Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jobbat vidare med demonteringen och jag ser ingen EGR ventil på denna bil, den ska vara nånstans under spjället och det ska även gå nåt metallrör från baksidan av motorn och jag saknar allt sånt. Då vet jag åtminstone vad för sorts packning jag behöver köpa.

Jag har demonterat biten som hade flammskyddet i sig, tagit bort flammskyddet och rengjort den. Jag lägger inte tillbaka det heller.

Det verkar passa med en 3mm vakuumslang på kopplingen så kanske jag slipper byta hela skiten och bara kan byta vakuumslangen.

Jag gjorde blåstest och det är ganska tätt men inte helt tätt, under insuget pyser det nånstans då man blåser. Öppnar jag oljefyllningskorken så försvinner trycket, så systemet är inte blockerat. Men ser inte superrent ut heller.

I överlag är flera av vakuumslangarna i dåligt skick. Gummit i upplösningstillstånd.

Jag måste säga jag undrar varför det här systemet är så komplicerat, på min Saab 900 Turbo är vevhusventilationen egentligen bara en slang från ventilkåpan till spjället och till intercoolern också, med en bakslagsventil. Ingen oljefälla eller nåt annat och det har inte kletat så farligt. Varför skulle det inte funka här?
Fuel rail:en är av, öhhh ingen returlinje nånstans?

Bild

Jag försöker slippa åt bultarna som höll fast oljestickan men det är ju omöjligt så det slutade med att jag tog bort fläkten

Bild

Och just när jag fått den sista nedre bulten på insuget lös, så gick min enda arbetslampa sönder. Så det var allt för ikväll.
Jag har av insuget nu, men det sitter fast med en linje ännu som jag inte vet vad den gör, vet inte om jag vågar plocka bort den ifall det är kylvätska i den? Eller bara en tjockare vakuumlinje?

Här syns den, sprejat lite WD40 på 90 graders kopplingen
Bild

Några andra bilder:
Bild

Bild

Jag ska köpa insugspackning idag, några vakuumlinjer och slangklämmor tyvärr måste allt annat PCV relaterat köpas online. Annars är väl nästa steg av med startmotorn, fördelaren och kamaxelgivaren så är man redo att börja byta kamrem.

Kanske en ventilkåpspackning?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det inte vakuumslangen till bromsservot?
Tips: Biltemas "skyddsolja" är rätt bra att spraya på korroderade ytor för att göra rent och skydda. Den innehåller nåt vaxkladd som blir kvar när oljan avdunstar med tiden.
Nån ventilkåpspackning lär inte finnas, har jag fattar rätt så är toppens två halvor ihoplimmade med nån flytande packning. Tar man isär dem så hoppar kamaxlarna ur :-/
I tändstiftsbrunnarna sitter o-ringar som börjar läcka med tiden men mesta oljan brukar komma från spill vid påfyllningen.
Men lite olja vid stiften påverkar inte funktionen negativt, högspänningstransformatorer brukar faktiskt vara oljefyllda för bästa funktion :-D
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Sådär ja lyckades få ut hela PCV systemet intakt! Förutom vakuumlinjen då, den var så skör den.

Bild

Men sen lyckades jag ha sönder plastslangen, men annars är allting isär nu och redo för rengöring. Vakuumslangen borde man kunna byta mot nån annan slang och det här plaströret borde man väl kunna byta mot ett metallrör istället som nu aldrig nånsin blir skört.

Bild

Och ventilhålet eller vad man kallar det till motorblocket, ingen gegga här inte, väldigt rent må jag säga jämfört med vad jag sett på nätet.

Bild
Användarvisningsbild
av Erik Å
Bra jobbat :-) Går säkert fint att byta plaströret till något beständigare.
De nyare modellerna har långa röret ihopklamrat med ett metallrör som det går kylvatten igenom, sen är båda inpackade i en gemensam skumgummislang. Tanken är antagligen att förhindra att det blir isproppar i ventilationsröret när man åker i extremkyla typ Kiruna.
Prova häll i avfettning i fällan, låt den ligga ett tag och skölj ur. Får man ur värsta klägget så borde den väl gå att återanvända. Om plasten inte blivit skör vill säga. Det är bara en tom plastburk, jag sågade upp min gamla av ren nyfikenhet :-)
Den slingriga slangen som går upp på topplocket hade sprickor trots att den inte var ens 10 år när jag bytte.. Den får man nog vackert beställa som reservdel
Jag undrar om denna har blivit bytt för den slingriga slangen är inte vidare skör och inte heller själva fällan. Jag har fått alla delar ganska rena nu med bromsrengöring, borstar och tryckluft. Fick nog mycket smuts ur fällan, den ligger ännu med bromsrengöring i sig.

Idag plockade jag av multiremmen och den ser nästan ny ut, lite glansig bara. Inga sprickor alls. Jag jämförde det mot den nya remmen och ser det är inte samma profil på tänderna, på den gamla remmen är det hela VVVV profiler, på den nya är de här tänderna avhuggna i topp så att säga. Är det OK eller har jag fel bälte?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tror du inte att "avhuggna i topp" spontant övergår till VVVV när spåren blir djupare pga slitage :-) Gissar bara..
Är längd och antal ribbor samma så är remmen säkert ok
Nästa gång jag tar av insuget för PCV-service ska jag passa på att ta ur regulatorn ur generatorn och inspektera kolen. Det är jättesvårt när allt sitter på plats.
Generatorn är orörd och har gått 64k, misstänker att kolen börjar vara slut. :-/ Man ser att LED-lampor flimrar lite lätt när motorn går på tomgång
OK bilen lyft på ena hjulet, det överstora hjulet har gnidit hål i innerskärmen, jävla typer som inte kan sätta rätt däck :mad: Fälgarna är inte original volvo vad jag vet, nåt italienskt märker som säger Beta eta eller var det Eta Beta,

Undrar om det går att plastlimma eller nåt. Inte så stort men skit tar ju sig in. På baksidan har det gnidit av färg så man ser ren metall på ställen, ingen rost än som tur är men jag ska rengöra och lägga rostprimer dit. Sen tröskelmassa eller nåt ovanpå då det torkat.

Bild

Timingen, ser ju lite off bara med ögat om jag nu ska lita på märkena.

Bild

Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på, om jag fattat instruktionerna rätt så är det en markering på oljepumpen, jag ser den, och sen en annan markering nära svänghjulet, där ser jag också en markering. Dom är placerade så jag får inte ögat på dom på en och samma gång men de ser ut att linjera i samma spår i drevet.

Bild

Sen av med fördelaren och rotorn och kamaxelgivaren och jag skulle testa med kamlåsningsverktyget och det passar inte! Det är den här konsolen som motorfästet sitter fast i som kommer ivägen, det skulle funka om inte den var ivägen. Men verktyget är designat lite snålt... Jag vill inte ta bort den här konsolen tänker man får börja svetsa istället.

Bild

Man kan annars se det läcker lite olja där också, nya packboxar vore väl inte fel, det är väl de runda svarta grejerna.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 49

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]