Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo742 skrev:Att köra framhjusdrift är ju farligare än bakhjulsdrift. Jag har kört 740 med dåliga vinterdäck i många många år och jag har aldrig krockat eller verkligen pajjat bilen. Jag vet hur man lätt häver en sladd osv.

Men jag har aldrig kört framhjulsdrivet på mitt körkort. Hur är det med framhjulsdrivet vid halka om jag kör en kurva?
På bakhjulsdrivet så känner jag av att jag får en sån där Tokyo-Drift på gång och kan lätt ställa upp bilen om det behövs.
så resonerade jag med förut,
nu vet jag bättre det handlar om sätt att tänka på inte på vilken axel bilen driver.
Tungviktarn skrev:
Volvo742 skrev:Att köra framhjusdrift är ju farligare än bakhjulsdrift. Jag har kört 740 med dåliga vinterdäck i många många år och jag har aldrig krockat eller verkligen pajjat bilen. Jag vet hur man lätt häver en sladd osv.

Men jag har aldrig kört framhjulsdrivet på mitt körkort. Hur är det med framhjulsdrivet vid halka om jag kör en kurva?
På bakhjulsdrivet så känner jag av att jag får en sån där Tokyo-Drift på gång och kan lätt ställa upp bilen om det behövs.
så resonerade jag med förut,
nu vet jag bättre det handlar om sätt att tänka på inte på vilken axel bilen driver.
Jag har kört framhjulsdrivet när jag övningskörde och körde man i en kurva och gasade lite för mycket eller körde på blank is så körde man bara rakt fram. På bakhjulsdrivet så kunde man ställa upp bilen och styra den åt rätt håll i alla fall.
Exakt, du ställer upp bilen på tvären, krockar med sidan före och dör istället för att krocka med fronten först där bilen är som starkast och räddas av airbagen. 8)
js1 skrev:Exakt, du ställer upp bilen på tvären, krockar med sidan före och dör istället för att krocka med fronten först där bilen är som starkast och räddas av airbagen. 8)
Jag vinklar inte bilen 90 grader. Jag har fortfarande styrning och det är de som är viktigast än att inte har någon styrning.
Bäst däck fram brukar man säga.
Lite offtopic, men har volvo742 tittat på rally med framhjulsdrivna bilar någon gång? Kanske lagt märke till att bromsljusen tänds när bakändan kastas ut? Prova använda vänsterfoten på bromsen och ha högerfoten på gasen. Går att kasta ut en FWD med abs också om man bara lär sig hur man kör FWD. Hade en Saab 9000 med 136 vilda och med den kunde man piska det mesta bakhjulsdriva vintertid runt samhället om nätterna.

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]