Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

taxi skrev:Skönt att ni håller med mig :D får jag välja tv-soffan istället för garaget så är det bara bra!
Ja mitt lager var relativt nytt när jag satte det på andra sidan.

Hade bytt båda sen börja det låta ganska snart igen då visa det sig att det ena tydligen inte var riktigt krytt. Men det lätt precis som höger sida när man svängde åt båda hållen. Men var vänstra. Därav montera ditt det jag lossade och byte från andra sidan.

Får väll se hur länge dom hänger med nu.

Trodde inte biltema lager höll så kort som 4-5 tusen mil.
Där ser man.

Bak har jag original lagren. Får nog bli det fram med om dom börjar krångla mer fram.
Lucif3r skrev:Spelar ingen roll vart man köper lagren ifrån, den genomsnittliga livstiden för reservdelslager är ungefär 5000mil. Det är så dom är byggda, annars får dom inte in några pengar på reservdelar :roll:
Hoppas du har fel. Bytte framhjulslager på V50'n när det hade gått ungefär 20.000 mil. Jobbet var enkelt och gick på några timmar, men lagren var inte speciellt billiga. 855 har nu gått ungefär 23.000 mil och mig veterligen är det samma lager som sitter i från då den var ny. Den gamla 745 gick 40.000 mil innan jag bytte något hjullager.

Tycker 5000 mil låter väldigt lite, med tanke på att V50'n går 3000 mil/år. (D)
Stödlagret på höger sida kan faktiskt bli kasst. Jag drog av det på min bil i går. Det satt mkt hårt. Hade gett upp när det plötsligt small till och lagret släppte. Som någon ovan påpekat slits de inte ut men rosten kryper in i lagerbanorna.
När det gäller hjullager har det skrivits mkt om att de ibland har väldigt kort livslängd. Jag tror mig veta anledningen. Några gånger har jag stött på lager som verkat vara okej, men ett svagt hjud har hörts när man roterar det demonterade lagret för hand. Dessa har slipats itu med vinkelslip. Lagret består av två halvor som pressas ihop med mkt hård passning. Jag fann att den yttre delen hade spruckit, alltså en fin spricka rakt över lagerbanan. Volvo och deras leverantör borde stått för alla dessa fel. Det är för hård passning eller felkonstruktion.
Ska kanske prova biltemas lager fram den här gången , kanske samma som på Vparts där jag brukar beställa, fast 200 kr billigare ? En annan fundering är om skeva bromsskivor skyndar på lagerhaveri ? Har skeva skivor som snart ska bytas i samband med lagerbyte.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS