Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Om du stänger av motorn och sen startar direkt, tar det då samma fyra-fem sekunder att starta, eller hoppar den igång direkt då?
Jag tolkar de tidigare inläggen som att motorn är lite segstartad, stämmer det?
av Matchmiss
taxi skrev:Om du stänger av motorn och sen startar direkt, tar det då samma fyra-fem sekunder att starta, eller hoppar den igång direkt då?
Jag tolkar de tidigare inläggen som att motorn är lite segstartad, stämmer det?
Ja den är segstartad, alltså det är lite svårt att förutse när den ska bli seg faktiskt, ibland går den igång på några varv bara men sen till och från tuggar den på en bra stund.
Tänkte uppdatera denna gamla tråd istället för att skapa en ny.

Segstartandet är kvar men har en möjlig lösning men vill kolla bara om det låter vettigt så jag slipper slösa onödiga pengar :roll:

Den tar allt mellan 5-10 sekunder att starta första gången på dagen (m.a.o. när den stått över natten eller längre) ibland även längre. Om jag vrider om nyckeln och "primear" kanske 10 gånger (bör ju vara mer än nog) så blir den lite snabbare på att starta. Startmotorn låter och går som den ska, när bilen hoppar igång så går den jämnt på tomgång, vibrerar dock en del men det kom efter jag bytte övre inre motorfästet. Och om jag kört en stund (>20 minuter eller så) så startar den så gott som normalt, bara något varv på startmotorn med andra ord.

Det känns också vid normal körning, vid kallstart så går den riktigt risigt nu, har blivit värre på senaste tiden vill jag påstå, om krypkör går det bra men ska man ge ifrån lite gas så man ska komma iväg (inte ens halvgas) så känner man hur den typ "tvekar", inte misständningar utan mer som den inte orkar ge soppa. Detta blir markant mycket bättre vid varm motor men har också detta känts som det blivit värre på senare tid då vid jämn gas man nästan kan känna hur den går jämnt några sekunder sen är det som den tappar lite snabbt sen går jämnt och så fortsätter det.

Sen har vi också det jobbiga problemet jag har vid krypkörning att bilen börjar rycka så hela bilen rycker framåt (störande vid köer t.ex.) och det låter som när man får motorstopp, ett distinkt "ryck"-ljud från motorn.

Min teori:
Backventilen är kass, bilen har svårt att bygga samt bibehålla bränsletryck.

Kan man mäta detta med t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tal-15229/ vid ventilen på spridarbryggan?

Annan tanke kan vara antingen en kombination av backventilen men också att soppapumpen börjar bli trött?

Har ni några andra tankar? Har inga återkommande felkoder att nämna, fick dock felkoden 2-3-2 "Bränsleblandning för mager eller fet vid tomgång" vilket jag uppmärksammade, den raderade jag dock och har inte kommit tillbaka än.

Hjälp uppskattas massvis!!!
av rid54
Tempsensor som ger temperaturinfo till styrboxen kanske inte funkar OK, dvs inte "trasig" men "dålig". Det kan inte alltid bli felkod av detta, eftersom styrboxen inte kan dubbelkolla om sensorn "har fel". Exempel: sensorn ger signal som om motorn vore varm hela tiden. Då blir det ingen kallstartanrikning av bränsle = svårstartad och dålig tomgång. Det är inte möjligt för styrboxen att avgöra om detta är fel som ska sätta felkod.
rid54 skrev:Tempsensor som ger temperaturinfo till styrboxen kanske inte funkar OK, dvs inte "trasig" men "dålig". Det kan inte alltid bli felkod av detta, eftersom styrboxen inte kan dubbelkolla om sensorn "har fel". Exempel: sensorn ger signal som om motorn vore varm hela tiden. Då blir det ingen kallstartanrikning av bränsle = svårstartad och dålig tomgång. Det är inte möjligt för styrboxen att avgöra om detta är fel som ska sätta felkod.
Kom på att jag inte skrivit det som är bytt & testat (det är en del) men den är bytt till en ny utan resultat.

Detta är bytt/gjort:

Tändstift
Fördelarlock & rotor
Tändkablar
Tändspole
Startmotorn är bytt av tidigare ägare
Bränslefilter
Tempsensor
Impulsgivare (Kamaxelgivaren byttes av förra ägaren också)
Bytt ecu

Utöver det är alla vakumslangar, turboslangar och allt därtill bytt och kollat och åtgärdat eventuella läckage.

Känns som det så gott som bara är bränslesystemet kvar att byta. (Läste nått om någon som hade att startmotorn drog all el så den vart segstartad, min startar dock prima varm som sagt plus att startmotorn byttes av förra ägaren utan någon direkt förbättring så)

Har även upplevt om jag t.ex. gasar fullt ut på 4an från låga varv (1500rpm) då är det som att soppan inte hinner med och först känner jag småryck, och om jag håller kvar så är det stor chans att jag får ett riktigt stort och kraftigt ryck. Kanske spikning? För isåfall är det ju ännu störra anledning att misstänka något kajko med bränslesystemet.
rid54 skrev:Spikning ska väl knackningssensorn ta hand om... Bränsletrycket OK?
Kontrollfråga: har bilen mer än en tempsensor (en del har en för instrumentet och en för ECU)?
Det är bränsletrycket jag är inne på, funkar en enkel däcktrycksmätare från t.ex. biltema för att kolla, eller håller den inte tätt?

Och ang. din fråga, 850s har bara 1 tempsensor.

Det är ju så många olika saker den håller på med, jag hoppas ju att allt är sammanbundet så allt fixar sig samtidigt:

-Trögstartad
-Ryckig på låga varv (utan gas eller med minimal gas)
-Kass acceleration vid kall motor (blir orklös / tappar kraft vid gaspådrag)
-Känns som den tappar lite i kraft i omgångar vid varm motor, ungefär som vid kall fast mycket mildare, detta vid jämn gas.
-Kan ibland rycka om man varvar ur en växel från låga varv, t.ex. 4an från 50 och uppåt, börjar med småryck och kan sedan bli ett stort kraftigt ryck.
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Håller mätaren tätt för luft håller den säkert tätt för bensin :D , men den kan ju bli lite äcklig om det tränger in bensin i den och möjligen finns nån packning e.d. som inte gillar bränsle. Biltema kanske har bränsleanpassade tryckmätare? Eller Skruvat, för den delen.
rid54 skrev:Håller mätaren tätt för luft håller den säkert tätt för bensin :D , men den kan ju bli lite äcklig om det tränger in bensin i den och möjligen finns nån packning e.d. som inte gillar bränsle. Biltema kanske har bränsleanpassade tryckmätare? Eller Skruvat, för den delen.
Jo det får bli att inhandla en sådan då, jo biltema har en anpassad för bränsle men den kostar 2000kr... så tror det är lite mer avancerade ändåmål än mitt :mrgreen:

Har du eller någon annan koll på vad sopppa trycket ska ligga på när man vrider om nyckeln till läge 2 utan att starta samt vid tomgång? Och hur länge ska bränsletrycket stanna i spridarbryggan, man bör ju se om den tappar trycket snabbt och har en ev. trasig backventil?

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]