Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ace
#10076
Hur har det gått med AC:n Keken1? Jag har samma problem med min AC i en V70 2.5 -99. Ofta fungerar AC:n ok när jag startar, ger bra med kalluft. Efter kanske en kvart eller så kommer det allt varmare luft för att snart vara av "utomhustemperatur". Ibland är det varm luft redan från start, men kan efter ett tag bli kall. Verkar inte som för lite kylmedeia i mina ögon. Någon nämnde pressostat som möjligt fel. Hur kan man kolla det i så fall? Bilen har gått drygt 19000 mil.
av keken1
#10077
Ace skrev:Hur har det gått med AC:n Keken1?
Tyvärr har jag inget nytt att komma med.
av Mr Aero
#10750
Jag har något liknande fel på min 855 T5 -95. Man startar upp bilen och åker iväg och efter ca 15min så kommer det bara varmluft. :evil:
När jag köpte bilen så slog AC pumpen på och av hela tiden. Då gjordes det en läcksökning innan köldmedia fylldes på och då funkade den lite bättre ett tag ,sedan började den blåsa bara varmluft efter ca 15min. Detta är snart 1års sedan.
Vad är en pressostat för något?

Ingen som har något elschema eller något sådant så man kan kolla vad som ingår i AC kretsen, alla givare mm?
Jag har tänkt riva ner panel mm för att kunna kolla evaporator riktigt.

Jocke
av Ace
#10952
Lämnade in bilen idag till en AC-specialist för gratis undersökning. Det visade sig att det var kompressorns koppling som börjar slira efter en stund när det blir tillräckligt varmt. Antingen kan man shimsa kopplingen, det skulle kosta cirka 2000:- och då kunde man inte garantera livslängden "någonstans mellan 2 månader och 2 år" trodde reparatören. Kanske bättre att satsa på en helt ny kompessor? Kostar cirka 7500:- inklusive arbete :shock: Någon som har tips? Tydligen håller inte kompressorn så mycket mer än ca 23000 mil enligt reparatören, så det kanske bara blir trassel med den gamla om man fixar den.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11020
Den slirar inte, men det blir för stort spel mellan tryckplattan och remskivan. Det gör att magneten inte "når" tryckplattan. Ganska vanligt, en kollega plockade shims på två 850 idag!
Det går att göra utan att tömma gas, men det är trångt. Man får lossa kompressorn och vika ut den lite för att komma åt med avdragaren.
av Andy
#11185
Var skaffar man "shims" till ac kompressorn? Kan dessa beställas eller måste de plockas på skroten? Tacksam för svar.
av Ace
#11221
Eftersom spelet ska minskas antar jag att det snarast blir frågan om att plocka bort ett antal av de shims som redan sitter där, eller har jag missuppfattat totalt? Sparkz?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11251
Japp, plocka bort är det som gäller!
Men det finns en sats med shims, centrumskruven och nåt mer vad det nu var...
av Ace
#11257
Skulle du kunna ge en arbetsbeskrivning (vilka verktyg, handgrepp & hur det ser ut och sitter ihop) för ingreppet för oss räddhågade som inte vet riktigt hur kopplingen sitter ihop så skulle i alla fall jag vara oerhört tacksam!
av Andy
#11259
Ace skrev:Skulle du kunna ge en arbetsbeskrivning (vilka verktyg, handgrepp & hur det ser ut och sitter ihop) för ingreppet för oss räddhågade som inte vet riktigt hur kopplingen sitter ihop så skulle i alla fall jag vara oerhört tacksam!
Jag har tänkt mig att utföra denna operation och är också väldigt tacksam för ovanstående instruktioner och tips hur man lättast fixar detta

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p[…]

1998 nissan micra k11 bensin.