Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Lambdasond eller Lambdasensor är egentligen inte det rätta namnet heller, numera heter det syresensor, vilket stämmer bättre in på vad den gör dvs mäter syrenivåer.
av bmwslangen
Malish skrev:Lambdasond eller Lambdasensor är egentligen inte det rätta namnet heller, numera heter det syresensor, vilket stämmer bättre in på vad den gör dvs mäter syrenivåer.
Håller med, tyvärr är namnet invant men det ökar risken för missförstånd. Syresensor eller O2-sensor är bättre, brukar ibland skriva O2-sensor men det händer ibland att inte alla känner igen det namnet.

Har Volvo en förkärlek till bokstaven lambda? Jag vill minnas att det for omkring Volvo-modeller med en fläskigt stor lambda-bokstav fastklistrat på grillen, nu upptäcker jag dessutom (min första Volvo) att någon har lagt ner stor möda på att designa en grön varningstriangel mot orange bakgrund som lyser upp i vintermörkret :-)
av Malish
Ja, volvo marknadsförde sig ju på 80 talet med att de var först med Lambdasond (syresensor) på sina bilar, därav en stor Lambda märkning i grillen. sedan hängde det med ända till milennieskiftet.
Så volvo och Lambda är hårt knutna till varandra, därav också den stora felbenämningen som förekommer här.

SAAB gjorde ju samma med Turbo och 5 växlad låda i början (vi mins väl den fina 5-speed märkningen på gamla saabar?) ;)

Är många biltillverkare som gjort så med olika tekniska saker.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
bmwslangen skrev:Jag vill minnas att det for omkring Volvo-modeller med en fläskigt stor lambda-bokstav fastklistrat på grillen
Volvo 700 samt 900 serien, årsmodell 88-91, hade det "fina" lambda märket i grillen. 240 av samma årsmodell hade säkerligen också det, men är inte insatt i den serien så det låter jag vara osagt.

edit: när jag tänker efter hade nog sena -87or det märket också.
av rid54
En eloge till bmwslangen för bidrag med bra teknisk information, tecken på stort tålamod och ett pedagogiskt upplägg. Tycker jag...!
av bmwslangen
Lucif3r skrev:Ja, jag tror alla 85x70 har sond efter katten också. Möjligtvis att fenix inte har det... men tror det...
En uppföljning, har nu verifierat (kollade runt lite i samband med mitt "byte av termostat+spolning av kylarsystemet+byte av olja/filter+tändstift+tändkablar+fördelarlock+rotorarm" jobb) att det sitter en downstream 02-sensor även på min 855 GLT -96 B5254S Motronic 4.4 styrsystem. Tyckte bara det var lite otydligt i VADIS.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]