbildning av det för mig.
av xxargs
Du har klimatautomatik som ser till att luften ur munstyckena är rimlig i temperatur - vad händer när det är satt på max kyla?

is på tjocka röret från evaporatorn är inte normalt och det luktar att sensorn/termistorn vid evaporatorn inte gör sitt jobb och signalerar styrenheten att stänga av kompressorn i rätt intervall. Är det orifice-system så har du en lågtryckstermostat som skall stoppa kompressorn om det blir för kallt (= för lågt tryck) och i äldre bilar så gick all ström genom dessa till fläkt och kompressor och kunde bränna ihop kontakterna om tex. fläkten efter vintern var rostig och gick tungt till en början dom första gångerna på våren när den används igen.
av Pnjk
Sätter jag på max kyla så blåser det kyla hela tiden eller hur menar du?

Verkar inte som det finns nån givare vid evaporatorn när man kollar i vida?

Hittar den på nyare årsmodeller men inte på min.
av xxargs
har du orificer eller expansionsventil i din bil - det är byggt på olika sätt beroende vilken variant. Finns det i motorutrymmet en stor burk på sugsidan med grova rör in och ut och sitter mellan torpedplåten och kompressorn insugsrör - så har du en orificer-system - på denna finns också ofta en pressostat inskruvad på någon nippel (och läcker inte allt för sällan där efter ett antal år) .

Sätter du på max kyla så skall styrsystemet försöka få så kall luft som möjligt i ventilationen, sätter du det varmare så blandas det in varmluft från värmepaketet så att det är lagom kallt/varm i utblåsluften - det brukar finna sensorer någonstans efter ventilationens kanaler som styr blandningsspjällen rätt (om det är ECC/Klimatanläggning och inte bara en 'AC')

Den termistorn jag pratar om finns ofta bara i bilar med riktig expansionsventil som känner av temperaturen på luften precis efter evaporatorn och skall signalera systemet att stanna kompressorn eller reglera ned denna (beroende på typ av kompressor) när temperaturen närma sig noll grader och frysrisk.

Bilar med orcifier (strypning på högtrycksidan innan evapratorn - se det som kapillärrör ) som ofta Volvo-bilar har så går blandningen av gas och vätska efter strypningen in i evaporatorn - det mesta av vätskan kokar upp inne i evaproraton och ger kyla men vid låg fläktpådrag så är kylkapaciteten högre än värmen som kommer med luften som evaporatorn kyler och en hel del vätska kokar inte upp - utan kvarvarande vätska stänker ut ur evaporatorn i tjocka röret till en ganska stor burk någonstans i motorummet och lägger sig i botten i burken - det brukar benämnas 'torkfiltret' (efter som det finns en påse med torkmedel liggande i burken) eller receiver och skvätten i botten kokar upp av motorvärmen. För att det ändå inte skall bli för kallt eftersom kompressorn hela tiden suger så sitter det oftast på burken en lågtryckpressostat som stänger av kompressorn när trycket på sugsidan går lite under 2 Bar övertryck vilket är motsvarande strax under 0 grader C i koktemperatur för R134a. och det är detta som gör att kompressorn slår av och på när man kör med AC och minimal fläktfart i ventilationen - ju mer man drar på ventilationen i fläktfart desto kortare tid är stilleståndstiden.

Bara för att komplicera detta så har man i lite dyrare bilar kompressorer med variabel slagvolym som reglerar sig själv i pumpkapacitet baserat på sugtrycket in i kompressorn och blir den för låg så slutar kompressorn att pumpa fast remskivan och magnetkopplingen är aktiv.

i VAG-sfären så styr man kompressorn med elektrisk styrd ventil istället för att basera på tryck på sugsidan och där har man tom. skippad magnetkopplingen och kompressorns snurrar alltid - sommar som vinter - vilket ger väldigt dyra reparationer om man kör bilen med för lite R134a i systemet (tex pga. läcka) då oljan inte blåses runt av köldmediet längre när köldmediet saknas och kompressorn blir tom på olja och skär efter relativt kort tid.
av Pnjk
Tillbaka från semester....

Nu har jag lyckats hitta en ny grej med detta...
Jag får kyla ett tag för att sedan att den avtar när man kör med bilen. ( kompressorn går)

Stänger jag av acn på knappen så känner man efter en liten stund att det börjar komma lite mer kyla igen ur ventgallret och då kan man trycka igång den igen så kommer det rejält med kyla igen....

Känns som att det blir stopp i systemet eller liknande?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]