Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S6024t skrev:kolla anligningsytorna på oken där beläggen ligger mot,är det rost o skit där så hamnar belägget snett,och resultatet blir som på TS bil,,,har själv varit med om att det var rost på ett ok..
Det skulle det kunna vara ja, man vet ju inte hur seriös verkstaden har varit när dom bytt...... Tack tack.
*pettson* skrev:Förmodligen har ingen klippt i en bit papper och funderat, men lösningen är i alla fall att oket sitter snett. Okfästet är några grader snett och då tar också belägget snett vid mjuk inbromsning.
Bromsar man hårt så tvingas oket till att bli rakt och då tar det på hela skivan.
Det är ett mycket vanligare fel än man tror.

Anledningen är oftast att man haft ett ok med en kass kolv på ena sidan av skivan. På så sätt har fästet blivit tillbänt under tid.
Du tänker verkligen ett steg längre än de flesta pettson. :D
roosigustafs skrev:Bromsarna bak brukar väl se ut sådär, känner man inget obehag är det väl bara att köra vidare.
Känner tyvärr ett obehag över det, ser riktigt fult ut och vad säger besiktningen om detta?
Kena skrev:Apropå om att eco driving skulle slita på bilen. Spara 1 dl/mil (kan man göra rätt lätt) och kör 20000 mil. Du har då sparat 2000 liter, eller hur? 15kr/liter x 2000 liter blir 30000 eller hur? Lägg undan de pengarna till nästa bil istället så har du kanske lite avkastning på dem om du spar i en fond tex.
Bilen har gått nästan 30 tusen så 20 tusen mil till känns väldigt långt borta i dagsläget. :) 30 tusen kronor är visserligen en ok summa med pengar men innan jag har sparat in 30 tusen på eco-driving så har bilen gått 50 tusen. :-)-) Lär ha köpt fler bilar/Volvos innan den har nått dessa miltal men vill ha kvar pärlan så länge som det går utan onödiga reparationer som koppling och växellådsbyten, den är väldigt fin i kaross och så och går mycket fint i motorn, drar ingen olja alls. Sedan är väl inte heller växellåds eller kopplingsbyten gratis? :o Så det känns inte som att man sparar så mycket på eco-driving i längden.
Tja det är ju upp till dej vad du vill göra med dina pengar och vår miljö. Men du kanske inte kommer köra 20000 mil med den bilen men dina kommande mil må vara med vilken bil. Men om du tänker att du kör eco drivning och sätter in de sparade pengarna i en fond med en årlig förräntning på säg 10%..... Vips så har du betydligt mer än 30000 ;-)
Tänk då vidare, du kommer under din livstid köra 50000 mil..... Var det verkligen värt det?
roosigustafs skrev:Att det ser fult ut är en sak, mina ser lika ut och bromsvärdena var helt ok, besiktad för 2 veckor sedan.
Ok! Men besiktningen kan väl anmärka på rostiga skivor? Halva min skiva är ju inte så rostig ÄN men det kommer den ju bli om jag inte får ordning på det här. Så vad säger dom om det blir riktigt mycket rost på halva skivan? Ingen som vet något om detta?
Kena skrev:Tja det är ju upp till dej vad du vill göra med dina pengar och vår miljö. Men du kanske inte kommer köra 20000 mil med den bilen men dina kommande mil må vara med vilken bil. Men om du tänker att du kör eco drivning och sätter in de sparade pengarna i en fond med en årlig förräntning på säg 10%..... Vips så har du betydligt mer än 30000 ;-)
Tänk då vidare, du kommer under din livstid köra 50000 mil..... Var det verkligen värt det?
Dra inte upp miljöpratet är du snäll, trodde vi kunde hålla oss undan det. Jorden klarar sig nog ändå fast jag inte kör eco-driving. :wink: Det finns otroligt mycket som man kan spara pengar på. Man kan spara in pengar på så mycket annat än bensin. Om jag skulle köra 1000 mil per år så tar det 20 år innan jag kört 20 tusen mil, enkel matematik. :) Om jag "tappar" 30 tusen kr på att inte köra eco-driving sett över 20 år så känns det som en väldigt liten summa. Är liksom inget jag går sömnlös efter. Sparar på pärlan i nuet istället. Folk får köra självklart köra eco-driving men inte med min bil. :D
Jag kör en V50 -11 som nu har gått ca 9500 mil. I samband med byte av länk till krängninghämmaren bak så tittade jag över bakbromsarna och de var i behov översyn. Plockade isär belägg och ok, blästrade, slipade och filade bort rost på alla delar eftersom beläggen kärvade rejält och troligenvar lätt anliggande eller inte tog alls. Rörligheten var iallafall inte lätt och ledig.
Hoppas nu att jag slipper problem framöver. Ibland behöver bilen kärlek innan den hamnar på akuten. :)

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]