Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lossa plastkåpan under kofångaren så du kommer åt kompressorn, sedan hittar du lämpligt långdorn och hammare/slägga och slår på spännfjäderns tre "vingar" så avStånd 0,2 - 0,4 mm erhålls
då får du en kompressor som håller flera år till
Tommty skrev:ingen verkstad vill shimsa om acn, för att när du shimsar en ac tyder det på att magnetkopplingen är sliten. Och självklart om ett fel uppstår som t.ex en ac inte kyler efter shimsningen av en verkstad...ja då är det ju självklart verkstadens fel och dem måste då byta magnetkopplingen på garanti.

förstår du varför dem inte gör det nu?
Volvo verkstaden i Båstad shimsade min kompressor.
De hade ett verktyg till jobbet och de hade gjort åtskilliga himsningar.
Du får ingen garanti på jobbet sa verkstads chefen, men än så har vi inte misslyckats :D
Det tog 30 minuter och kostade 1500:-
Detta var för 2 år sen och kompressorn kyler på som bara den.
Jag kollade också runt bland en massa verkstäder, tills jag ringde min Volvo verkstad och de föreslog Båstads verkstaden då de visste att de utförde detta jobbet.
Ring runt till Volvo verkstäderna där du bor och fråga, skulle ju vara mycket märkligt om det bara fanns en Volvo verkstad i hela Sverige som shimsar om kompressorer.
Lycka till :D
popeye65 skrev:
Tommty skrev:ingen verkstad vill shimsa om acn, för att när du shimsar en ac tyder det på att magnetkopplingen är sliten. Och självklart om ett fel uppstår som t.ex en ac inte kyler efter shimsningen av en verkstad...ja då är det ju självklart verkstadens fel och dem måste då byta magnetkopplingen på garanti.

förstår du varför dem inte gör det nu?
Volvo verkstaden i Båstad shimsade min kompressor.
De hade ett verktyg till jobbet och de hade gjort åtskilliga himsningar.
Du får ingen garanti på jobbet sa verkstads chefen, men än så har vi inte misslyckats :D
Det tog 30 minuter och kostade 1500:-
Detta var för 2 år sen och kompressorn kyler på som bara den.
Jag kollade också runt bland en massa verkstäder, tills jag ringde min Volvo verkstad och de föreslog Båstads verkstaden då de visste att de utförde detta jobbet.
Ring runt till Volvo verkstäderna där du bor och fråga, skulle ju vara mycket märkligt om det bara fanns en Volvo verkstad i hela Sverige som shimsar om kompressorer.
Lycka till :D
precis, du får ingen garanti. du kommer betala 1500:- oavset om det skulle fungerat eller inte + att dem tar saftigt betalt för att dem ska kompensera för tiden.

Nackdelen är om t.ex 1 månad då kompressorn börjar gå dåligt igen. Her svensson på 65 år är då väldigt missnöjd med resultat och beslutar att hävld att nånting är fel på kompressorn och att verkstaden har gjort sönder den i sin klumpiga borttagningen av metallbrickorna. Verkstaden säger då tillbaka att "vi berättade för dig att det var ingen garanti på arbetet".

Han var ännu surare när han åkte därifrån än när han kom dit och varenda person han mötte i en månad framöver så berättade han hur värdelösa verkstaden var att dem bytte saker utan garanti.

kanske vart lite dumt att säga "alla". iallafall många väljer att inte göra detta dels på anledningen jag skrev ovan.
Sandbäck skrev:Behöver man tömma ac systemet på gas? eller går det att shimsa ändå?
Nej, systemet behöver inte tömmas.
Problemen som kan uppstå om man har en felaktig avdragare och drar snett är att kompressorn kan börja läcka ut gasen genom axeln, (läst på detta eminenta forum)
Funkade kompressorn bra innan och utan oljud och skrammel så hade iallafall jag vågat lämna in den och pyntat 1500:- till någon som visste vad han gjorde :D
Men som Tommty sa, är det utan garanti så kan man inte komma och gnälla senare, det får man ju vara medveten om.
av *pettson*
Det har inget med garanti att göra på så sätt att man är rädd för rykten.
Däremot är det inga snabba pengar och sen framförallt är det nåt som gör en mekaniker personligen skyldig.
Volvos system är att alltid försöka byta til nya moduler. På så sätt är det alltid nån som betalar ett garantijobb. Tar man egna initiativ så är det eget ansvar och mot förmodan så måste man stå för egen verkstadstid om nåt händer vid jobbet. Allt handlar om just att mekanikern aldrig ska vara personligt ansvarig vid några jobb. Därför måste skruvar med gänglås bytas ut istället för att få en ny droppe gänglås. Därför måste närmaste modul bytas komplett även om det tar 3 minuter att lösa problemet på annat dock korrekt sätt.
Närmaste fria verkstad gör gärna jobbet. Dom utför det utan att tjafsa. Dom gör det du ber om och tar betalt för just bara det med.
1500:- låter ju OK iaf. Har fått tag i 2 st verkstäder som sagt att de kan shimsas kompressorn..den ena skulle ha 3400:- och den andra 2600:- ?!? Om Volvo fixade det på 30 min så är priserna jag fått hittills sjuka..jävla skojare.
Blir till att ringa Volvo verkstäder då..
Fortfarande ingen kunnig här på forumet som vill göra jobbet för en slant???
Väcker tråden..
Ac blev aldrig fixad under sommaren tyvärr. Det som gjorts hittills är. Torkfiltret bytt ca 1 år sedan, provtryckt och bytt några o ringar vid upptäckt läckage samt fyllt på ny gas. Samma problem kvarstod..provtryckt igen och åtgärdat nya läckage, bytte ut ett rör in till kupén, skulle byta kompressorn men upptäcktes att min va felfri likaså magnetkopplingen. Fyllde på igen men fortfarande samma problem. Systemet är tätt och behåller tryck men kyler bara några minuter och dör sen helt.
Alla förslag på vad som kan tänkas vara fel välkomnas :-)
Men du har inte schimsat magnetkopplingen? Gör det så funkar det sen, som bonus upplever jag att på/avslag av kompressorn är mycket tystare också. Har åtgärdat både Volvon och Saaben med bra resultat. (Symptomen var precis som ditt, AC funkar 5-15 minuter och lägger sen av)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw