Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tomgången (utan att utnyttja styr- eller bromsservo) fladdrar mellan ca 7-800 ner mot ca 3-400. Växelspaken i P-läge. I princip bara väntar jag mig att motorn skall självdö.

En märklig sak är att ibland kan den gå helt normalt några mil för att sedan börja gå taskigt igen och börja ryka. När jag följer bränsleförbrukningen har jag nu upptäckt att detta börjar med att ligga mellan 1,2 till 1,5 l/mil för att sedan efter någon mil succesivt ha ökat till mellan 1,7 till 2,7 vid normal oförändrad hastighet (70 km/tim) och relativt plan mark. Vid farter kring 30 - 50 km/tim kan förbrukningen uppgå till 3 -3,5. Vid minsta fartökning visar värdet 5 l/mil, högre värde än så klarar inte färddatorn.

En annan märklig detalj som jag upptäckte nyss och som aldrig inträffat tidigare var att bränsleförbrukningen gick ner till 0 (noll) när jag släppte gasen i en lång utförslöpa. Har bara hänt denna enda gång.

Nu senast tändes också motorlampan, och bilen gick ovanligt ryckigt. Ryckigare än tidigare. Ungefär som om någon/några cylindrar plötsligt lägger av och sedan kommer igång igen.

(Lite historik. Efter att tidigare ha bytt lamdasonden utan någon förbättring av driften tändes motorlampan återigen och jag fick läst av felkoderna:
280A Främre lamdasond orimlig signal. - Intermittent
261A Adaptiv lamdareglering felaktig. - Intermittent
262A Adaptiv lamdareglering felaktig. - Intermittent
Diagnos hos Volvo visade att det var LMM som var felaktig. Byttes,dock ej hos Volvo, utan förbättring).

Gasspjället vet jag ingenting om. Jag har inte bytt det.

Har märkt tidigare (när bilen gått normalt) att den ibland liksom först kväver sig för att sedan ta fart när jag exempelvis skall göra en omkörning.

TACK alla ni som engagerar er. Och som sagt, ALLA tips och råd mottages med tacksamhet.
"Orimlig signal" :shock:
Spännande. Kan kablaget till sonden ha råkat illa ut, så du har avbrott eller överledning från uppvärmningen?
Är tempsensorn frisk?
Har du eller nån bekant möjlighet att läsa av motorvärdena i realtid (finns ju programvara för sånt)?
@ Lucifer. Det var jag som fick bytt lamdasonden på en verkstad (samma som läste av felkoderna) och nej, inte originallambda. Har enligt uppgift gjort många sådana byten utan problem. Problem hade funnits tidigare, men fanns inte längre nu.

@rid84. Efter knak i kardanen (för att fastställa att det var den som spökade) gjordes ett antal mycket häftiga och skarpa svängar. Helt plötsligt släcktes motorlampan. Glappkontakt någonstans? OBS att detta hände innan jag fick bytt lamdasond och LMM.

Fortsätt gärna och fråga för att kunna ringa in problemet. Skall försöka svara så tydligt jag kan.
Efter att inte ha startat bilen på en vecka provade jag idag. Utan att röra någonting (ratt, gaspedal, broms etc) var tomgången runt 1000 rpm, men kunde vandra lite upp och ner (1200 - 800). Motorn gick orent under hela tiden. Provade efter några minuter att rusa lite (inget överdrivet, kanske 3-4000 varv under några gånger. Fortfarande orolig tomgång med misständande motor. Illaluktande avgaser.

Körde iväg en kort runda, 8 km, och samma sak inträffar igen, bilen går perfekt. Motorlampan lyser dock fortfarande, men har vid tidigare tillfällen släckts av sig själv.

Har ingen möjlighet att mäta värden i realtid, tyvärr.

Mekaniskt eller elektroniskt fel?
OK, skall försöka ta reda på vilken lamdasond som monterats. Men enligt uppgift från verkstan har man inte haft problem med denna sond. Hade haft det tidigare med andra "piratsonder" för flera år sedan, men det problemet skulle vara löst nu (obs, märkesverkstad).

Är fullständigt okunnig vilken funktion lamdasonden har. Kan den påverka att motorn misständer, skapar omåttlig bränsleförbrukning? Det är ju inte helt kostnadsfritt att byta en lamdasod igen. Även om jag skulle ta det som en reklamation.

Avseende LMM var det Volvo som gjorde denna diagnos. Så var finns sanningen?

Vet att ni är många på forumet som är extremt duktiga, däribland du Lucif3r, och som kan ge hjälp att saxa in problemen.

Fortsätt tipsa, snälla.
Tack för länken! Har ökat min förståelse av lamdasondens betydelse.

Symptomen stämmer väldigt överens med hur mororn uppför sig,

Har inte själv möjlighet att kolla ev glappkontakter. Överlåter detta till de som bytt somd. Kan dröja, semestertider!

Men... om det nu inte är glappkontakt, vad blir nästa steg för felsökning?

Som sagt, ALLA förslag mottages med tacksamhet.

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]