Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Absolut ingen fara, Jag blev lite förvånad över att det brukar bytas eftersom jag aldrig gjort det på någon bil tidigare. Så jag har slarvat med det :P
Men det som förbryllar mig är att under mina år på fordonsteknisk linje aldrig diskuterade det, förutom att luft, bränsle och gnista är dom tre första stegen att kolla, så det hänger väl ihop med det då.

Ikväll får jag domen om det räcker med slangbyte + nollställa genom att ta bort - kabeln en stund..
Min 144-hästare gick perfekt då jag körde till affären men då jag skulle åka hem igen gick den bara på fyra. Då jag lyfte på tändstiftskåpan och inspekterade tändkablarna hittade jag en som såg ut som om nån hackat på den med en vass knivspets. En liten service med rotor, lock och kablar var vad som behövdes, sen gick den fint igen.

Det "klassiska slarvet" består som sagt i att bara köra och se glad ut och aldrig ens ägna dem en tanke.

Jag fick även byta insugsslangen mellan luftburk och spjällhus på den bilen. Tydligen klassiskt fel?
Ingen förbättring efter slangbytet. Provade att ta bort en tändkabel i taget och på kabeln längst mot passagerarsidan så blev det ingen skillnad, men med dom andra så blev det samma problem fast värre. . Tror att den går på fyra endast.

Det konstiga är att alla kablar verkar ge gnista och därför funderar jag på om det verkligen är tändsystemet, rotor fördelarlock, tändstift eller kablar som är problemet, eller någon spridare som verkar ha gett upp ?
Här är ett klipp när vi provkör, och det blir mkt värre med växel i.

Kanske är ett onödigt tips, men jag hade börjat med att byta det tändstift och den tändkabel som strular sen göra rent fördelar locket osv. rätt billigt. men om det kommer gnista skulle jag förstås byta spridaren. för luft bör den få om den får gnista så måste det vara spridaren eller signalen till spridaren.
alan skrev:Kanske är ett onödigt tips, men jag hade börjat med att byta det tändstift och den tändkabel som strular sen göra rent fördelar locket osv. rätt billigt. men om det kommer gnista skulle jag förstås byta spridaren. för luft bör den få om den får gnista så måste det vara spridaren eller signalen till spridaren.
Satte i tändstiftet (som såg fint och tort ut) i kabeln och provstarta medans kompisen höll den en liten bit från motorn och såg gnista från stiftet direkt. så det kanske är spridaren eller rotor/fördelarlock som bråkar ?
När jag skulle skruva loss locket så gick alla fästen runt bultarna sönder, pga. gammal plast och det va skitigt o jävligt där inne, men efter en rengöring så gav det inget resultat alls :(

Ang att jag provat injectioncleaner så borde det gett någon skillnad ? Nåja ska prova och koppla bort en spridarkabel i taget som jag läste någon som skrev och se vilken som isof kan vara trasig/igensatt.

Tack för råd :)
Är fördelaren så gammal att plasten börjar bli dålig är det verkligen hög tid att byta både den och rotorn.
den lär ju vara helt slut, även om det funkar tidvis så är det bara en tidsfråga.
det är slitagedelar.
Malish skrev:Är fördelaren så gammal att plasten börjar bli dålig är det verkligen hög tid att byta både den och rotorn.
den lär ju vara helt slut, även om det funkar tidvis så är det bara en tidsfråga.
det är slitagedelar.
kör ett byte på torsdag så vet jag iallafall att det är fräscht.

När jag kör med belastning så blöddrar det ur avgasröret och den låter som min gamla dieselmotor på båten typ.
Idag bytte jag rotor och fördelarlock. Inget vidare resultat det heller, samt att jag lättade på en spridare i taget.
Jag har glömt ordningen så jag kallar nu cyl 1 längst mot vänster sida (förarsidan) och 5 längst bort på passagerarsidan.

När jag tog bort nr 5, så vart det knappt någon skillnad och det skakade lite, sen nr 4 så blev det lite mer 3an så vart det ännu mer 2 och 1an ännu mera.

Nu undrar jag om det ska vara så eller om det ska bli samma effekt på vilken spridare man än plockar bort kabeln från ? börjar anta att spridarna är slut ?
Tror ordningen är precis tvärtom, cyl1 är passagerarsidan, cyl5 är förarsidan. Nåja det spelar mindre roll nu...

Oavsett vilken spridare du rycker ska bilen bli att gå rejält mycket sämre om allt står rätt till.
Det jag skulle göra är att flytta "passagerar" spridaren till "förar" spridaren och vice versa, sen göra om testet. Om det är fel på spridaren ska problemet ha flyttat sig till förarsidan(minst skillnad när du kopplar ur spridaren), och passagerarsidan ska gå bra (mest skillnad när du kopplar bort spridaren).

Efter det är det dags att mäta upp kablaget och ev. spridaren.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]