Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det blir många anekdoter när man varit yrkesverksam i över 20år och träffat en hel del branschfolk.
Samt träffat mer än min beskärda del av sådana som skulle skaffa sej ett annat yrke.
av Aelgen
Jag har Depo strålkastare (C70 klarglas) på min S70. Nackdelen är att de jag köpte är från USA = inga positionsljus finns i insatserna.
Annars tycker jag att de ger bättre, skarpare ljus än mina gamla originalstrålkastare. Kört runt med dem ett tag nu och halvljusen verkar inte blända heller.
av Pierrew
Aelgen skrev:Jag har Depo strålkastare (C70 klarglas) på min S70. Nackdelen är att de jag köpte är från USA = inga positionsljus finns i insatserna.
Annars tycker jag att de ger bättre, skarpare ljus än mina gamla originalstrålkastare. Kört runt med dem ett tag nu och halvljusen verkar inte blända heller.
Hur är ljusbilden då?
Är den amerikansk eller är den asymmetrisk som i Europa och övriga världen och går igenom en besiktning?
P-ljus borde ju inte vara problem, bara borra i antingen helljus/halvljusreflektorn eller blinkersen och sätta i valfri T10 lamphållare för extraljus.
Har tröttnat på mina svarta ABM projektor strålkastare nu, tänkte köra reflektor igen men med lackad sarg istället :wink:
av Pierrew
TommyP86 skrev:Självklart kan man besikta med symmetrisk ljusbild.
Nej det är inte alls självklart att man kan, just därför jag ställer frågan :wink:
Strålkastarna ska vara E-märkta och ha asymmetrisk ljusbild, sen kan man ha tur och komma igenom ändå,
precis som med alla andra konstiga modifieringar folk gjort, bara för det gick igenom bes betyder det inte automatiskt att det är lagligt/ok :wink:

Bild
av Aelgen
Pierrew skrev:
Aelgen skrev:Jag har Depo strålkastare (C70 klarglas) på min S70. Nackdelen är att de jag köpte är från USA = inga positionsljus finns i insatserna.
Hur är ljusbilden då?
Är den amerikansk eller är den asymmetrisk som i Europa och övriga världen och går igenom en besiktning?
P-ljus borde ju inte vara problem, bara borra i antingen helljus/halvljusreflektorn eller blinkersen och sätta i valfri T10 lamphållare för extraljus.
Har tröttnat på mina svarta ABM projektor strålkastare nu, tänkte köra reflektor igen men med lackad sarg istället :wink:
Tejpade på väggen och ljusbilden på halvljuset skiljde sig inte markant från mina gamla. Bara en höjdinställning som måste göras på vänstra strålkastaren, de verkar dock vara jävliga att ställa in.
av Pierrew
Aelgen skrev:
Pierrew skrev:
Hur är ljusbilden då?
Tejpade på väggen och ljusbilden på halvljuset skiljde sig inte markant från mina gamla. Bara en höjdinställning som måste göras på vänstra strålkastaren, de verkar dock vara jävliga att ställa in.
Ok det låter ju lovande hittills, dock vill jag gärna se en bild :wink:

Köpte nämligen strålkastare på Ebay till min andra bil, en Lexus IS300 då reflektorerna på den var rätt så kass.
Men det ångrar jag nu så här ett tag efteråt då ljusbilden i dem är total katastrof, så jag har beställt original från Toyotaverkstan.

Här är med original D2R lampor, den högra går snett uppåt lite åt bägge håll som synes, ungfär som om ljusbilden var både för höger och vänstertrafik.
Men de verkar inte blända nått vidare då ingen blinkat på mig hittills, farsan och polarna som mött mig ett par gånger säger iallafall att de inte bländar. Men ljuset på vägen är precis kass. :roll:
Bild
av Pierrew
Hej, tänkte bara uppdatera om nån har intresse i det :wink:
Köpte sånna här, http://www.ebay.com/itm/Pair-2-5-Mini-B ... 232e46b218
Tog mina C70 klarglas för vänstertrafik och gjorde om lite granna :-)-)
Målat med svart plastidip, borrat helljusreflektorn o satt i p-ljus.
Justering horisontellt får bli på bilen sen när strålkastarna sitter som dom ska.

Bild
Bild

Halvljus med fin blå "cut-off".
Bild
Helljus från projektorn.
Bild
Helljus från projektorn plus från helljusreflektorn.
Bild
Halvljus plus helljus från helljusreflektorn.
Bild
av Pierrew
Lucif3r skrev:Hm, tycker nog "styling"kastarna är snyggare än din lösning, då det inte finns någon specifik del för park/pos ljus. Men se till att få dom monterade så man får ett helhetsintryck!
Lite skoj med helljus i projektorlinsen dock :)
Smaken är ju olika :wink: , dock är jag trött på mina svarta ABM, har haft dom sen 2006-2007 nån gång när dom kom ut på marknaden (haft bilen sen 2005).
Är även trött på ljuset dom ger, riktigt pissigt helljus och halvljuset är väl dugligt, men inte tillräckligt bra för att vara projektor.
Sen är det ju alltid kul att göra egna saker och kunna säga, Built not Bought :wink:
Bilen står på vinterförvaring fortfarande, dröjer väl nån vecka innan jag plockar ut den och monterar strålkastarna.
Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]

Halvljus

Mät matningsspänningen med en multimeter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Antar att den nyare bilen går lite tystare o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]