Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#976430
andreasw skrev:Vad är det du ska göra?? När du har nollat motorn med tolkarna och släppt på spännaren, skruva fast kamdreven, ta bort alla tolkar, snurra vevaxeln två varv, tryck sedan in tolkarna igen för att se om något har rört sig. Vad är det du håller på med nu?


Jag släpper spännnaren, tar ut tolkarna, vrider två varv - och kamaxeln ligger FEL. Helt sjukt.

Dessutom så tar det bara stopp på tolken när jag vrider moturs, medurs trycks den bara ut ur hålet liksom, och det går att snurra på i evigheter. Blir ju gråtfärdig snart... :cry:
Senast redigerad av 1 justmakemyday, redigerad totalt 0 gånger.
#976455
justmakemyday skrev:
andreasw skrev:Vad är det du ska göra?? När du har nollat motorn med tolkarna och släppt på spännaren, skruva fast kamdreven, ta bort alla tolkar, snurra vevaxeln två varv, tryck sedan in tolkarna igen för att se om något har rört sig. Vad är det du håller på med nu?


Jag släpper spännnaren, tar ut tolkarna, vrider två varv - och kamaxeln ligger FEL. Helt sjukt.

Dessutom så tar det bara stopp på tolken när jag vrider moturs, medurs trycks den bara ut ur hålet liksom, och det går att snurra på i evigheter. Blir ju gråtfärdig snart'
Har du dragit åt kamdreven innan du börjar snurra? Annars kommer det ju bli helt fel. Då snurrar först vevaxeln innan en bit, sen snurrar kamaxlarna efter en stund.

Jag fick aldrig någon rätsida på om man skulle vrida moturs tills det tog stopp mot tolken, men det känndes som att det var mest rätt. Eftersom att när du släpper spännaren till kamremen vill vevaxeln vridas moturs. Så jag gjorde en egen bedömning och tänkte att det var mest logiskt att man skulle vrida moturs för att låsa mot tolken. Du kanske har snurrat ett varv för mycket? Så du snurrat 3 varv på veven, då ligger ju kamaxlarna fel. Vad händer om du bara snurrar ett varv till? Blir det rätt då?
#976458
Tja, alltså jag får ju runt den nu. Accepterat moturs mot tolken och sedan medurs två varv. Och de hamnar ju på ungefär samma ställe - men inte exakt samma för att få in kamaxeltolken igen. Vilket ju är HELT sjukt, jag läser, spänner, drar åt kamdreven, snurrar två varv på vevaxeln OCH DET STÄMMER INTE, är det ens enigt med fysikens lagar? Känns fan helt sjukt. Och ja, känner mig ju som en idiot.
#976459
andreasw skrev:
justmakemyday skrev:NU BLIR JAG FÖRBANNAD!

Alltså, jag har gjort allt exakt. Tar ut tolken för att dra runt två varv OCH KAN FORTFARANDE INTE DRA MOTORN MEDURS, som att tolken sitter kvar. VAD gör jag för fel?
En fråga bara, har du varit och vridit i vevaxeln utan kamremmen på?
Ja.... -.- gjorde ju som Pettson sa och krängde av remmen först...?

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]