- ons 29 okt 2014, 18:36
Kablarna sitter rätt. Jag har kollat i rep-boken min, samt t.o.m jämfört med min andra 850. :)
Ska kolla om jag har fukt eller smuts/olja i fördelarlocket, är ju inte helt omöjligt eftersom bilen gått 41 tusen mil i skrivande stund, och man vet ju aldrig om det bytts packningar någon gång. Hoppas hellre på det alternativet i så fall. Har jag olja där så är byte av packning till kamaxel aktuellt, samt om även fukt är där så är byte av rotor och fördelarlock aktuellt utgår jag ifrån (för så pass noga kan man väl inte rengöra?). :)
Tack för alla svar och visat engagemang hittills! Det värmer. :D
*pettson* skrev:Som jag ser det finns det tre alternativ.. Det tredje är mer långsökt.. Så vi börjar med ett..Idag blev det inget kompressionstest pga att provaren inte hittades, men imorgon så ska jag få låna en annan.
1 Du har ett fördelarlock med fukt i. Det distrubierar gnistan lite som det vill..
2 Du har i all välmening jobbat med tändkablarna, men inte haft koll på vilket håll motorn går åt. Kablarna sitter fel. Trots att du kollat..
Vi kan vara överens om att en gnista ALDRIG kan gå ut igenom en insugsventil. Om tändningen sker när den ska.. Därför vet jag ju att den är fel i timingen på gnistan.
Vanligaste felet är att schabbla bort sej på locket.
OM locket stämmer så har man fukt eller annat som leder inuti locket..för den tänder fortfarande på fel ställe.
Till sist har vi kamremmen som hoppat några hack. Men har den hoppat så tänder bilen och går på alla 5. Tills den hoppat så illa att det är krökta ventiler..
Så nej.. inget kamremsfel. Däremot någon av dom andra två..
Kablarna sitter rätt. Jag har kollat i rep-boken min, samt t.o.m jämfört med min andra 850. :)
Ska kolla om jag har fukt eller smuts/olja i fördelarlocket, är ju inte helt omöjligt eftersom bilen gått 41 tusen mil i skrivande stund, och man vet ju aldrig om det bytts packningar någon gång. Hoppas hellre på det alternativet i så fall. Har jag olja där så är byte av packning till kamaxel aktuellt, samt om även fukt är där så är byte av rotor och fördelarlock aktuellt utgår jag ifrån (för så pass noga kan man väl inte rengöra?). :)
Tack för alla svar och visat engagemang hittills! Det värmer. :D