Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

förstår inte riktigt varför du envisas med att mäta resistans överallt?
+12V från säkring 28 genom spaken i ON-läge till brytaren på pedalen sen vidare till
styrenheten, om den uppfattar att allt är OK sätter den +12volt på blå/svart kabel till pumpen.
Du måste naturligtvis även tryckt på SET knappen.
Henke3 skrev:förstår inte riktigt varför du envisas med att mäta resistans överallt?
+12V från säkring 28 genom spaken i ON-läge till brytaren på pedalen sen vidare till
styrenheten, om den uppfattar att allt är OK sätter den +12volt på blå/svart kabel till pumpen.
Du måste naturligtvis även tryckt på SET knappen.
Tjaa...du vet jag är ganska envis. Annars hade denna bil stått på skroten ;)
Skämt och sido. Jag har en multimeter som klickar om den känner resistans igenom halvledande material och den piper när det känner minsta lilla sluten krets. En sluten krets har en resistans. Därför kollar jag. Den är jätte bra att använda för jag kan mäta exakt allt överallt. Jag kan t.ex mäta på avgasröret och sen mäter jag på nyckellåset. Då kan jag se om det är en sluten krets på nyckellåset och avgassröret. Smidigt! :D

Jag har tagit loss spaken. Ska samtidigt ställa in ratten så den blir rak och slipa till kontakterna på ratten som går till signalhornet. Besiktningsmannen var lite besviken att man måste ta i rätt hårt för att tuta. Jag ska att jag var stark och och fick ingen ombes :)
Henke3 skrev:för att felsöka funktioner i bil måste du mäta +/- också.....
Nåväl, huvudsaken är att du får det att funka.

mailar schemat om en stund.
Skulle vara bussigt om du skickade elschemat på värmesätet också på passagerarstolen. Jag kom på att jag hade ett annat elschema för min passagerarstol som inte alls såg ut som jag hade förväntat mig. Det verkar vara slarvigt gjort samt på engelska :)

Det lär vara sista elfelet i min bil. Sen fungerar exakt allt, t.o.m larmet än fast jag inte kan ställa på det via nyckeln men det gör absolut inget. :D
Men det skulle vara ganska intressant och veta hur jag fick larmet att fungera. Hur kunde jag aktivera det som?
Henke3 skrev:har du inte ström fram till termostaten?

+12V med tändning på och knappen intryckt
Det har jag säkert men jag hade batteriet urkopplat men + och - polerna anslutna, när jag mätte den 3-håliga kontakten.

Vilken knapp då?
Henke3 skrev:vad menar du batteriet urkopplat men + och - polerna anslutna?
knappen till stolsvärmen, vid växelspaken
Jag kollade efter en sluten krets, det jag kallar resistans, på kontakten.
Sen kopplade jag ihop plus och minus polerna tillsammans då jag inte orkade lyfta upp batteriet till mediehöjd(nej jag är inte svag, för stark :wink: ). Och efter det mätte jag efter en sluten krets på kontakten igen. Fann inget.

Jag har faktiskt kollat under stolen och jag misstänker att något där finns det en bruten krets för jag har mätt lite här och där men jag kan inte avgöra om jag har mätt på rätt ställe. Jag har dessutom hittat en avklippt röd/vit kabel under stolen.

Bilden visar stora och starka Volvo742 bryter upp förarstolen med en hand, trots att fäststbultarna är ej skruvad upp, bara för att ta en liten bild :-)-)
Bild
Lucif3r skrev:Det är ingen ovanlighet att kablaget till termostaten går av. Dom sitter ju riktigt dumt till, så ett par längre fötter, eller en vattenflaska som många har, kan rycka dän kablarna efter en tid.
Jag antar du menar termostaten på motorn? Jag har faktiskt kollat den för några veckor sedan och den fungerar OK. Jag håller med att det är en taskig konstruktion.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]