Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

virtq skrev:Har själv köpt dessa
http://www.ipdusa.com/products/8969/120 ... insert-kit

Har inte monterat dem än, men kan återkomma med resultat när det är gjort.
Jag har dessa monterade, och det gjorde gott! Fick dock byta en av subframebussningarna för att få i denna. Den gamla bussningen var totalt sönderkorroderad trots endast 17000mil
Knarrar om mina styrleder så ja de måste bytas.
Jaha då får man hoppas att mina subframebussningar inte ser ut så. Man måste väl plocka bort hela subframe'n för att byta dem?
När du bytte pallade du upp bilen på subframe'n för att avlasta belastningen på bussningen?
Hej

Nä du behöver inte alls plocka loss subframe:n. Jag bytte bara en av de främre men det gick ganska fint när man kom på tricken. I volvos instruktioner behöver man inte heller ta bort subframe n, men de rekommenderar att man lossar styrväxeln från styraxeln annars kommer det ligga i spänn när man lossar de bakre subframefästena.
virtq skrev:Knarrar om mina styrleder så ja de måste bytas.
Jaha då får man hoppas att mina subframebussningar inte ser ut så. Man måste väl plocka bort hela subframe'n för att byta dem?
När du bytte pallade du upp bilen på subframe'n för att avlasta belastningen på bussningen?
Bussningarna är monterade underifrån så subframen behöver inte tas bort alls för att byta bussningarna. Det räcker med att sänka ner den lite i det hörn man ska byta på. En metod som fungerade bra för mig var att sticka in en relativt smal mejsel mellan bussningen och hålet för bussningen. När den var inne där mellan kunde man få in en större mejsel och sedan knäcka den gamla bussningen så att den gick att få bort enkelt.
JE Jr skrev:Pallar du upp bilen på subframen blir det istället en jäkla belastning på subframebussningarna...
Även om man bara ska montera insatserna? Tänker mer på belastningen på brickan som håller upp bussningen underifrån.
JE Jr skrev:Tre av insatserna monterade jag på en lyft på en gör det själv hall, en sån där som man kör upp med hjulen på ett par ramper så står bilen på hjulen.

Edit: självklart lossar man endast en bricka i taget.
Okej, då tänkte jag nog lite fel. Tack för att du klarnade upp det för mig. Anledningen till varför jag fick för mig att man var tvungen att avlasta ramen var att de gjorde så i instruktionsvideon från IPD.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!