Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan berätta att jag har själv fått krångel med ABS systemet sedan förra sommaren. ABS lampan tändes ibland när jag startade bilen. Ibland kände jag även att det högg konstigt i bromsen när jag bromsade. Jag fick ett flertal felkoder som alla pekade på höger sensor bak. Jag trodde det var glapp men kablarna visade inte några synliga fel. Jag har den gamla typen av ABS enhet utan TRACS så jag lurade ut vilka stift som tillhör denna sensor (jag tackar Sparkz för bilden som hjälpte mig - hans bild finns på sida 4 i denna tråd) och mätte med multimeter. Multimetern visade att höger bakhjul hade en resistans på c:a 1300 Ohm medan det vänstra bakhjulet hade c:a 1100 Ohm. När jag mätte i den gula kontakten i bagageutrymmet fick jag samma värden så jag uteslöt kabelfel och drog slutsatsen att det måste vara ena ABS sensorn.

Jag köpte nya sensorer (som kommer parvis med kablar och allt) för 400kr. Dessa sensorer har c:a 900 Ohm vilket tyder på att bägge sensorer börjar ge sig.

Det var ett helvete att få loss sensorerna från sätena så jag fick ta ner bromsskivorna och knacka ut dem från andra sidan. När jag drog ut ena skivan gjorde jag sönder ena bromsbacken innan jag lärde mig att man kan lossa på en spännskruv som sitter bak på handbromsarmen inne i kupén. Så det blev till att köpa ett nytt kit med bromsbackar och monteringsbeslag då de gamla var helt sönderrostade. Jag rengjorde allt och kollade att kuggkransen som sensorn ligger ovanpå är ren och fin och så fettade jag in metalldelen på de nya sensorerna så att de inte skall rosta fast så som de gamla gjorde. Jag vågade mig inte på att använda kopparpasta av rädsla att det kan uppstå galvaniskt element som kan störa sensorerna. Jag tror denna rädsla är obefogad eftersom galvaniskt element kommer uppstå i alla fall även då kopparpasta inte är med i bilden. Vidare såg jag till att det inte kom något fett på sensordelen av rädsla att även det kan förhindra sensorns arbete. Hur befogat detta är vet jag inte men jag ville iallafall vara på den säkra sidan.

Sedan skulle ABS kablarna in i kupén genom samma lock som kablarna till bränslepumpen går. Jag upplevde att man måste sänka tanken för att få igenom kablarna för de såg inklämda ut. När jag lossade frambulten så gick den av (se min tråd Bränsletankproblem för mer om detta). Efteråt konstaterade jag att man inte alls behöver sänka tanken. Det ser så ut för kablarna ser fastklämda ut men det är inte för att tanken ligger mot karossen och det finns tillräckligt med rum att få upp både kontakt och kabel utan att man behöver sänka tanken. Man fiskar upp kabeln från bagageutrymmet med en ståltråd eller ett snöre,

Att få på de nya backarna var inte svårt och jag spände dem (genom hålen i bromsskivorna) till den punkt att det inte längre gick att dra runt skivorna. Jag märkte att backarna klickade när jag körde bilen sedan så jag tog och drog till handbromsen några gånger under färd tills de slutade låta även när handbromsen inte är i. När jag lyfte bilen så var det inte längre några problem att rotera hjulen. Idén är att backarna skall centreras inne i skivan. Jag har även fått tipset att man kan få backarna att centrera sig genom att hamra lite på bromsskivan. Sedan tog jag och spände justerskruven på handbromsen så att den tar redan efter c:a 2 hack. Den är kanske lite väl stum nu men den fungerar bra i alla fall.

ABS-lampan tänder sig inte längre och det verkar inte vara några problem med ABSen. Det återstår att testa lite till men jag tror allt är ok nu.
av *pettson*
Ett tips till ALLA som nu ska in i handbromsens värld.. Man justerar INTE handbromsen vid spaken.. Man LOSSAR INTE på justeringen av backarna vid spaken.
Ska man jobba med trummorna (handbromsen) så ska man ALLTID justera tillbaka backarna manuellt ute vid hjulen. LÅT BLI spakjusteringen, för det är just vad det är, en justering för att ställa spakhöjden..
Grejen är den att det var första gången i mitt liv jag tog isär en handbroms. Innan dess hade jag inte en aning hur den fungerar. Jag har visserligen studerat lite bilder men det var inte förrän jag grejade med den som jag verkligen förstår hur den fungerar.

Sedan får det också påpekas att jag har ganska nyligen kommit i kontakt med en riktigt bra mekaniker som inte kostar skjortan och framförallt; jag och han jobbar tillsammans så att jag lär mig. Han finns dessutom bara 500 meter från där jag grejar med bilen så om det krisar till sig så vet jag numera att det löser sig.

I och med detta så är jag numera lite mer benägen att ta risker än vad en vanlig hemmamekare bör vara och om sanningen skall fram så är det när man tar lite risker som man faktiskt lär sig saker.
Jag har testat och ABS systemet verkar fungera normalt. Men nu har det hänt en väldigt märklig grej. Varje gång jag kollar felkoder till ABSen så tänds ABS lampan inne i instrumentpanelen. Efter att ha släckt de gamla koderna och läst av igen fick jag felkod 1-4-3 Styrenhetens minne defekt. Jag fattar ingenting, har styrenheten fått Alzheimers eller vad?
Har rivit ut instrumentbrädan. Problemet med fläkten var fläktmoståndet. Så nu är det åtekopplat som det ska. Alla dioder på instrumentbrädan samt den lödda säkringen är hel. Har fölt kabeln från instrumentbrädan till ABS enheten samt reläet och de är hela. Kollar vidare. tagit lite tid att försöka få upp storleken på schemat , samt skriva ut det så det går att följa.
Mvh samuel
Lite uppdatering på bilen. Tack för det elschema som fick. Gick i nirvana och kollade alla kablar och reläer samt motstånd osv. Tagit isär reläer för att mäte motstånd och ohm mätt spolarna i ventilpaketet osv. Följde verkligen upp allt( tack än en gång för ett bra elschema). Till slut klippte jag kabeln till stift 52. Då slocknade lampan. Därifrån fick den minus. Tyvärr visar det sig att styrenheten/boxen är väck på den punkten. problemet är inte löst men ett tidstyrt elrelä är inkopplat så den ska komma över golvet hos bilprovningen. Ont om tid innan ny besiktning. Det här har pågått i nästan 2 månader. Byten enheten senare från en på skroten. Åtekommer när det sker. Tackar alla för tips och råd under denna resa som inte är över än.
Mvh Samuel
Tror att du missförstår. ABSen funkar. det enda som är fel är utgången från boxen till lampan. Kan berätta att på BP gick det sådär. De var ute och provade och så men precis på BP så ville inte reläet arbeta. Så lampan tändes inte huvudtagen och som besiktningsmannen sa. Ja ABSen fungerar men de kunde inte godkänna bilen för om den skulle sluta fungera så varnade inte lampan. Allt funkade före och efter men just på BP så vad något glapp eller sånt. Har dock en fråga till forumet. Jag ställde reläet till 4 sekunder men vet inte vilken tid det tar i vanliga fall innan lampan slocknar. Har höjt till 8 men skulle vilja veta vilken tid som är normalt.
Mvh Sam
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]