Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Prophetone
Hade en 745:a -92 för en del år sen. Den hade 42.000 mil på mätarn och tidigare ägarna hade alla varit Volvo nördar som dessutom jobbade på Volvo. När jag köpte denna bil så fick jag höra att oljan som användes var mineral olja 10W/30 och att det inte var att rekommendera att hälla i helsyntet, som jag då tyckte var väl ett bra alternativ. "NEJ!" sa killen som jobbade på Bilia i Vänersborg"Varför inte?" undrade jag...Han menade som så att mineraloljan efterlämnade koksavlagringar, sot o liknande som ju var bra eftersom det 'tätade' motorn :roll: ?:-/ Sen fanns det ett läckage från toppen på motorn o han försökte åtgärda detta läckage genom att byta ventilpackning, men det hjälpte inte det minsta...så då fortsatte han med sin mineralolja :mrgreen: Det första jag gjorde var att tömma hela motorn på all skit - tunnt som vatten o becksvart rann det ut på GDS hallen i Partille. Hällde i helsyntet 10/40 men efter 1000 mil så var denna olja lika tunn o svart som föregående mineralolja - dessutom läckte det fortfarande olja från toppen nånstans. Gjorde då så att jag hällde i Mobil 1 5/50 https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 och motorn gick genast märkbart 'mjukare' och dessutom som bonus så slutade det läcka från toppen mer eller mindre omgående :-)-) En fantastisk olja!!! Råkade en vinter ut för att motorn kokade på väg till jobbet då nedre slangklämman rostat sönder - så gott som allt vatten rann ut genom undre kylar slangen(fick hälla i 5 l vill jag minnas) - trots det så klarade motorn sej utan större blessyrer och jag vill gärna tro att Mobil oljan var en stark bidragande orsak till att så var fallet. Bara att hälla i nytt vatten o glykol o fortsätta köra.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
jag tror inte det gör någon skada att byta från del till helsyntet men däremot ska man inte byta från helsyntet till mineral olja eller tvärtom mineral olja till helsyntet har för mig att oljorna reagerar med varandra och det blir massa koks som följd.
Detta är vad jag tror är inte säker på något om detta stämmer :)
av vigg
Som sagt. Följ specifikationerna för bilen i fråga samt viskositet så fungerar det. Skall bilen ha 5w-30 så häll inte i 10w-40.
Senast redigerad av 1 vigg, redigerad totalt 0 gånger.
av tlars
Kör på Q8 excel 5w-40 finns bla billigt och bra på swedol som deras egen olja men det är Q8 olja, har för mig att polyolefin halten ligger på 27% vilket är högt jämfört med andra "helsyntet" oljor, biltemas har jag för mig ligger på 3% om jag inte miss minner mig, hur man nu kan kalla det för helsyntet förstår inte jag, undrar vad deras halvsyntet ligger på! Mobil 1 vägrar svara på hur mycket dom har i, ivf så om jag förstått rätt så är mängden polyolefiner den avgörande faktorn i en syntet olja, rätta mig gärna om jag har fel!
av alfabet
Du kan utan problem köra med biltemas olja. Har kört med den i min Volvo 850-95 i många år. Bilen har i dagsläget gått 35500 mil. Om ni inte vet om det så är det samma olja i biltemas som det är i exempelvis Statoils flaskor eller andra företag som säljer olja. Dom häller bara upp det i olika dunkar beroende på vart dom ska säljas. Säkert många som kommer kommentera att detta är fel. Men tyvärr så är det så. Vi konsumenter blir bara lurade. Men det är upp till var och en vart man köper sin olja. Bara man är nöjd själv och tror att en viss olja är bättre :)
av hno12
Nu är jag tillbaka och svarar på kommentarerna efter några dagar haha. Jag bytte min olja i fredags på egen hand för första gången.
Det blev 5w40 från biltema men jag känner mig inte helt nöjd. Känns nästan som om oljan inte är vad bilen kräver. När jag gasar så låter bilen lite annorlunda, om jag inte inbillar mig.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
hno12 skrev:Nu är jag tillbaka och svarar på kommentarerna efter några dagar haha. Jag bytte min olja i fredags på egen hand för första gången.
Det blev 5w40 från biltema men jag känner mig inte helt nöjd. Känns nästan som om oljan inte är vad bilen kräver. När jag gasar så låter bilen lite annorlunda, om jag inte inbillar mig.
Byt oljan till något bättre Biltema är alltid Biltema. Det skulle jag i alla fall ha gjort om det började att låta konstigt efter oljebytet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
hno12 skrev:Nu är jag tillbaka och svarar på kommentarerna efter några dagar haha. Jag bytte min olja i fredags på egen hand för första gången.
Vad är det som låter och hur!? Vet att det ibland är svårt att förklara, men det är ju inte lättare för oss andra att förstå utan att ha hört motorn eller utan en bra förklaring!
Bara för att där är skillnad behöver det ju inte automatiskt innebära att det är negativt.
av volvobaggen
Var fornøyd bruker av biltemaolje 5w-40 helsyntet fram til rundt 2012. Ved siste oljeskift opplevde jeg mer tikking og hardere motorlyd(volvo 850 med rundt 250 000km på telleverket).

Byttet så til Mobil 3000 5w-40 og merket markant mykere og stillere motorlyd, akkurat som den trivdes bedre. Det er ingen prisforkjell mellom mobil 3000 og biltemaoljen, så valget var ikke vanskelig. Kjører kun på mobil 3000 5w-40 nå.

Tipper Biltema byttet leverandør fra statoil til carlube rundt 2011-2012.
av MickeM
Tjena

Jag brukar inte lägga mig i märkesdiskutioner, men känner nu att jag vill dela mina åsikter för en gångs skull.

Jag har Biltemas 5W 40 i min S70 de senaste 2500 milen nu. (två oljebyten)
Ingen oljeförbrukning, läckage, eller konstiga ljud.

Tänk på alla tusentals äldre (och nyare) bilar i Sverige som har Biltema-olja.
Skulle det vara helt förkastlig olja som får motorer att låta illa, så skulle dom inte våga sälja den.

Låter Motorn/Växellådan/Bakaxeln annorlunda efter oljebyte, tror jag att det beror på något av följande:

Inbillning.
Annan viscositet än tidigare, även om oljeklassen är rätt, dvs inget fel.
Fel som uppstått, som inte har med oljan att göra.
Fel som uppstår pga oljebyte, tex, för att gamla oljan koksat, och nya oljan löser upp avlagringar.
Tidigare oseriös ägare har "dolt" motorproblem med för tjock olja.
Man har hällt i fel oljeklass för bilen i fråga.

Knappast för att det stod Biltema eller annat "icke premiummärke" märke på dunken.
Vi snackar om vanliga gamla Volvobilar som körs i vanlig trafik, och inga supertrimmade F1 motorer.

Bara en tanke.

Köp "märkesolja" om ni känner för det, och om det får er att sova gott.
Det är inte fel. Bara dyrt.

Micke.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS