Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När det finns tolkar för en billig peng så känns det skönt vid första kamremsbytet, framför allt när det gäller en bil där man inte vet vad den haft för liv under de första 20 000 milen.
Jag ångrar inte mitt inköp, och jag lider med er 10-ventilare som inte har lika lätt att säkerställa perfekt "timing".
Jag tror inte heller att kamdreven vandrar på kamaxlarna, det tror nog ingen? Har bilen däremot fått nya kamaxlar, eller annan renovering eller inte fått perfekt inställning från fabrik så kan det säkert ge "inte helt perfekt, men nästan".
Kort sagt: det är en trygghet att använda tolkar, framför allt på en bil man har blivit kär i och vill behålla.
Lucif3r skrev:Lustigt att du säger det, för volvo använder tolkar :roll:

Lustigt att du säger det, för jag kikar precis i VIDA, och varken för 10V eller 20V används tolkar.

Däremot finns det två specialverktyg för kamremsspännarern, en för att komprimera den och en för att säkerställa att remspänningen är ok.

Vill du att jag skriver ut beskrivningen i form av en PDF så du kan läsa den själv?
Lucif3r skrev:Vida skiter jag fullständigt i, det som betyder något är hur ett jobb utförs i praktiken. Kan iaf säga att volvo har "lite" mer än Vidas korta beskrivningar att gå efter :roll:
Well, jag bajsar inte vad Volvos ingenjörer säger iaf.

Vad mekaniker gör eller inte gör styrs av andra saker än vad som behöver göras eller inte göras.
Du kanske kan ta fram Volvos "hemliga beskrivning" av ett kamremsbyte?

Vid byte av cylinderhuvud används tolkar, iaf enligt det där programmet "du bajsar i".
taxi skrev:När det finns tolkar för en billig peng så känns det skönt vid första kamremsbytet, framför allt när det gäller en bil där man inte vet vad den haft för liv under de första 20 000 milen.
Jag ångrar inte mitt inköp, och jag lider med er 10-ventilare som inte har lika lätt att säkerställa perfekt "timing".
Jag tror inte heller att kamdreven vandrar på kamaxlarna, det tror nog ingen? Har bilen däremot fått nya kamaxlar, eller annan renovering eller inte fått perfekt inställning från fabrik så kan det säkert ge "inte helt perfekt, men nästan".
Kort sagt: det är en trygghet att använda tolkar, framför allt på en bil man har blivit kär i och vill behålla.
Bra skrivet, jag håller med dig!

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?