Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Växlingarna kan nog bero på oljenivån. Dock har jag svårt att tro att vibrationerna och skrapandet kommer försvinna för att man fyller på eller spolar lådan... Känns mer som att om dom problemen kommer från lådan så är den nog körd... Däremot finns ju stor risk att det inte är lådan som orsakar dom delarna om nu bilen varit smälld.
av rid54
Din bil kanske har vattenbaserad oljekylning till automatlådan? Det är en värmeväxlare i kylaren så där kan vatten komma in i oljan (och antagligen tvärtom). Har funnits på en del varianter i alla fall. Du skulle kunna prova att palla upp bilen helt och hållet och "köra". OM vibrationerna beror av belastning på hjulen (fram), exempelvis nåt med lager eller drivaxlar, borde det bli en skillnad, om det är växellådan borde det bli samma fenomen som när du kör på riktigt.
Finns någon "expert" här som känner igen problemet på min beskrivning?
Kan det vara vinkelväxeln som är trasig på något sätt med tanke på det påtagliga skrapljudet?
Eller är det i själva lådan det har pajat eftersom den inte vill växla upp vid gaspådrag?
Eller kan det vara både vinkelväxeln och lådan?
Jag fyllde ju på olja med motorn igång som man ska. Fick ju i nästan en liter.
Oljan i lådan är inte klarröd som den ska, så något är ju fel där.
Kan det faktum att oljan är dålig göra så att den inte växlar som den ska?
Vad är troligast att det har gått sönder om vinkelväxeln tryckts till av drivaxeln vid smällen?
Snälla svara så gott ni kan på frågorna så jag vet alternativen.
Mvh
det är enormt svårt att kunna svara på något som "låter konstigt". kan ju vara 1000 anledningar till just det. Så det som gäller för dig nu är att starta en uteslutningmetod.

Som skrivet här innan ett antal gånger så _kan_ växellåds oljan ställa till med en hel del problem på en automat när den inte har sin klarröda färg längre då fukt kommer in och den ser smutsig ut och tillslut helt grå.

spola växellådan, BYT INTE utan spola d.v.s att du får förbruka 5-15l olja så att all den gamla är borta och endast ny finns i lådan. Finns oändligt många trådar om det så bara och söka så är det gjort på 1 timma.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]