Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissesvolvo
Efter jag fyllde på min AC i våras så kan jag efter det ha i princip hur kallt som helst i bilen. Under nån lite längre resa när det var varmt ute och jag hade iskallt i bilen så droppade det vatten ned på golvet på passagerarsidan. Det va kondensvatten. Du kanske har haft liknande problem under sommaren utan att ha sett det och nu har gjort sig påmint medelst imma på fönstren.
Bara en tanke jag hade.....
Användarvisningsbild
av joel80
För att få ur så mycket fukt som möjligt ur andra tyg-material i bilen kanske du ska sätta en kupévärmare i bilen över en natt med ett par rutor nedtagna någon dm. Kan ju vara svårt kanske om du inte har tillgång till garage...

Jag hade problem med imma i en tidigare bil och gjorde just så.. Blev mycket bättre av bara det. Du verkar ha gjort bra mycket mer (och kanske haft större problem också...) än mig.. :)
av marbling
nissesvolvo skrev:Efter jag fyllde på min AC i våras så kan jag efter det ha i princip hur kallt som helst i bilen. Under nån lite längre resa när det var varmt ute och jag hade iskallt i bilen så droppade det vatten ned på golvet på passagerarsidan. Det va kondensvatten. Du kanske har haft liknande problem under sommaren utan att ha sett det och nu har gjort sig påmint medelst imma på fönstren.
Bara en tanke jag hade.....
Ok..droppade ner på passagerarsidan?Varifrån kom det?Tanken är väl inte att kondensvattnet ska droppa ut på mattan?

Jag kände att mina undermattor,dvs gråa gummi med skummgummi under,var rejält blöta.Dom får man ALDRIG torra utan att ta ut dom,tyvärr.Lite jobb,men det blir fräscht.Vill bara inte lägga tillbaka allt innan jag är 100 på att det inte läcker ngnstans.

Den gråa gummimattan är trasig mitt på.Jag kommer att lägga ut mer bilder snart på hur jag kommer att modda detta så det blir bra igen. :)
av xxargs
om det är så mycket vatten som det beskrivs så är det mycket troligt att det kommer från evaporatorn då en sådan kan lätt skaka fram över en liter kondens per timme när det är lite varmt och fuktigt utomhus och man kör med klimatanläggning/AC, och det räcker med bara en lite läcka i någon skarv eller plastdetalj runt ventilationen för att en del av kondensen skall rinna ut fel väg - har du provhällt några liter vatten via en slang med utloppet ungefär där evaporatorn sitter och sett att inget vatten vill blöta igenom någon annan väg samt avloppet fungerar som den skall - att sticka med piprensare hjälper inte alltid om del ligger blad och annat som lyfts med rensaren men ligger som lock när det skall rinna vatten
av marbling
Tackar! :)Den ska bli ännu finare inför säsong 2014!Kommer rulla till Utställningar ihop med mina andra 2.

Ska Tvätta bilen o spola den i veckan,då kommer jag kolla efter ev.läckage.Bara att gneta vidare.

Verkar vara TMAP sensorn, enligt felbeskrivningen.[…]

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]