Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#820907
Kan i detta fall bara tala för mig den info som finns i mina inlägg, det är kan man säga ett snabbt sammandrag av den summering jag gjort efter att ha läst specifikationer och papers från SAE, API, ACEA, Shell, Mobil, Statoil, Castrol och olika institut (det är alltså ingen kopiering rakt av utan den syn jag skaffat mig på ämnet genom att läsa igenom en hel del material inom ämnet).

Jag nämnde dock att ämnet är otroligt komplext, vilket gör det mycket svårt för nytillkomna att överhuvudtaget få ett grepp om i vilken ände man ska börja för att förstå vilken olja man ska ha.

De fyra punkter jag nämner utgör baskunskapen, dessa ska du kunna om du har som avsikt att själv besluta vilken olja du ska använda. När man behärskar dessa kan man utöka både sin kunskapsbas men även sin egen erfarenhet. Ett exempel är just det som Nexus nämner, motorer kan reagera lite olika (framförallt tickandet på hydrauliska lyftare) på olika oljor fast de har exakt samma specifikation (enligt de fyra punker jag nämnde tidigare). Detta är även något som har diskuterats för vissa BMW-motorer där det nämns från flera håll att Valvoline Synpower har en tendens att tysta tickande motorer. Detta handlar bara om de hydrauliska lyftarna (tex M50/M52), på de med mekaniska lyftarna (tex M20/M30) gäller inte detta - där orsakas tickandet oftast av felaktigt ventilspel / sliten kam / vipparmar.
Det är definitivt inget fel med att prova olika oljor, tvärtom. Men det är inget jag skulle rekommendera en helt grön person när det gäller att välja olja (som tex jag var när jag skulle köpa olja till min första bil). Då är det bättre att först lära sig de grundläggande begreppen och termerna och sedan kan man börja experimentera och utöka sin kunskap!

@Nexus : Ren nyfikenhet, vilket artikelnummer var det på den oljan som du använde?
Användarvisningsbild
av Nexus
#820922
Nu är jag inte särskilt grön på oljor och skruvar mycket med bilar.
Vet skillnad på viskositer mm.
Något måste de gjort med oljan för har aldrig upplevt tickandet på motorn förut och det försvann när jag bytte till annan leverantör. Motorn är inte sliten servas minst var 500 mil varken det behövs eller ej.Har kört på biltema 5-40/ 5-50 helsyntet i 4-5 år dvs ca 10 byten och aldrig varit med om liknande förän nu senaste jag bytte
Ska kolla på dunkarna och återkommer..........
Skulle gärna köra på biltema olja men den har uppenbart förändras på något vis :(
Användarvisningsbild
av Vojje
#820924
när menar du att denna förändring/försämring skedde?
gäller det 1L, 4L eller 10L dunkar som förändrats i utseende?
Användarvisningsbild
av taxi
#820987
Spännande Nexus! Jag slutade med Biltemas 5W-40 för något år sedan, mest pga en dålig känsla i magen efter ett oljebyte, och ett kanske inbillat oljud från motorn.
Biltema har tillräckligt med omdömen på nätet, så jag tyckte inte att min inte helt vetenskapliga känsla behövde spridas. :D
Olja från swedol (Okq8?) avhjälpte både dålig känsla och kanske till och med oljudet :D
av bmwslangen
#821101
Nexus skrev:
bmwslangen skrev:
@Nexus : Ren nyfikenhet, vilket artikelnummer var det på den oljan som du använde?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W40-36909/

http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/Spectra.pdf

De har samma klassning API SM/CF, ACEA A3/B3/B4,
Tackar! Ja, det är den oljan jag har använt i flera av mina motorer (3 BMW-motorer och nu senast i Volvo 855). Märkte dock ingen skillnad när jag bytte i Volvo, å andra sidan vet jag inte vilken olja som var där innan så den observationen tillför inte särskilt mycket. Hör ej något ovanligt ventiltickande, men har läst om att vissa exemplar av motorer kan få för sig att ticka lite mer med olika märken av oljor (trots samma specifikationer). Om det är bara ett rent kosmetiskt problem eller ett faktiskt problem låter jag vara osagt, inga konkreta bevis i någon av riktningarna.

Nexus skrev: Nu är jag inte särskilt grön på oljor och skruvar mycket med bilar.
Vet skillnad på viskositer mm.
Något måste de gjort med oljan för har aldrig upplevt tickandet på motorn förut och det försvann när jag bytte till annan leverantör. Motorn är inte sliten servas minst var 500 mil varken det behövs eller ej.Har kört på biltema 5-40/ 5-50 helsyntet i 4-5 år dvs ca 10 byten och aldrig varit med om liknande förän nu senaste jag bytte
Upplysningarna var mer riktade till den allmänna publiken, då området olja är ganska komplext och jag har personligen bevittnat felaktiga beslut pga brist på kunskap eller pga felaktig information som sprids kring fikaborden.
Ett vanligt misstag är att man anser att en 0W-40 olja är för vattnig och bara skulle tryckas undan och inte ge någon smörjning - istället förespråkades en 20W-60 för den var "tjock och fin".
Ett annat vanligt misstag är att någon har hört från sin kompis kusins systers jobbarkompis som känner en som hört om en som använder en speciell olja till sin dyra racingbil - om den oljan duger till den där fartraketen så måste den ju duga 1000 gånger om till min lilla Volvo. Så enkelt är det ju tyvärr inte i verkligheten.
Att hälla i ACEA A1/A5 olja i en motor som inte vill ha denna typen är också något som inte är alltför ovanligt.
Ännu en klassiker är en person som häller i en olja och är osäker på om det är rätt olja för bilen och stolt förkunnar att motorn inte skurit ännu trots att man kört 5 mil efter motorbytet och i samma stund konstaterar att den oljan var helt rätt för motorn har inte skurit.

Det är så lätt att kommentarer eller åsikter misstolkas eller omvandlas från ett påstående till fakta när de läses av personer som ännu inte hunnit läsa till sig tillräckligt mycket kunskap kring tex olja och inte brukar ha för vana att göra några kritiska källgranskningar.


Det är inte alls omöjligt (snarare troligt) att de har fått uppdaterade oljetyper - och kanske ändrat eller fått till ytterliggare en leverantör. Oljespecifikationerna ändras och för att hänga med och sälja olja med konkurrenskraftiga specifikationer måste man uppdatera sina produkter helt enkelt, inget konstigt med det. Men Agrol-oljan är ju en alldeles utmärkt olja precis som du säger så om den inte ger något tickande så skulle jag defintivt köra vidare på den! Regelbunden oljeservice, precis som Nexus gör, är minst lika viktigt som oljetyp - om inte viktigare. Vill man utnyttja de långa bytesintervallen så blir val av olja mycket mer kritisk.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#821159
Jag har för första gången i mitt 42-åriga liv köpt biltema-olja, helsyntet 5-40 på 10 liters dunk. tror den kostade 599:-. Slog i bägge bilarna jag har 855 och s70. Jag tycker att S70in drar mer olja :-O) Hur är det möjligt? Inbillning? Har tidigare kört på Statoils helsyntet, 5-40. Har ju bara kört kanske 200 mil och fått fylla en del redan. Det här är ju bara en känsla jag har, men jag kommer inte att köpa Biltema-olja igen. Finns ju ingen ekonomisk vinst heller när man kan köpa mobil 1 helsyntet 5-40 på tex oljemagasinet.se för 63:-/ litern.
av M52TU
#844594
Jag kör med Magnatec A1 i min gamla 850, årsmodell 96.

Ska bli kul och se om den klarar det. Skulle gärna göra ett oljetest i samband med nästa byte.
Min tro(!) är att A1 kommer fungera så länge oljetemperaturen är någorlunda hyfsad.
Att dra släp en varm sommardag är nog inte att rekommendera.

Får jag tag i någon som kan göra oljeprov för hyfsade pengar så funderar jag starkt på att hälla i en 0w-20 olja nästa gång.
av *pettson*
#844717
För att ytterligare göra klart om man gjort ett klipp vid oljeköpet eller inte, så finns några saker att berätta.
I staterna krävs endast en liten mängd syntetisk basolja för att få kalla oljan helsyntet. Här kallar vi den för delsyntet.
För att få kallas helsyntet här krävs 100% helsyntetisk basolja.
9 av 10 oljor som säljs här i sverige på stormarknader osv är importerade med totalt oklart ursprung, här behåller oljan sin ursprungliga märkning. Så ha koll på ursprunget.
av bmwslangen
#847674
M52TU skrev:Jag kör med Magnatec A1 i min gamla 850, årsmodell 96.

Ska bli kul och se om den klarar det. Skulle gärna göra ett oljetest i samband med nästa byte.
Min tro(!) är att A1 kommer fungera så länge oljetemperaturen är någorlunda hyfsad.
Att dra släp en varm sommardag är nog inte att rekommendera.

Får jag tag i någon som kan göra oljeprov för hyfsade pengar så funderar jag starkt på att hälla i en 0w-20 olja nästa gång.
Jag skulle inte rekommendera A1 till alla vanliga gör-det-självare där ute.
Köp olja som har de specifikationer som krävs av motorn, byt ofta (inte fel att byta vår och höst) och byt alltid filter samtidigt som olja.
Står det att motorn ska ha A3, ska den ha A3.
Står det A5, ska den ha A5.
Står det A1, ska den ha A1.

A5 och A1 är så kallade lågfriktionsoljor som utvecklas parallellt med de nya lågfriktionsmotorerna för att få lite lägre bränsleförbrukning.

A1 är den mest "extrema" lågfriktionsoljan medans A5 kan ses som ett mellanting mellan den "vanliga" A3-oljan och den "extrema" A1-oljan.

A5/A1-oljor ska ENDAST användas i motorer som är avsedda och konstruerade för dessa oljor. Andra motorer kan få allvarliga skador om man använder dessa oljor.

Dessa moderna lågfriktionsmotorer är byggda med helt andra toleranser och lagerspel. Äldre motorer har ofta större toleranser och lagerspel, speciellt äldre motorer som gått 20-30 tusen mil och mer. Använder man en lågfriktionsolja i dessa motorer är det risk för att smörjfilmen inte kan upprätthållas under alla förhållanden och motorns interna slitage accelereras avsevärt.



@M52TU : Varför har du valt att använda just A1-klassad motorolja i din motor?

@M52TU : Varför funderar på att gå ytterliggare ett steg och använda A1 0W-20?
Det är det mest extrema med en HTHS på mellan 2.6-3.5 mPas (övriga viskositeter i A1 ligger mellan 2.9-3.5 mPas). Oljor som tillhör A3 måste ha HTHS på 3.5 mPas eller högre.

EDIT : Det kanske är ett litet experiment? Misstolka mig inte, är positiv till lite experiment - men jag bara undvika eventuella missförstånd om andra läser denna tråden och försöker få ett enkelt och lättanvänt råd om vilken olja som de ska använda (då ska man skilja mellan enkla och säkra råd och lite mer riskabla experiment).


Jag är själv intresserad om du hittar ett företag som gör oljeanalyser till privatpersoner för en rimlig summa.

Fast om du ska utvärdera olika oljor och dess inverkan på motorns slitage genom oljeanalys så kräver det en hel del jobb för att låsa alla variabler som kan påverka din slutsats. Här är några exempel på vad som måste tas i beaktning (vissa är kanske uppenbara men lätt att glömma bort).
* Proverna måste tas på samma sätt (du kan inte ta ett prov i början av oljeströmmen när du tömmer olja och en annan gång mitt i oljeströmmen - minns jag rätt så rekommenderas man att ta provet i mitten av strömmen)
* Körcyklerna måste vara någorlunda likartade (du kan tex inte köra lugn 90-väg ett halvår med en olja och hårdkörning på Autobahn genom Europa och bankörning med en annan olja)
* Samma bränslekvalitet måste användas (bäst är att tanka samma bränsle från samma företag hela tiden, man kan alltså inte köra större delen i Sverige på en olja och större delen i ett land med andra bränslekvaliteter)
* Samma förutsättningar för att motorn arbetar på samma effektiva sätt (du kan tex inte köra med en dålig lambdasond på en motor med en olja, byta lamddasond och sedan köra med annan olja och jämföra dessa) (eller om motorn går dåligt en längre tid pga felaktig komponent så kan inte detta oljeresultat användas för att jämföra mot ett oljeresultat från en period då motorn gick felfritt)
* Motorn måste ha använts i liknande körcykler och klimat (man kan inte jämföra en olja som bara gått på sommaren mot en olja som bara gått på vintern)
osv osv osv

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]