Gatak skrev:När bilen var ny tyckte jag inte att vare sig helljuset eller halvljuset var speciellt bra jämfört med min Saab. Har du någon referens eller bild som jämför Kinalampor mot volvos (som väl också tillverkas där?)
Din bil är ju från 1998. På den tiden tillverkade man inte allt i kina. Det stod "Made in Finland" bakom batteriet på min mobiltelefon, osv. Den gamla goda tiden. :)
Men det spelar oftast ingen roll var man tillverkar saker, utan hur det går till. Om kunden (Volvo, Torslanda) köper tillverkningskapacitet av en produkt med viss kvalitetskontroll så får man det också oavsett om tillverkningen sker i Kina, Turkiet eller Sverige. Skillnaden är kanske att kineserna kan göra det billigare och eftersom man dessutom har blivit mästare på att tillverka saker så är man bra på att svara på kundens behov angående ändrad tillverkningskapcaitet osv.
"Kinakvalitet" är resultatet av när en kinesisk fabrik köper en strålkastare till V70, tar mått på den och gör en stylingvariant som ser fräck ut. Sen lägger man själv ut den på marknaden och vidare ut i detaljhanden. Om den presterar bra eller inte spelar mindre roll eftersom ingen ändå vet vem som egentligen tillverkat den när den väl gått genom ett par mellanhänder till någon stackars bilägare i västvärlden som köpt den på eBay. Om produkten får dåligt rykte byter man helt enkelt varumärke på den, om det över huvud taget finns något varumärke till att börja med.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)