Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Aha, snabb titt i VADIS förklarade en del.

Verkar vara en tryckpulsutjämnare helt enkelt, gissar för att undvika tex stående vågor i fuelrailen vid vissa varvtal (från tryckpulserna som bildas när spridarna öppnar/stänger).

Står i VADIS att för de modeller med returnless fuel system ska man ha en "absorber" monterad där och de modeller utan returnless system så ska man ha en vanlig "pressure regulator".
Så trodde jag också att det skulle vara, då de flesta BMW-motorer har detta som du vet :-)

Men se mina findings ovan - läs igenom inläggen 21:14, 21:32 och 21.39 som jag postade - Volvo har bestämt att så ska det inte vara på min motor med Motronic 4.4 styrsystem så de kompenserar detta garanterat i mjukvaran.

Blev själv lite förvånad, var ju säker på att det var en vakuumstyrd BTR som satt där vid fuelrailen - men så var det minsann inte :-)

Volvo anger att systemtrycket (mätt vid Schroeder-ventilen) skall vara "285-315 kPa under samtliga körförhållanden".
bmwslangen skrev:Så trodde jag också att det skulle vara, då de flesta BMW-motorer har detta som du vet :-)

Men se mina findings ovan - läs igenom inläggen 21:14, 21:32 och 21.39 som jag postade - Volvo har bestämt att så ska det inte vara på min motor med Motronic 4.4 styrsystem så de kompenserar detta garanterat i mjukvaran.

Blev själv lite förvånad, var ju säker på att det var en vakuumstyrd BTR som satt där vid fuelrailen - men så var det minsann inte :-)

Volvo anger att systemtrycket (mätt vid Schroeder-ventilen) skall vara "285-315 kPa under samtliga körförhållanden".
Såg att du skrivit det och tog bort mitt inlägg... :oops:
Ouh, försvann något inlägg från M52TU nyss!?!

Ja, man ska egentligen prova en kontinuerligt lång puls, korta och långa pulser. Men var inte så pigg på att spruta ned så mycket bränsle i cylindern idag - däremot kan det vara lämplig i samband med att jag byter olja såhär fram på vårkanten. Får se om jag gör det.

Ska man vara ännu noggrannare ska man dra iväg spridarna för kontroll av flöde, läckage och spridarbild (gjorde det med mina spridare när jag renoverade min M30B35-motor).

Men det får vara en viss måtta med vad jag lägger ut för att hitta detta felet - det är redan nu inte ekonomiskt försvarbart att gå vidare - det som driver mig nu är ren nyfikenhet. Jag har andra bilar som behöver investeras i.

Jo, 7 ms bör vara ganska lång tid. Orkade själv inte räkna :-) Finns möjlighet till 3.5 ms också.
bmwslangen skrev:Ouh, försvann något inlägg från M52TU nyss!?!

Ja, man ska egentligen prova en kontinuerligt lång puls, korta och långa pulser. Men var inte så pigg på att spruta ned så mycket bränsle i cylindern idag - däremot kan det vara lämplig i samband med att jag byter olja såhär fram på vårkanten. Får se om jag gör det.

Ska man vara ännu noggrannare ska man dra iväg spridarna för kontroll av flöde, läckage och spridarbild (gjorde det med mina spridare när jag renoverade min M30B35-motor).

Men det får vara en viss måtta med vad jag lägger ut för att hitta detta felet - det är redan nu inte ekonomiskt försvarbart att gå vidare - det som driver mig nu är ren nyfikenhet. Jag har andra bilar som behöver investeras i.

Jo, 7 ms bör vara ganska lång tid. Orkade själv inte räkna :-) Finns möjlighet till 3.5 ms också.
Nope, jag postade det och upptäckte sen ditt citat från Bosch. Så jag tog bort det.
Under tiden hann du svara...
M52TU skrev:Nope, jag postade det och upptäckte sen ditt citat från Bosch. Så jag tog bort det.
Under tiden hann du svara...
Aha, det var så det försvann - jag som började allvarligt ifrågasätta min syn på verkligheten och tankar kring parallella universum öppnades upp.... :-)

Det är faktiskt inte Bosch's handbok (fastän jag har deras "Fuel Injection & Engine Management" och "Automotive Handbook"). Uppgifterna kommer ifrån Volvo's egna servicehandbok för Motronic 4.4
Servicehandbok, Personbilar
Avd 2 (23, 28)
Bränsle-/tändsystem; Motronic 4.4
850 1996-
Preliminär
TP 2308011

Asch, nu har jag nästan slut på ideér. Det jag har kvar är att jag ska swappa spridarna - blir nog att swappa 1an och 5an. Får se när jag har lust att göra det...
*pettson* skrev:En snabbfrågor: är knacksensor 2 kontrollerad avseende funktion och fastsättning?
Samt vad är det för kod som du sett?
Det är följande kod som dyker upp någorlunda regelbundet (kan gå ibland en vecka eller två - bilen används ofta och som daily driver).
OBD nomenklatura : P0305 (powertrain - cylinder 5 misire detected)
Volvo nomenklatura : EFI-455 (misfire emssion level cylinder 5)

Misständningsdiagnosfunktionen använder sig inte av knacksensorerna (enligt Volvo's Motronic 4.4 material).

Oavsett så har jag ändåså kollat att de sitter fast och gjort visuell inspektion.
Inga felkoder lagrade kring funktionaliteten kring dessa, så de är inte helt döda iallafall.
Även om knacksensorerna användes i misständningsdiagnosfunktionen så borde det varit ca 50/50 fördelat mellan misfire på cylinder 4 och cylinder 5 om det varit glapp eller någon tveksamhet i knacksensorns funktionalitet (som lyssnar på 4an och 5an). Men det har alltid bara varit cylinder 5 som den ger felkod på, aldrig någon annan cylinder.

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]