Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dåliga styrenheter förekommer, men som taxi säger så är det felsökning som gäller. Om felkoden pekar på höger bak kan det visserligen vara en indikation på styrboxen, MEN! Man måste mäta både givare och kablage först.
Om alla givare ger rätt utslag, ABS-ringarna är hela och fina och kablarna fungerar bra, ja då finns det inte så mycket mer än styrboxen kvar.
Tack för svaren, drog in och fixade felkoder hos en verkstad, orkade inte hålla på och leta själv i garaget...

Fick fram detta:
-313 Hjulsensor VB
- Kretsfel

Vad betyder det? Att man måste byta ABS-givare då? Räcker det med att köpa dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... BAK-65615/ ?

Är det lätt att byta? Finns det någon guide?

Stort tack på förhand! /Naikon
taxi skrev:Du kan byta givaren på chans, men det är antagligen inte felet. Om jag får chansa så gör jag det på kransen vänster bak, eller styrenheten.
Enda sättet att veta är att pallra sitt lata arsle ut till garaget och mäta.
Ah ok. Tack för svaret.

Menar du att mäta genom den metoden du nämde tidigare? Multimetern på VDC och mäta från där kablaget i motorrummet, samtidigt som man snurrar på hjulet?

Om det har varit styrboxen har jag hört att felkoden ofta ska varna för HB istället för VB, kanske varierar lite?
Ja, kontaktpinnen till höger bak sitter längst ut på kretskortet i styrenheten, det kan vara därför den ger felkod först. (Oftast).
Sen tror jag att du har fattat rätt angående mätningen, men du kan ju börja med vänster bak och jämföra med höger bak. Den som snurrar hjulet åt dig gör det med ungefär samma hastighet på båda sidor, då ska du få hyffsat lika värden.
När min styrbox lade av var det tal om flera fel än bara ett på Vol-Fcr Kommer inte ihåg exakt vad felen var, men bakre givare var bland felen. En annan styrbox löste problemet. Bytte först givarne som jag i efterhand tror var fullt ut fungerande, Rengjorde ABS-kranserna, rengjorde alla kontaktstycken, men inget hjälpte. Mätte som en galning på de nya givarne då det fortsatta komma upp fel på bakre givare och fick till slut inse att det var boxen det var fel på. Köpte en ny, men det var innan jag visste om att det går att löda om den gamla boxen.
Jag misstänker starkt att du har felet i styrboxen.
Tack för svaren!
Lucif3r skrev:Det är väldigt, väldigt, väldigt ovanligt att det gnälls om vänster bak och inte höger bak när det är styrboxen som bråkar, då plintarna till höger bak är dom som sitter ytterst och drabbas värst av vibrationer osv.
Så då är det förmodligen själva givaren vid hjulet som är sönder?
BjarneJ skrev:När min styrbox lade av var det tal om flera fel än bara ett på Vol-Fcr Kommer inte ihåg exakt vad felen var, men bakre givare var bland felen. En annan styrbox löste problemet. Bytte först givarne som jag i efterhand tror var fullt ut fungerande, Rengjorde ABS-kranserna, rengjorde alla kontaktstycken, men inget hjälpte. Mätte som en galning på de nya givarne då det fortsatta komma upp fel på bakre givare och fick till slut inse att det var boxen det var fel på. Köpte en ny, men det var innan jag visste om att det går att löda om den gamla boxen.
Jag misstänker starkt att du har felet i styrboxen.
Han som jag kollade felkoderna verkade inte så haj, men han snackade också om att byta styrboxen. Är det samma sak som ABS-modulen?
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]