Om du stänger av motorn och sen startar direkt, tar det då samma fyra-fem sekunder att starta, eller hoppar den igång direkt då?
Jag tolkar de tidigare inläggen som att motorn är lite segstartad, stämmer det?
Moderator: Moderatorer
taxi skrev:Om du stänger av motorn och sen startar direkt, tar det då samma fyra-fem sekunder att starta, eller hoppar den igång direkt då?Ja den är segstartad, alltså det är lite svårt att förutse när den ska bli seg faktiskt, ibland går den igång på några varv bara men sen till och från tuggar den på en bra stund.
Jag tolkar de tidigare inläggen som att motorn är lite segstartad, stämmer det?
rid54 skrev:Tempsensor som ger temperaturinfo till styrboxen kanske inte funkar OK, dvs inte "trasig" men "dålig". Det kan inte alltid bli felkod av detta, eftersom styrboxen inte kan dubbelkolla om sensorn "har fel". Exempel: sensorn ger signal som om motorn vore varm hela tiden. Då blir det ingen kallstartanrikning av bränsle = svårstartad och dålig tomgång. Det är inte möjligt för styrboxen att avgöra om detta är fel som ska sätta felkod.Kom på att jag inte skrivit det som är bytt & testat (det är en del) men den är bytt till en ny utan resultat.
rid54 skrev:Spikning ska väl knackningssensorn ta hand om... Bränsletrycket OK?Det är bränsletrycket jag är inne på, funkar en enkel däcktrycksmätare från t.ex. biltema för att kolla, eller håller den inte tätt?
Kontrollfråga: har bilen mer än en tempsensor (en del har en för instrumentet och en för ECU)?
rid54 skrev:Håller mätaren tätt för luft håller den säkert tätt för bensin :D , men den kan ju bli lite äcklig om det tränger in bensin i den och möjligen finns nån packning e.d. som inte gillar bränsle. Biltema kanske har bränsleanpassade tryckmätare? Eller Skruvat, för den delen.Jo det får bli att inhandla en sådan då, jo biltema har en anpassad för bränsle men den kostar 2000kr... så tror det är lite mer avancerade ändåmål än mitt :mrgreen:
Test med husvagn. Många laddstopp.... […]