Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
taxi skrev:Spjället klarar ju att vara strömlöst utan att tappa mjukvaran i alla fall.
Som jag förstått det så ligger inte mjukvaran i spjället, utan i styrboxen. Så egentligen är det styrboxen man 'kalibrerar' för det nya spjället... Men kan ha fel, har ju ingen direkt superkoll på 99-00 :roll:

Och jo, visst, andra spjäll fungerar ju utan kalibrering, men inte optimalt.
Det enda jag vill är ju att få bort sliret mellan växlingarna för när du kommer mot en t.ex. rondell så växlar han ned till typ tvåan. Sen kör man runt och när man ska ur så gasar man ju lite mer och då blir det ofta så att han slutar driva, varvar upp och verkligen dunkar in växeln så man typ flyger ut ur rondellen :P

Så, så länge spjället går bättre än det jag har nu är jag nöjd :P
Användarvisningsbild
av taxi
Lucif3r skrev:
taxi skrev:Spjället klarar ju att vara strömlöst utan att tappa mjukvaran i alla fall.
Som jag förstått det så ligger inte mjukvaran i spjället, utan i styrboxen. Så egentligen är det styrboxen man 'kalibrerar' för det nya spjället... Men kan ha fel, har ju ingen direkt superkoll på 99-00 :roll:

Och jo, visst, andra spjäll fungerar ju utan kalibrering, men inte optimalt.
-Inte jag heller :D
Du har dels mjukvara i själva spjället och sedan har du mjukvara i motorstyrsystemet. Båda dessa måste ha mjukvara som är kompatibla med varandra för att det ska fungera ihop. Problemen uppstår då om du tar ett spjäll från en bil som har fått ny mjukvara och monterar det i din bil med orginalmjukvara i motorstyrsystemet eller tvärt om. Dessutom skiljer med stor sannolikhet mjukvaran mellan olika motortyper också.

Angående felkoden som du nämnde så verkar den kunna sättas om du har fel på givarna på gaspedalen också. För att vara helt säker på att det är spjället som sätter felkod så kan du läsa ut märkesspecifika felkoder antingen hos volvo återförsäljare eller privatperson som har vida/dice. Upplever du att bilen reagerar långsamt på input från gaspedalen? D.v.s. att det är fördröjning mellan gas och att motorn reagerar?
SubMarine skrev:Du har dels mjukvara i själva spjället och sedan har du mjukvara i motorstyrsystemet. Båda dessa måste ha mjukvara som är kompatibla med varandra för att det ska fungera ihop. Problemen uppstår då om du tar ett spjäll från en bil som har fått ny mjukvara och monterar det i din bil med orginalmjukvara i motorstyrsystemet eller tvärt om. Dessutom skiljer med stor sannolikhet mjukvaran mellan olika motortyper också.

Angående felkoden som du nämnde så verkar den kunna sättas om du har fel på givarna på gaspedalen också. För att vara helt säker på att det är spjället som sätter felkod så kan du läsa ut märkesspecifika felkoder antingen hos volvo återförsäljare eller privatperson som har vida/dice. Upplever du att bilen reagerar långsamt på input från gaspedalen? D.v.s. att det är fördröjning mellan gas och att motorn reagerar?
Med andra ord så måste man programmera om oavsett vilket spjäll som köpes? Då lär man definitivt köpa det billigaste som passar och strunta i motornummer och allt annat. (?)

Jo precis, det kan ju vara antingen eller. Jag tycker inte att det är någon fördröjning. Jag tycker alltid han svarar bra på gas. Problemet blir bara när han vill byta växel inte annars.

Kan även nämna att jag spejade 5-56 över alla kontakter jag hittade som har med spjället att göra för att sedan ta obd2 läsaren och cleara felkoden igår. Sen dess har jag kört blandad körning i kanske 1-2h sammanlagt och ETS-ampan har inte börjat lysa igen? Dock "kastar" han fortfarande i växlarna.
Lucif3r skrev:Hur är oljan i lådan?
Jag kollade växellådsoljan för någon månad sen (hade problemet även då) och då tyckte jag att den såg brun och fin ut. Det jag trodde innan var att det va nått fel på själva styrsystemet. Typ att han inte vet när han ska växla eller vilken växel han ska lägga i?

För övrigt så har jag ärvt bilen och "serviceboken" slutar 2011 så har ingen aning om vad som har gjorts efter det. Men fram tills 2009-2010 har den alltid varit servad på Volvo om det hjälper nått.
Nej du behöver inte programmera om spjället om mjukvaran som finns där stämmer mot din motormjukvara. D.v.s. chansen ökar om du tar ett spjäll från samma motor. Men du kan aldrig vara säker.

Växellådsoljan ska för övrigt vara röd :) Luktar oljan bränt?
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?