Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
darkien skrev:dum fråga men du har lossat styrtappen för fälgarna va? den som sitter mellan två av hjulbultarna?
Japp, det har jag! Alltså, skivan sitter löst, det går och vicka och dra i det, men det är något som ändå håller fast det.
av Naikon
Sådär, fick till slut av skivan med lite 5-56 och hammare.
Det är första gången jag är under skivan och kollar, så jag vet inte riktigt hur det ska se ut om allt är okej.
Förstår inte riktigt meningen "KONTROLLERA SÅ ATT SAX EXPANDRARNA STÅR I BOTTEN OCH ATT BACKARNA ÄR MOT STOPPEN. OM INTE, ÅTGÄRDA DET FÖRST!" Vore schysst om någon kunde förklara som för en femåring, jag är inte direkt bilmekaniker :)
Och vad är det för distanser du pratar om? Vet ju vad en distanser är till datorn, men inte till bilen...

Tack för svaret i alla fall!

EDIT: Ska man kunna vicka på bromsbackarna? För just nu sitter hela anordningen ganska löst utan skiva på.
*pettson* skrev:Största problemet, om jag nu håller mej till vad jag läst är fortfarande att proceduren inte utförs rätt..
Jag ställde frågan och TS tyckte sej ha gjort rätt. Men när jag läser bland dom sista inläggen så är det där, svart på vitt att proceduren INTE gjorts rätt.

för 1000gången.. Den här gången på mycket lätt svenska.

Släpp på spakjusteringen inne i bilen..
Släpp på backjusteringen...
HAKA AV SKIVORNA..
KONTROLLERA SÅ ATT SAX EXPANDRARNA STÅR I BOTTEN OCH ATT BACKARNA ÄR MOT STOPPEN. OM INTE, ÅTGÄRDA DET FÖRST!
Struntar man i det kan man likagärna bara skita i resten också eftersom resultatet blir exakt detsamma, nämligen en ickefungerande broms.

NÄR man vet att backarna är mot stoppen så lägger man dit skivorna. Man låser med fördel skivorna med minst tre bult, sätt dit dom som en triangen. Borde inte behöva sägas men nu är det sagt, använd distanser.

Justera ut backarna så det låser. Backa något hack så att bromsarna ligger på lite lite. Gör så på BÄGGE hjulen.

NU som först..
Justera spakhöjden till att låsa på mellan 5-8 hack. INTE MINDRE än 5 hack. Spaken är utväxlad så lyfts den för lite så går det desto tyngre.

Kan alla försöka hålla detta så blir det fler fungerande handbromsar?
av Naikon
Uppdatering:

Spände först handbromsen inne vid mittkonsolen, tog sen mobilkameran och satte på inspelning vid bakhjulet för att se om bromsbackarna rörde sig samtidigt som jag drog i handbromsen. Och ingenting rör sig det minsta när jag drar i handbromsen. Ska man kunna se någon rörelse?
Annars antar jag väl att det är vajern?
av *pettson*
Åtgärd 1
..
Sätt dej bekvämt. Gå in i din dators värld och beställ en bok från följande adress: http://lafri.se/product.asp?product=8930

Vänta på leverans. Sätt dej sen mjukt och fint och LÄS HELA BOKEN. Från pärm till pärm.
Sen går du tillbaka till kapitlet bromsar och börjar därifrån. När du kan det hela utantill så pass att du förstår vad som förväntas hända när man gör olika saker.
DÅ går du ut till din bil och fortsätter arbetet. I det läget om man inte förstår precis allt är det läge att ställa frågor så att säga.
Det är egentligen aldrig fel att fråga, men man bör vara mogen att kunna ta emot svar också om något ska bli gjort. Det gäller alla yrken och alla tillfällen.
av Naikon
*pettson* skrev:Åtgärd 1
..
Sätt dej bekvämt. Gå in i din dators värld och beställ en bok från följande adress: http://lafri.se/product.asp?product=8930

Vänta på leverans. Sätt dej sen mjukt och fint och LÄS HELA BOKEN. Från pärm till pärm.
Sen går du tillbaka till kapitlet bromsar och börjar därifrån. När du kan det hela utantill så pass att du förstår vad som förväntas hända när man gör olika saker.
DÅ går du ut till din bil och fortsätter arbetet. I det läget om man inte förstår precis allt är det läge att ställa frågor så att säga.
Det är egentligen aldrig fel att fråga, men man bör vara mogen att kunna ta emot svar också om något ska bli gjort. Det gäller alla yrken och alla tillfällen.
Vad snackar du om egentligen? Otrevligare svar får man leta efter. Snacka om besserwisser...
Om du nu tycker det är så jobbigt att hjälpa folk, varför hänger du ens kvar här då? Kanske svårt att förstå att inte alla är professionella bilmekaniker utan det finns vi som är amatörmekare på nybörjarnivå. Man skulle ju kunna göra det lätt och stänga ner forumet och hänvisa till en reparationshandbok.
av *pettson*
Du får tycka jag är otrevlig, besserwisser eller rentav skitdum i huvudet.
MEN om du inte har en susning om vad vi pratar om, ja då ligger ändå ansvaret på dej att lära dej såpass mycket att du hänger med. Boken jag länkat till är en helt jävla.. Ursäkta språket.. Suverän nybörjarbok som förklarar bra och pedagogiskt. Är du inte inte intresserad av att köpa en bok utan tror att du ska kunna lära dej reparera på några kvällar bara vi är mer pedagogiska i språket mot dej så är du på hal is. Den här typen av problem löser man inte utan att ha lärt sej hur det fungerar. Det finns många här som mekat mer än dej och som ändå inte löser det, eftersom man helt enkelt inte vet exakt hur det fungerar.
Det finns inget forum i världen som kan lära den som inte inte hänger med riktig. Forum är till för hjälp till självhjälp, så om jag tar och stegar upp o tar mitt självvalda ansvar så kräver jag att du gör detsamma.
Känner du att det är för mycket krav på dej så håller jag mer än gärna tyst och låter någon annan hjälpa dej att lösa ditt problem.
När jag fixade handbromsen på min 850:

Först släppte jag på justeringen inne i kupen så att vajern var helt slapp. Sedan knackade jag på bromsskivan där backarna sitter under. Sen var det bara att ta loss bromsskivan och kolla. Det finns ett speciellt hål på bromsskivan där man kan sticka in en spårmejsel och försiktigt nerifrån till upp snurra på en grej som ser ut såhär http://www.exx.se/objects/autopower/8659.jpg

Där spänner du bromsbackarna. När du bytt ut monteringssatser osv och kollat att allt går lätt så ser du till att justeringen är i botten så hänger du tillbaka bromsskivan. Sen måste du ha distanser mellan hjulbultarna och bromsskivan, annars kommer dom gå i botten innan dom dragit fast skivan. I vanliga fall är ju ditt hjul en distans men nu när det inte finns får du väl palla upp en massa brickor eller liknande.
Sedan börjar ju skruva på den där justerskruven tills att bromsarna börjar ta. Sen kanske du skruvar tillbaka ett hack.

Gå sen in i bilen och spänn handbromsvajern tills att den tar vid 5 hack som petsson skriver.

Så gjorde jag och det gick hur bra som helst. Dock fick jag lov att byta båda vajrarna då dom rostat sönder. Hade även en hylsa in till bromsarna som jag fick kapa för att vajern var för kort.
av Kena
Nu kommer ett förslag på hur du kan göra, vik en heldag till detta för det här är en lektion i handbromsens värld.

Du hade ju tidigare testat justera ut backarna till de låste fast skivan, så långt fungerade det ju. När du gjorde det, hade du du låst fast skivan med några bultar då? Det är väldigt viktigt att skivan sitter centrerad och sitter fast där den sedan ska sitta som när hjulet sitter där. Jag brukar sätta en mutter på 3 st av hjulbultarna. Sedan skruvar jag fast de 3 bultarna några gängor och drar sedan fast resterande med muttrarna till skivan sitter ordentligt. Sedan justerar jag ut backarna som du gjorde till de låser och backar ett par tre snäpp på tandhjulet till skivan går fri. Som du förstår är det ju jätteprecision att skivan sitter där den ska när det räcker att backa några snäpp för att den ska gå fri.
Men....
...du sa att vajern inte rör sej. Kasta ut mittkonsolen ovanför handbromsen så ska du få lära dej något den hårda vägen. När du har gjort det så ser du hur spaken och justeringen där fungerar. Då tar du och lossar spakjusteringen med en torxnyckel så långt det går(sitter en stoppbricka fastklämd på gängan så det går inte skruva för långt). Bäst tycker jag det går med en torxhylsa till spärrskaftet, den skruvar du bara med fingrarna. Nu hakar du loss vajern och drar in den så långt det går i bilen ( du har redan lossat expanderarmen som spänner ut handbromsbackarna men låter den sitta kvar på vajern annars försvinner vajern in i gömman...ja du ser var jag menar) Fick du ut en meter vajer som är fransig i änden, ja då är den av....eller tog det stopp efter ca 10 cm. Isf går du ut till hjulet och drar vajern åt andra hållet, nu ska det gå jättelätt att utan att hugga. Dra den så fram och tillbaka några ggr för att förvissa dej om att den är hel och löper lätt. Gör den inte det så byter du. Nu skulle ju handbromsen ha tagit hursomhelst bara vajern är hel...men kanske ha legat an om vajern kärvat.

Nu har du haft isär allt som har med handbromsen att göra och lärt dej hur den fungerar. Det enda som återstår är att montera ihop handbromsvajer vid spaken och grejorna ute vid hjulet. Spänn sedan upp spakjusteringen precis till vajrarna börjar ta emot. Nu ska du kolla att backarna åker utåt när du drar i spaken. Då kan det vara bra att vara två.

Fungerar det nu då?
Jo, gör samma manöver på båda sidor. Jag har alltid som ledtråd när jag jobbar med bromsar att man göra likadant på båda sidorna för att bromsarna ska ta jämnt. Men det är ju jag det.
av Naikon
Hej igen. Tack för de långa svaren. Försökte ge mig på detta nu när jag för en gångs skull hade lite tid över.

Håller på att demontera mittkonsolen, och det har gått bra än så länge. Nu har jag dock fastnat när jag försöker få av kontakterna som sitter fast längst fram i mittkonsolen. Kontaktstyckena verkar sitta fast i några munstycken som håller dem på plats. Tog en bild: http://i.imgur.com/4O19XTK.jpg?1
Försökt trycka in den "lilla svarta fliken", men det går inte alls.
Hur är det tänkt att man ska få av kontakterna?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]