Sådär, fick till slut av skivan med lite 5-56 och hammare.
Det är första gången jag är under skivan och kollar, så jag vet inte riktigt hur det ska se ut om allt är okej.
Förstår inte riktigt meningen "KONTROLLERA SÅ ATT SAX EXPANDRARNA STÅR I BOTTEN OCH ATT BACKARNA ÄR MOT STOPPEN. OM INTE, ÅTGÄRDA DET FÖRST!" Vore schysst om någon kunde förklara som för en femåring, jag är inte direkt bilmekaniker :)
Och vad är det för distanser du pratar om? Vet ju vad en distanser är till datorn, men inte till bilen...
Tack för svaret i alla fall!
EDIT: Ska man kunna vicka på bromsbackarna? För just nu sitter hela anordningen ganska löst utan skiva på.
*pettson* skrev:Största problemet, om jag nu håller mej till vad jag läst är fortfarande att proceduren inte utförs rätt..
Jag ställde frågan och TS tyckte sej ha gjort rätt. Men när jag läser bland dom sista inläggen så är det där, svart på vitt att proceduren INTE gjorts rätt.
för 1000gången.. Den här gången på mycket lätt svenska.
Släpp på spakjusteringen inne i bilen..
Släpp på backjusteringen...
HAKA AV SKIVORNA..
KONTROLLERA SÅ ATT SAX EXPANDRARNA STÅR I BOTTEN OCH ATT BACKARNA ÄR MOT STOPPEN. OM INTE, ÅTGÄRDA DET FÖRST!
Struntar man i det kan man likagärna bara skita i resten också eftersom resultatet blir exakt detsamma, nämligen en ickefungerande broms.
NÄR man vet att backarna är mot stoppen så lägger man dit skivorna. Man låser med fördel skivorna med minst tre bult, sätt dit dom som en triangen. Borde inte behöva sägas men nu är det sagt, använd distanser.
Justera ut backarna så det låser. Backa något hack så att bromsarna ligger på lite lite. Gör så på BÄGGE hjulen.
NU som först..
Justera spakhöjden till att låsa på mellan 5-8 hack. INTE MINDRE än 5 hack. Spaken är utväxlad så lyfts den för lite så går det desto tyngre.
Kan alla försöka hålla detta så blir det fler fungerande handbromsar?