Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Silver.Swe. skrev:En "bilvetande" kompis sa att det var ett allmänt känt att det kan skada ACn ha den på samtidigt som man har fönstrerna nere.
Min V50 sänker fläkthastigheten markant om jag hissar ned rutorna, om kompressorn också påverkas har jag ingen aning om men systemet vill väl inte att man ska "elda för kråkorna", lite irriterande ibland när bilen stått i solen och man hivar ned rutorna för att lufta ur den värsta värmen samtidigt som man vill blåsa på för fullt med AC:n för att kyla ned luftkanalerna..
av rid54
Den klassiska AC-lösningen är väl att kompressorn kopplas in för att aktivera kylningen (pumpa runt kylmediet). Hur ofta den måste gå beror rimligen på hur varmt det är i bilen och hur kallt det är ute (kylluften). Den har inget "högvarv" utan den går i de flesta fall som motorn går, driven av en rem. Troligen klarar den av att gå "hela tiden" även om den som allt annat har en viss livslängd. Hur fläkten gör beror på anläggningstypen, men även fläktmotorn kan väl i princip slitas ut. Personligen skulle jag troligen inte ha AC på samtidigt som fönstrena är nere... Det är onödigt slitage på anläggningen även om det troligen inte har så stor betydelse egentligen. Och det drar soppa....
Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]

Bromsköld till v70xc -00

Nu finns bromssköldar att beställa fr&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]