Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#763948
Om den står horisontellt. Alltså kl 3 så är inte kylfläkten ditt problem på långa vägar. Det blir till att riva topplocket igen, ev göra om och göra rätt. Eller så har du en spricka du inte uppmärksammat så att locket måste antingen repareras eller bytas. Det förekommer även spruckna cylinderfoder ibland. Men det är fruktansvärt sällsynt på 850 samt icketurbo. Dock som sagt förekommer det.

Systemet i sej är ett övertrycks system som kokar vid 135grader celsius när det är tätt och det är 50% glykol i det.
Kylsystemet ska klara att stå på tomgång utan lock på expansionskärlet efter det att termostaten öppnat en gång. Man bör ha klart för sej att en termostat på 92grader, öppnar vid 92 är fullt öppen vid 102. Vid 100 grader kokar vatten utan tryck.
Hursomhelst är det ett problem med motor fortfarande. Kylsystemet är inte problemet.
#763954
*pettson* skrev:Om den står horisontellt. Alltså kl 3 så är inte kylfläkten ditt problem på långa vägar. Det blir till att riva topplocket igen, ev göra om och göra rätt. Eller så har du en spricka du inte uppmärksammat så att locket måste antingen repareras eller bytas. Det förekommer även spruckna cylinderfoder ibland. Men det är fruktansvärt sällsynt på 850 samt icketurbo. Dock som sagt förekommer det.

Systemet i sej är ett övertrycks system som kokar vid 135grader celsius när det är tätt och det är 50% glykol i det.
Kylsystemet ska klara att stå på tomgång utan lock på expansionskärlet efter det att termostaten öppnat en gång. Man bör ha klart för sej att en termostat på 92grader, öppnar vid 92 är fullt öppen vid 102. Vid 100 grader kokar vatten utan tryck.
Hursomhelst är det ett problem med motor fortfarande. Kylsystemet är inte problemet.
Det bubblar inte när motorn är kall. Så det är ingen spricka.
Men desto varmare motorn blir desto mer höjs nivån i expantionskärlet.

Jag har bara vatten i systemet då jag håller på rengöra den. Lite kylvätska är det också.

Vatten kokar inte vid 100 grader utan tryck. Vatten kokar vid 0 grader utan tryck.
Vid en atmosfär-tryck så kokar vatten vid 100 grader.
#763982
Du är insatt i att vi lever under atmosfärstryck varje dag? Du kan ju iallafall fundera på vad jag menade med mitt svar. Hur högt atmosfärstryck som råder hos dej kan jag inte svara på, jag bor 92m.ö.h där råder ett tryck. Vid noll ett annat, vid 200 meter likaså. Ändå gäller exakt samma regler. Vi refererar till rådande atmosfärstryck som noll och allt över som övertryck.
Sprickor.. Du får fundera igen på hur dom fungerar.
Det är din bil, dina pengar och din tid. Du gör exakt som du vill.
#763986
Innan jag fick bilen så rök det och bubblade direkt när man startade bilen, varm som kall.
Men efter jag bytte topplockspackning, nya topplocksbultar, slipade toppen med bryne och olja så har det blivit bättre.

Nu rycker det inte och bubblar inte ur expantionskärlet. Dock så ryker det ånga och nivån stiger sakta när motorn blir varm.
Nu har jag bara vatten i motorn.
#764139
Vad tror ni vad som kan vara för fel då varför inte elfläkten går igång när motorn står på tomgång?
Om jag känner vid ena änden av kylarslangen(IN) och den andra änden(UT) av kylarslangen så är båda lika varma.

Alltså snurrar inte elfläkten som den ska göra?
#764208
Volvo742 skrev:Vad tror ni vad som kan vara för fel då varför inte elfläkten går igång när motorn står på tomgång?
Om jag känner vid ena änden av kylarslangen(IN) och den andra änden(UT) av kylarslangen så är båda lika varma.

Alltså snurrar inte elfläkten som den ska göra?
Jag hjälpte en kompis med ett liknande fel och där var felet att fläkten inte fick jord. Hur kollar man det? Reläerna framför (ovanför, egentligen) fläkten sitter på en rad med flera reläer som servar motorfläkt och AC:n. Mellan reläerna finns två smalare kablar (svarta) och det är jordkablar. På min kompis bil hade de blivit avskavda så det var avbrott till jord. Genom att kolla upp dessa och skarva på ny kabel så startade AC-fläkten, men även motorns fläkt är beroende av fungerande jord. Det är tänkbart att det inte är likadant fel på din bil, men kolla gärna upp kablarna. Man måste dra lite försiktigt i dem för att det finns en vass kant som kan skava, en eller ett par decimeter ner.
#764218
pelle1963 skrev:
Volvo742 skrev:Vad tror ni vad som kan vara för fel då varför inte elfläkten går igång när motorn står på tomgång?
Om jag känner vid ena änden av kylarslangen(IN) och den andra änden(UT) av kylarslangen så är båda lika varma.

Alltså snurrar inte elfläkten som den ska göra?
Jag hjälpte en kompis med ett liknande fel och där var felet att fläkten inte fick jord. Hur kollar man det? Reläerna framför (ovanför, egentligen) fläkten sitter på en rad med flera reläer som servar motorfläkt och AC:n. Mellan reläerna finns två smalare kablar (svarta) och det är jordkablar. På min kompis bil hade de blivit avskavda så det var avbrott till jord. Genom att kolla upp dessa och skarva på ny kabel så startade AC-fläkten, men även motorns fläkt är beroende av fungerande jord. Det är tänkbart att det inte är likadant fel på din bil, men kolla gärna upp kablarna. Man måste dra lite försiktigt i dem för att det finns en vass kant som kan skava, en eller ett par decimeter ner.
Jag antar du menar elfläkten? Jag har bara EN fläkt och ingen "ac fläkt". Antar att AC:n och kylaren ska dela på samma fläkt?
Hur som helst så går det ström dit.

Däremot så vet jag inte om relääet fungera. Jag har testat den där mitten pluggen och det är anslutning där om jag mäter med en multimeter.

Ska kabeln ge något visst värde när motorn är varm? Vart går kabeln?
#764301
Volvo742 skrev:
pelle1963 skrev:
Volvo742 skrev:Vad tror ni vad som kan vara för fel då varför inte elfläkten går igång när motorn står på tomgång?
Om jag känner vid ena änden av kylarslangen(IN) och den andra änden(UT) av kylarslangen så är båda lika varma.

Alltså snurrar inte elfläkten som den ska göra?
Jag hjälpte en kompis med ett liknande fel och där var felet att fläkten inte fick jord. Hur kollar man det? Reläerna framför (ovanför, egentligen) fläkten sitter på en rad med flera reläer som servar motorfläkt och AC:n. Mellan reläerna finns två smalare kablar (svarta) och det är jordkablar. På min kompis bil hade de blivit avskavda så det var avbrott till jord. Genom att kolla upp dessa och skarva på ny kabel så startade AC-fläkten, men även motorns fläkt är beroende av fungerande jord. Det är tänkbart att det inte är likadant fel på din bil, men kolla gärna upp kablarna. Man måste dra lite försiktigt i dem för att det finns en vass kant som kan skava, en eller ett par decimeter ner.
Jag antar du menar elfläkten? Jag har bara EN fläkt och ingen "ac fläkt". Antar att AC:n och kylaren ska dela på samma fläkt?
Hur som helst så går det ström dit.

Däremot så vet jag inte om relääet fungera. Jag har testat den där mitten pluggen och det är anslutning där om jag mäter med en multimeter.

Ska kabeln ge något visst värde när motorn är varm? Vart går kabeln?
Jo, AC och motor har samma fläkt, men styrs av olika givare. Motorfläkten styrs av en kylvätskesensor och AC:n styrs av högtrycksvakten (sitter ovanför rambenet vid höger lykta). Normalt brukar sällan motorfläkten få impuls från kylvätskesensorn att starta om kylsystemet funkar som det ska och har normalt flöde. AC-fläkten brukar däremot gå igång nästan omedelbart man startar bilen. Där finns en signal till fläkten och den måste gå, annars tappar AC:n effekt på någon minut och det blir knappt någon kyla i bilen när den står stilla.

Du har ju provat att fläkten funkar och det gör den. Kylvätskesensorn borde inte alls ge signal om fläkt (kommer från ECC-panelen i bilen/förarplats) med ett fullt fungerande kylsystem och rådande yttertemperatur just nu. Problemet ligger snarare i kylvätskans flöde i motor och kylare. Någonstans finns en strypning eller liknande som förhindrar normalt flöde. Jag tror du får ta det igen med pettson som är riktigt über på sånt här.
#764359
Men du kan väll inte mena allvarl?
Så motorn kan stå på tomgången utan att fläkten behöver starta?

Det som fungerar är:
* Elfläkten
* Reläet's ingångar(INPUT) har en sluten krets dvs fungerar
* Sensor till termostathuset fungerar. Har ett ohmvärde på 773 ohm.
* Temperaturmätaren på instrumentpanelen fungerar. Den visar kl 3.
* Topplockspackningen


Det som inte fungerar:
* Kablen som går till reläet's INPUT har ingen sluten krets, dvs 0 ohm.

Det som misstänks har gått sönder:
* Vattenpumpen

Anledningen varför jag misstänker vattenpumpen:
* Kylarens ände och den andra änden är varma. Änden som går till vevhusventilationen blir snabbare varm före änden längst nere på kylaren.
Även generatorremmen gnisslar.


Det som händer:
* När motorn får stå på ett tag så stiger kylvätskenivån och det rinner över (småkokar lite). Ca 15 minuter.

Bild på kabel som inte ger signal:
Bild

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]