Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ingen erfaring med 93´ abs- styrenhet tyvärr :( Du har inte en annan abs-styrenhet du kan prova?

Har du forresten kollat generator-spänningen så den inte överladdar? Läste på et annat forum at man kan få konstiga felkoder om laddningen er for hög.
Tackar för det. Nej har ingen annan att prova med och jag gissar här bara för jag hörde om lödningarna. Den laddar korrekt förresten men även om den inte gjort det borde lampan väl släckas på tändningen? Alla felkoder säger att det är korrekt men lampan lyser ändå som solen i Karlstad. Om jag hade ett elschema så kunde jag följa lampan. Misstänker själv någon typ av jordfel. Önskar också veta på vilket stift som strömmen kommer in till styrenheten så jag vet att det är korrekt. Det är ju 25 stift utöver de som går till hjulen. Någon måste vara jord, ström och lampa.
Mvh Samuel
Problemet med lödningar gäller för 96-. Och det vanligaste där var att ingångarna för bakre givarna glappade. Då sätter styrenheten felkod fast givarna är hela, brottet finns inne i styrenheten.
Styrenheten på en 92-95 är byggd som en stridsvagn, vad jag minns har jag aldrig bytt en sån. Men många 96-...

Men om lampan lyser utan felkod skulle jag titta närmare på relät som sitter intill styrenheten. Det är egentligen det som styr lampan. Vid uppstart gör styrenheten en självtest, och skickar sen en "ok"-signal till relät som släcker lampan och drar igång resten av systemet.
Mätte spolarna på reläet och kunde inte hitta något fel. testade att trycka till den första spolen och då gick pumpmotorn. Gav efter det en felkod 4-4-3. Suddade den. Ingen reaktion på den andra spolen. Båda är inte dragna efter ett tag när man låtit motorn gå. Tog bort kontaktstycket till den andra spolen. Lampan lyser i alla fall.
Har fortfarande inget elschema för abs lampan. Fungerar den som typ generatorlampan. att den får minus från Abs enheten och när allt är okej att den skickar plus tillbaka så den släcks eller? Lampan lyser även när man kopplat loss reläet.
Mvh Samuel
Men du Racesam, du sade att du får felkod 4-4-3. Om du släcker felkoden och startar bilen, tänds ABS lampan omedelbart eller först när hastigheten passerar 35 km/h? Om så är fallet så kan felet vara så enkelt som att ABS enheten helt enkelt inte får någon ström.
Den tänds direkt. Felkod 4-4-3 fick jag när jag provade att tvångsköra reläet manuellt. Kan vara som du säger men har ingen aning när man är utan elschema. Vet ju inte vart man ska mäta. Gissar helt vilt. Som jag sa tidigare tror jag att det kan vara ett elfel, eftersom ägaren(min arbetskompis) till bilen inte fick fläkten att gå så han drog en egen kabel till den. Jag tror det hör ihop. Tänkte om man kunde se på schemat var gemensamma punkter är kan man lista ut det.
Mvh Samuel
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]