Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Som jag ser det finns det tre alternativ.. Det tredje är mer långsökt.. Så vi börjar med ett..

1 Du har ett fördelarlock med fukt i. Det distrubierar gnistan lite som det vill..
2 Du har i all välmening jobbat med tändkablarna, men inte haft koll på vilket håll motorn går åt. Kablarna sitter fel. Trots att du kollat..

Vi kan vara överens om att en gnista ALDRIG kan gå ut igenom en insugsventil. Om tändningen sker när den ska.. Därför vet jag ju att den är fel i timingen på gnistan.
Vanligaste felet är att schabbla bort sej på locket.
OM locket stämmer så har man fukt eller annat som leder inuti locket..för den tänder fortfarande på fel ställe.

Till sist har vi kamremmen som hoppat några hack. Men har den hoppat så tänder bilen och går på alla 5. Tills den hoppat så illa att det är krökta ventiler..
Så nej.. inget kamremsfel. Däremot någon av dom andra två..
Idag blev det inget kompressionstest pga att provaren inte hittades, men imorgon så ska jag få låna en annan.

Kablarna sitter rätt. Jag har kollat i rep-boken min, samt t.o.m jämfört med min andra 850. :)

Ska kolla om jag har fukt eller smuts/olja i fördelarlocket, är ju inte helt omöjligt eftersom bilen gått 41 tusen mil i skrivande stund, och man vet ju aldrig om det bytts packningar någon gång. Hoppas hellre på det alternativet i så fall. Har jag olja där så är byte av packning till kamaxel aktuellt, samt om även fukt är där så är byte av rotor och fördelarlock aktuellt utgår jag ifrån (för så pass noga kan man väl inte rengöra?). :)

Tack för alla svar och visat engagemang hittills! Det värmer. :D
Mitt råd är att kontrollera att kamremmen utan tvivel sitter rätt.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Mitt råd är att kontrollera att kamremmen utan tvivel sitter rätt.

Mvh GK
Ska ta och montera bort kamgivaren och fördelaren till helgen så jag kan se ordentligt om kamremmen hoppat. Ska även ta mig en titt på fördelaren hur den ser ut.

Idag vart det iaf ett kompressionsprov med följande resultat:

Cylinder 1: 5,2 bar

Cylinder 2: 6,0 bar

Cylinder 3: 6,2 bar

Cylinder 4: 5,2 bar

Cylinder 5: 4,4 bar
rid54 skrev:Uselt kompressionstryck. Normalt är väl 9-11 bar? och det är lite väl stor skillnad 4,4 mot 6,2... Tycker jag. Var gasspjället fullt öppet vid provet?
Jag fick låna en MotoMeter från typ andra världskriget som man bara höll mot hålet, så om det vart helt tätt vet jag inte. :D Man kunde i alla fall inte gänga in den tyvärr. Gasspjället var fullt öppet jo.

Tycker även att trycket är dåligt.

Får se vad helgen medbringar för nyheter. Om man ska sikta in sig på att kasta bort motorn eller ej... Vill helst inte det då bilen har sentimentalt värde :)
av rid54
Jag kan inte motortypen i detalj, men om det är så att den har fördelare och den drivs av kamaxel och denna kamaxel av någon anledning "kuggat över" lite (halkat efter), så borde väl felbilden stämma... Dålig komp (ventilerna stänger för sent), konstig tändning (tänder för sent). Har man tur har det inte kuggat över tillräckligt för att skapa ventilsallad. OBS! Teori!

Jag skulle nog kolla kamaxelläget. Bland annat för att det är lite svårt att komma på något annat felläge som utbildas på så kort tid, det är ju inte så att man sliter ut cylindrarna eller bränner ventilerna på en stunds tomgångskörning (om det finns olja i motorn...). Att kolla alla tänddelar avseende fukt och överslag etc är aldrig fel, men dessa påverkar inte kompet.
av *pettson*
Med stiften ur tar du och häller i lite olja. Ett par matskedar per cylinder.
Sen i med stiften igen och på med tändkablarna.

STARTA INTE!!!!

Lossa täckpanelen på spridarbryggan. Gör det genom att dra plåten mot dej i ovankant.
Lossa spridarkontakterna. SAMTLIGA

Sätt dej i bilen. Ge full gas och starta. Låt startmotorn gå, du kommer höra att motorn går tyngre och tyngre. Den kan eventuellt starta till men så fort den tystnat så på med start igen. När motorn inte tuffar till längre (tar 1-2 minuter).
Ut och montera på spridarkontakterna igen. NU gör du ett startförsök, så fort bilen går igång höjer du varvet till 1500-2000rpm. Ha bilen så i 2-3 minuter. Bilen kommer att ryka blått men det går över. Det är oljan du hade i.
Kör bilen ordentligt varm.

NU kommer bilen att fungera igen precis som vanligt.
*pettson* skrev:Med stiften ur tar du och häller i lite olja. Ett par matskedar per cylinder.
Sen i med stiften igen och på med tändkablarna.

STARTA INTE!!!!

Lossa täckpanelen på spridarbryggan. Gör det genom att dra plåten mot dej i ovankant.
Lossa spridarkontakterna. SAMTLIGA

Sätt dej i bilen. Ge full gas och starta. Låt startmotorn gå, du kommer höra att motorn går tyngre och tyngre. Den kan eventuellt starta till men så fort den tystnat så på med start igen. När motorn inte tuffar till längre (tar 1-2 minuter).
Ut och montera på spridarkontakterna igen. NU gör du ett startförsök, så fort bilen går igång höjer du varvet till 1500-2000rpm. Ha bilen så i 2-3 minuter. Bilen kommer att ryka blått men det går över. Det är oljan du hade i.
Kör bilen ordentligt varm.

NU kommer bilen att fungera igen precis som vanligt.
Vart känner jag igen det här?
Är det hydraliska ventillyftarna som är problemet?
Bmw har så bla startar man bilen och flyttar den 2 meter så händer det väldigt ofta att den inte går igång inte gnutta komp efter nöta nöta på startmotorn så börjar den hosta och till slut gå igång, har även varit med om att folk fått dra igång bilen.
Extra ljus

Har monterat LED-ramp på mina 4 senaste Volv[…]

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]