Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

darkien skrev:elhissar ecc (för tillfället ur funktion då ja inte haft tid att fixa den ännu) halvskinn färddator (eftermonterad) elspeglar dragkrok (eftermonterad) airbag i ratt och på passagerarsidan automatlåda med sport eko o vinterläge fjärrstyrt c-lås (har även larm men tidigare ägare har kopplat bort de)
Fjärrstyrt C-lås funderar jag också koppla in. Men jag vet inte vart jag ska fixa det någonstans.
Jag har larm tror jag. Det står på min förarruta att jag har det men jag vet inte om det fungerar eller så. Jag ser ingen blinkande lampa eller så. Tror du man kan testa det på något sätt?
Bränslemätning med färddator är inget precisionsinstrument! Den visar alltid fel vilket framgår om man mäter "vid pump" som det heter. Spara kvittona under ett par månaders tid och skriv upp mätarställningen. Detta blir mycket mer exakt än någon färddator.

Öppna en dörr medan lampan blinkar. Då får du veta om du har larm eller inte.
Rådlös skrev:Bränslemätning med färddator är inget precisionsinstrument! Den visar alltid fel vilket framgår om man mäter "vid pump" som det heter. Spara kvittona under ett par månaders tid och skriv upp mätarställningen. Detta blir mycket mer exakt än någon färddator.

Öppna en dörr medan lampan blinkar. Då får du veta om du har larm eller inte.
Hur mycket fel tror du den visar? 1 dl fel?

Vilken lampa?

Edit: Att datorn visar fel så antar jag du menar vid "Km till tom tank"-funktionen och inte "snittförbrukningen" eller "direktförbrukningen"?
Det kan mycket ha med att bilen lutar eller så.

En 740 som jag kör så brukar man få mer bensin i tanken om man kör lutandes :-DD
Km till tom tank uppdaterar sig varannan sekund eller något sånt, och räknar då på antalet liter i tanken samt din akutella förbrukning. Den kommer därför hoppa rätt mycket beroende på din aktuella förbrukning.
Man kan säga att det är mer som "KM till tom tank om du kör exakt som du gör NU".
Aktuell förbrukning kan vara latjo att kolla på, den hoppar rätt duktigt den med :P

Genomsnittsförbrukningen brukar stämma rätt bra, iaf på min V70. Har jämnfört med datorn och hur mycket bensin man får i vid pumpen, och den är förvånandsvärt sann.
Lucif3r skrev:Km till tom tank uppdaterar sig varannan sekund eller något sånt, och räknar då på antalet liter i tanken samt din akutella förbrukning. Den kommer därför hoppa rätt mycket beroende på din aktuella förbrukning.
Man kan säga att det är mer som "KM till tom tank om du kör exakt som du gör NU".
Aktuell förbrukning kan vara latjo att kolla på, den hoppar rätt duktigt den med :P

Genomsnittsförbrukningen brukar stämma rätt bra, iaf på min V70. Har jämnfört med datorn och hur mycket bensin man får i vid pumpen, och den är förvånandsvärt sann.
Sen får man väll acceptera om man kan köra kanske 1-1.5 mil längre än vad mätaren visar ;)
Jag har köpt en nu. Nu fattas det bara mugghållare bak.
darkien skrev:ja ville ha färddator i min mestadels för att ha en fingervisning på antal mil kvar i tanken sen för de e lite lyxigare 8)
Jag fick höra nyss att 850 har inte ECC, utan det är ACC.
Acc och Ecc är precis samma sak dvs Elektronic Climat Control vs Automatic Climat Contol.... olika biltillverkare kallar de olika men de är samma princip.. dvs den håller auotmatiskt den inställda temperaturen.
en del menar att skillnaden är att de benäms olika om man har vred eller om man har elektronisk med display men på tex 850 sitter de elektroniskt styrda vred så de e väl en hybrid mellan dessa så ska man nu va lite komisk så är de väl en Ccc :-)))))
Det är faktiskt lite roligt detta, skulle jag säga nåt om "ECC" på saab 9000-forumet blir jag kölhalad, det är minsann ACC, inget annat! Tycker det borde vara tvärtom, ECC klingar bättre på en saab liksom.
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]