- lör 14 mar 2015, 20:43
Hade en 745:a -92 för en del år sen. Den hade 42.000 mil på mätarn och tidigare ägarna hade alla varit Volvo nördar som dessutom jobbade på Volvo. När jag köpte denna bil så fick jag höra att oljan som användes var mineral olja 10W/30 och att det inte var att rekommendera att hälla i helsyntet, som jag då tyckte var väl ett bra alternativ. "NEJ!" sa killen som jobbade på Bilia i Vänersborg"Varför inte?" undrade jag...Han menade som så att mineraloljan efterlämnade koksavlagringar, sot o liknande som ju var bra eftersom det 'tätade' motorn :roll: ?:-/ Sen fanns det ett läckage från toppen på motorn o han försökte åtgärda detta läckage genom att byta ventilpackning, men det hjälpte inte det minsta...så då fortsatte han med sin mineralolja :mrgreen: Det första jag gjorde var att tömma hela motorn på all skit - tunnt som vatten o becksvart rann det ut på GDS hallen i Partille. Hällde i helsyntet 10/40 men efter 1000 mil så var denna olja lika tunn o svart som föregående mineralolja - dessutom läckte det fortfarande olja från toppen nånstans. Gjorde då så att jag hällde i Mobil 1 5/50 https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=11 och motorn gick genast märkbart 'mjukare' och dessutom som bonus så slutade det läcka från toppen mer eller mindre omgående
-) En fantastisk olja!!! Råkade en vinter ut för att motorn kokade på väg till jobbet då nedre slangklämman rostat sönder - så gott som allt vatten rann ut genom undre kylar slangen(fick hälla i 5 l vill jag minnas) - trots det så klarade motorn sej utan större blessyrer och jag vill gärna tro att Mobil oljan var en stark bidragande orsak till att så var fallet. Bara att hälla i nytt vatten o glykol o fortsätta köra.

The Dead don't Laugh