Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
Försöker Denso-systemet kompensera kompressorns belastning genom att öka momentet från motorn som ME7-systemen gör? Antar att trådskaparens bil har elektriskt spjällhus?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:
gubbstrutt skrev:15 hk :-O) det var som flåen.
kompresson tar en massa kraft då lär det väl inte va så
konstigt bilen små juckar lite hela tiden känns störigt.

Köp en turbo så är "jucket" minimalt :-)-)
kanske det du allt annat juck är ju med minimalt nu för tiden :wink: .
det jag är efter i den här tråden är om bilen bär sig åt som den ska.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
SubMarine skrev:Försöker Denso-systemet kompensera kompressorns belastning genom att öka momentet från motorn som ME7-systemen gör? Antar att trådskaparens bil har elektriskt spjällhus?
den har ingen gaswire om det är det du menar. den här frågan får ni som kan hjälpa mig med är ni snälla

gubbstrutt
av xxargs
det finns ingen självändamål att ha kallare luft än ca 5-10 då när den är nära 5-6 grader så är evaporatorn i stort sett på fryspunkten och riskera börja frosta.

en bils anläggning är knappast optimerad för verkningsgrad, utan grejorna byggs för hög kapacitet på liten yta och volym och då blir temperaturgradienterna ganska stora mellan tex, evaporatorns temperatur och luftens temperatur som just passerat evaporatorn.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
xxargs skrev:det finns ingen självändamål att ha kallare luft än ca 5-10 då när den är nära 5-6 grader så är evaporatorn i stort sett på fryspunkten och riskera börja frosta.

en bils anläggning är knappast optimerad för verkningsgrad, utan grejorna byggs för hög kapacitet på liten yta och volym och då blir temperaturgradienterna ganska stora mellan tex, evaporatorns temperatur och luftens temperatur som just passerat evaporatorn.
nä det finns igen mening att ha kallare luft än 10-15 annars blir man ju förkyld. vad evaporator är har jag inte en susning om förkännedom ?:-/
men vill såklart lära mig.
vad jag vill med denna tråd är att få veta om allt verkar funka som det ska eller inte
som sagt.

Användarvisningsbild
av Lucif3r
ECC'n tycker jag det låter som den fungerar helt ok, men en schminsing kan nog behövas lite längre fram. Enklast är om du mäter spelet på pumpen(det finns skrivet på forumet hur man gör).

Klickandet vid handbromsen är därimot inte normalt :roll:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:ECC'n tycker jag det låter som den fungerar helt ok, men en schminsing kan nog behövas lite längre fram. Enklast är om du mäter spelet på pumpen(det finns skrivet på forumet hur man gör).

Klickandet vid handbromsen är därimot inte normalt :roll:
tack för ecc svaret lucif3r :-)-) klickandet vid handbromsen bekymmrar mig lite
då du säger att det inte finns nått där som kan låta.
men som sagt avstängd klimat inget klickande det är det ja vet om det.
ska även testa pettsons ide + xxargs grej eft helgen.
en ac gubbe får kolla lite på klimaten vid senare tillfälle.
nu ger vi fanken i klimaten o riktar in oss på
det där klickandet vid handbromsen det är ett ganska lågmält klickande.
har ni nåra förslag så ös på.

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
testa lite grejor nu efter helgen.
skulle kolla om tork filter vart kallt det hitta jag inte vart kan det sitta?.
vi kolla det där klickandet under armstödet
verkar helt klart ha med klimaten att göra.

Användarvisningsbild
av taxi
Torkfiltret sitter till höger om kylaren, om jag inte minns fel.. Brukar kunna rosta sönder, men ditt verkar ju fortfarande fungera. Nästa gång det blir över 20 grader kan du se om kompressorn går längre än några sekunder, gör den det och fortsätter fungera så låter du det vara bara. Kanske låta den där kylgubben kolla om det ser normalt ut, mer än så är onödigt.

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]