Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
*pettson* skrev:Fan att jag inte behöll mitt gamla block.
Det kunde jag ju sålt till KTH för enorma forskningspengar. Menar varför kan man inte slita en halv atom på ett cylinderlopp, men slita en halv atom smuts? Eller varför är smuts hårdare än stål? Eller varför är.. Ja varför..?
Hur många atomer har försvunnit ur denna märkesservade motorn månntro? Den har GARANTERAT aldrig gått mer än 1500 mil mellan sina servicear. Den har aldrig varvats kall eller för den delen gått med dåliga slitdelar. Alltså ALLTID varit toppskicks skött. Jag vet vem som skötte den innan jag tog över den och jag har inte annat än skött den heller.
Den har gått 42000 mil. Den har en konformad slitning med minimum 50mm ned och maximum under vändkanten.
Eftersom jag vet MÅNGA som ser ut såhär, en del vid 30k mil, kanske man kan förhandla om ett grupp pris på försäljning av motorerna inför forskningens framtid om det är så omöjligt..
Apropå.. Kolvringsgapet skiljer 2,7mm mellan min max..
Bild

GLÖM! att motorerna inte slits i loppen och GLÖM resten du tror om motorteori..Bara glöm det..
Börja på ny kula, i verkligheten? Börja med att ta reda på hur sakerna fungerar ihop? Vet du det så vet du varför dom slits.
Jag ser att du underskattar atomens funktion och uppbyggnad samt storlek. Mycket har med att när elektronerna är för många så blir materialet hårt och stabilt. Man kan INTE nöta en halv atom. Du kan plocka ut en elektron ur atomen, men då blir det inte en atom längre, det blir en jon och då är den positivt laddad. Men den återgår till sitt skal K, L, M osv direkt.

Om du drar en spik efter fingret så kommer du ha järn (Fe) atomer på fingret. Då talar jag inte om en atom eller några atomer. Jag talar om tusentals atomer. Det finns även teorier att varje människa idag ska minst ha en atom på sig av Adolf Hitler. Jag vet inte hur dem har kommit fram till det men det är väll matematiska forskare som har räknat ut det.

I detta fall om vi tar ett lager så glider den på en tun tun tun yta olja och inte glider efter en metallyta för då skulle det nötas direkt. Visst känns det som ett kulorna i kullaget har kontakt med sin yta men man får inte glömma att oljeatomer finns också som backar upp. Sen om man utsätter kullagret för en högre grad yttre åverkan än vad det är konstrugerat som så är det klart att något går sönder.

Men om vi nu tar tar en motor så kommer den alltid att fungera så länge man servar den och man kan återhämta sina gamla hästar igenom att även där ge den en service. Finns många som har tagit hem gamla bullmecor som har legat i skogen i ca 30 år och startat upp motorn och återhämta den igenom en service :)

När jag läste kemi, matematisk analys och linjär algebra samt maskinelement på universitetet så fick jag lära mig sjukt mycket hur ett t.ex kullager fungerar och varför det slits och hur länge det håller under ett visst tryck. Ett kullager nöts inte för att det rör sig. Det nöts för att oönskade partiklar gör yttre åverkan på materialet. :) Dessa oönskade partiklar förekommer ofta om absolutkraften P vilket är en sammanfattning av axiella och radiella krafter vid en viss vinkel värkar på kullagret. Partiklarna kan också komma utifrån t.ex olja, avgaser eller smuts.

Så nej jag glömmer inte mina universitetsstudier. :wink:
av *pettson*
Det om halva atomer var ironi, inget annat.
Besvara frågan bara?
Hur blev det såhär eftersom det är omöjligt? Jag vet exakt så jag vill bara stämma av med dej :-)-)
Jag å andra sidan har inga universitetsstudier, bara enkla studier i elektronik och mekanik med mera, så det räckte till att undervisa blivande mekaniker som fordonslärare.
Så lägger vi på 20års erfarenhet av mek uppepå det. Det låter inte så snyggt som universitet, men å andra sidan så har jag inget problem med att det är som det är på grund av konstruktionen.
Men om vi nu lägger dom fina etiketterna åt sidan: Återigen, vad är problemet när det omöjliga hänt?
av Volvo742
*pettson* skrev:Det om halva atomer var ironi, inget annat.
Besvara frågan bara?
Hur blev det såhär eftersom det är omöjligt? Jag vet exakt så jag vill bara stämma av med dej :-)-)
Jag å andra sidan har inga universitetsstudier, bara enkla studier i elektronik och mekanik med mera, så det räckte till att undervisa blivande mekaniker som fordonslärare.
Så lägger vi på 20års erfarenhet av mek uppepå det. Det låter inte så snyggt som universitet, men å andra sidan så har jag inget problem med att det är som det är på grund av konstruktionen.
Men om vi nu lägger dom fina etiketterna åt sidan: Återigen, vad är problemet när det omöjliga hänt?
Vi talar samma språk. Jag säger inte att en 850 inte kan nötas men servar man bilen bra så håller den...tja hur länge man vill. Allt är ju en kostnadsfråga. Det jag fick lära mig är att räkna på hur långt ett lager räcker och varför det blir nött och hur man kan undvika det till ens stor del :)

Så till TS så säger jag att håll servicen noga så får han tillbaka de gamla hästarna. Jag talar inte bara om att byta olja och luftfilter. Kolvringar, packningar, lager räknas in också.
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?