justmakemyday skrev:andreasw skrev:Vad är det du ska göra?? När du har nollat motorn med tolkarna och släppt på spännaren, skruva fast kamdreven, ta bort alla tolkar, snurra vevaxeln två varv, tryck sedan in tolkarna igen för att se om något har rört sig. Vad är det du håller på med nu?
Jag släpper spännnaren, tar ut tolkarna, vrider två varv - och kamaxeln ligger FEL. Helt sjukt.
Dessutom så tar det bara stopp på tolken när jag vrider moturs, medurs trycks den bara ut ur hålet liksom, och det går att snurra på i evigheter. Blir ju gråtfärdig snart'
Har du dragit åt kamdreven innan du börjar snurra? Annars kommer det ju bli helt fel. Då snurrar först vevaxeln innan en bit, sen snurrar kamaxlarna efter en stund.
Jag fick aldrig någon rätsida på om man skulle vrida moturs tills det tog stopp mot tolken, men det känndes som att det var mest rätt. Eftersom att när du släpper spännaren till kamremen vill vevaxeln vridas moturs. Så jag gjorde en egen bedömning och tänkte att det var mest logiskt att man skulle vrida moturs för att låsa mot tolken. Du kanske har snurrat ett varv för mycket? Så du snurrat 3 varv på veven, då ligger ju kamaxlarna fel. Vad händer om du bara snurrar ett varv till? Blir det rätt då?