Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Köper du dom där så mer eller mindre MÅSTE du ha xenon, annars kan du lika gärna åka runt och lysa med en ficklampa.
Det är främst halvljusen som är katastrofalt dåliga. Helljusen är ok, men inte mer.
När bilen var ny tyckte jag inte att vare sig helljuset eller halvljuset var speciellt bra jämfört med min Saab. Har du någon referens eller bild som jämför Kinalampor mot volvos (som väl också tillverkas där?)

Kan du rekommendera något som är bättre?
Gatak skrev:När bilen var ny tyckte jag inte att vare sig helljuset eller halvljuset var speciellt bra jämfört med min Saab. Har du någon referens eller bild som jämför Kinalampor mot volvos (som väl också tillverkas där?)
Din bil är ju från 1998. På den tiden tillverkade man inte allt i kina. Det stod "Made in Finland" bakom batteriet på min mobiltelefon, osv. Den gamla goda tiden. :)

Men det spelar oftast ingen roll var man tillverkar saker, utan hur det går till. Om kunden (Volvo, Torslanda) köper tillverkningskapacitet av en produkt med viss kvalitetskontroll så får man det också oavsett om tillverkningen sker i Kina, Turkiet eller Sverige. Skillnaden är kanske att kineserna kan göra det billigare och eftersom man dessutom har blivit mästare på att tillverka saker så är man bra på att svara på kundens behov angående ändrad tillverkningskapcaitet osv.

"Kinakvalitet" är resultatet av när en kinesisk fabrik köper en strålkastare till V70, tar mått på den och gör en stylingvariant som ser fräck ut. Sen lägger man själv ut den på marknaden och vidare ut i detaljhanden. Om den presterar bra eller inte spelar mindre roll eftersom ingen ändå vet vem som egentligen tillverkat den när den väl gått genom ett par mellanhänder till någon stackars bilägare i västvärlden som köpt den på eBay. Om produkten får dåligt rykte byter man helt enkelt varumärke på den, om det över huvud taget finns något varumärke till att börja med.
Gatak skrev:När bilen var ny tyckte jag inte att vare sig helljuset eller halvljuset var speciellt bra jämfört med min Saab. Har du någon referens eller bild som jämför Kinalampor mot volvos (som väl också tillverkas där?)

Kan du rekommendera något som är bättre?

Den enda "referens" jag har är skillnaden mellan mina gamla orginal och dom nya med projektorlinser med samma lampor.
Och trots att dom gamla var slitna(var ju därför jag böt^^) så var ljuset sämre i don nya(dock med korrekt ljusbild).

Med xenon i halvljusen så är dom i en helt annan klass och kan inte jämnföras med reflektorer dock. Projektorlinser lämpar sig helt enkelt inte för halogen.
Hade jag varit du, så hade jag köpt ett par vanliga strålkastare.
Finns ju billigare alternativ, typ Vparts,
http://www.vparts.se/se/volvo-s70/volvo ... sidan.html
Annars volvo original, Lite dyrare, men håller längre.
Annars har du ju klarglas a´la Vparts.
http://www.vparts.se/se/volvo-s70/volvo ... nster.html

Har köpt vanliga billiga kina-kopior till min. Satt i Xenon i dem och sen haft kanonljus.
Nackdelen är väl att de slits fortare. Dags att byta på min igen, och då blir det 2 nya sådana.
2 helarena reflektorer kan göra underverk för ljuset, även med halogen.

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna up[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]