Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Tjosann skrev:jag kollade runt på forumet om felkodsläsare till
sist så åkte jag till en verkstad som
kollade felkoderna och rensade dom för 300 kr.

abs-lampan släcktes och jag åkte direkt till
besiktningen.
gick igenom med blanka papper.

på vägen hem började abs-lampan lysa igen.

men nu skiter jag i det!

tack för bra tips!
vad fick du för fel? för jag hoppas du fick ett papper med dig om vad felkoderna var?

och att lampan lyser nu på sommarn....visst.
Men du kommer ångra det när du ligger i diket på vintern.
av *pettson*
Ja många tycker att attityd som påvisar att man ska ta sitt ansvar när det gäller säkerhet, är tråkigt. Det märkliga är att ålder spelar ingen roll, en del lär sej helt enkelt aldrig vad ansvar är. Det finns alltid nåt att skylla på helt enkelt.
*jag ska snart skrota den*
* jag ska sälja den*
*den är inte värd så mycket pengar*
naturligtvis finns det flera *orsaker*.
Men det brukar oftast handla om nåt som går att fixa med en låda äpplen under sängen. Nämligen latmask i grund och botten.
Dom flesta fel kostar ett par hundralappar på sin höjd samt lite tid. Men ingen ids kolla på problemet och skyller allt på kostnader och värde utan att ta reda på just orsak och kostnad. Det är alltid bättre att skita i det och låtsas som om problemen inte fanns.
Dom flesta har inte problem med att få fram ett par hundralappar, för det går att knäcka några bärs, eller nån flaska vin, röka, snusa, gå på krogen i övrigt med dess entreavgifter. Det går alltid att ha en finare telefon eller iallafall finare kläder. Men just bilen och ditt eget och andras liv, det är inget att satsa på. Tillgång till verktyg är nåt som många anger som orsak. Tja.. Dom flesta målar, tapetserar, snickrar mindre saker, utan att äga alla dessa verktyg. Jag förmodar att man lånar dom. Då går det säkert att prata med samma vänskapskrets och se om verktygen man behöver finns däri, om man vill.
av Tjosann
hur kan jag göra det när jag
redan "ligger i diket"
av 2444ever
Tja du, hade en bil väldigt nära bakom mig i vintras, när jag bromsade inför en rondell där det var lite blankis så var han inte riktigt med, hade han inte haft ABS så hade han kört in i mig. Nu kunde han styra ut i vägrenen tack vare ABS, det är nämligen den största fördelen med ABS att man kan styra även när man bromsar hårt, speciellt vid halt väglag.

Om man bromsar och har svårt att styra p.g.a. ingen ABS så finns det ingen regel som säger att du hamnar i diket, du kan lika gärna smaska in i någon mötande helt oskyldig bil.
Det är väl ganska klart att folk reagerar på ett bilforum när man läser om någon som struntar i sin och andras säkerhet. Att du tycker det är dålig attityd säger väl mer om dig än om de som tycker till.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Tommty skrev:felkoden kommer sitta där vare sig om du fixar det eller ej. samt att absen ej fungerar när felkoder är satta.

så nollning av felkoder måste göras.

på volvo 850 92-95 kan du göra det själv i motorrummet då dem har en egen diagnosenhet, för 96-97 samt S/v/c70 måste du ha en felkodsläsare.

Nollning av box behövs inte göras.
Räcker att efter att felet är åtgärdat köra upp i 25-30km/h så systemet gör ett självtest är då allt ok släcks lampan
av Tommty
Nej, felkoderna kommer fortfarande sitta kvar när dem väl är satta.

felkoderna försvinner fortfarande inte utan en felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av taxi
Felkoderna finns kvar ja, men lampan släcks.
Sen har jag tänkt lite på vad som händer om man kopplar givarkablar fel: det borde inte hända nånting, givaren genererar ju växelspänning mätbart i millivolt.

Enhet #210 ska tydligen visa vä bak, pol B3&[…]

B230fk saknar kraft

Bränsletrycket ligger på nästan 3 […]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]