Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MegaJos
Hade en felkod och lysande motorelektroniklampa. Då bytte jag tryckvakten och sen inga vare sig gamla eller nya felkoder. Så ja, jag har bytt rätt tryckvakt. Och eftersom felkoderna försvunnit så bör den väl funka som den ska, ingen idé att mäta.

Kan ta en ny kik på felkoderna, just in case.

En tanke som slog mig är att den andra tryckvakten kan vara död också. Den har ju bara två stift (ingen signal?) så då borde den väl inte ge nån felkod?
av SubMarine
Lågtrycksvakten sätter ingen felkod vad jag vet och jag har inte haft någon felkod de gånger min AC pajat pga läckage.

Om du byglar kontakten till lågtrycksvakten och kompressorn då startar så vet du iaf att det inte finns något annat som hindrar den än bristen på gas eller defekt lågtrycksvakt. Det sista är väl det som är minst troligt i detta fallet. Kör inte kompressorn mer än några sekunder bara om du byglar kontakten då gasen även innehåller smörjningen till kompressorn.

Edit: Det är lågtrycksvakten som bara har två stift i sin kontakt.
av MegaJos
Mjahapp... Så har jag bytt den andra tryckvakten också, men ACn funkar fortfarande lite när den själv vill. Är det kontrollenheten som måste bytas? Ska prova att blåsa ur "tempfläkten" som sitter granne med ratten till färddatorn, den ska tydligen kunna spöka till saker och ting.
av MegaJos
taxi skrev:Då funkar den ibland alltså? Beskriv lite bättre tack.
Japp, det gör den. Väldigt sporadiskt, vad det verkar. Bägge tryckvakterna är bytta och systemet är fullt. Tidigare så blinkade kontrollenheten men har inte gjort så på ett tag, alltså innan jag bytte tryckvakterna. Hade ju en felkod på tryckvakten så det kanske var därför det blinkade.

Kompressorn funkade fint för två veckor sedan, men när jag stängde av bilen och startade så var den död igen. Jag tror att den slog till i fredags när jag var ute och åkte, då kom det kall luft iaf. När jag skulle hem så var det varmt och jävligt igen. Sen har den inte funkat sedan dess.

Det är vad jag kommer på just nu.
av pelle1963
Jag har ett uppslag som är gratis och i princip riskfritt att pröva. Detta löste i alla fall mitt problem. Först, om du har Volvo originalstereo monterad i bilen så kolla att du har din kod uppskriven - helst rätt kod också - innan du börjar. Ta en tians blocknyckel och lossa minuspolen (just det) på batteriet och lägg allt en bit ifrån batteripolen så att de inte får kontakt med varandra utan din vetskap. Låt allt ligga en längre stund, eller omkring en timme. Lägg på kabeln på minuspolen igen och starta bilen. Har du tur startar din AC/ECC igen. Om inte så har du inte förstör något. Nja, klockan i bilen måste ställas igen, förstås.
av MegaJos
pelle1963 skrev:Jag har ett uppslag som är gratis och i princip riskfritt att pröva. Detta löste i alla fall mitt problem. Först, om du har Volvo originalstereo monterad i bilen så kolla att du har din kod uppskriven - helst rätt kod också - innan du börjar. Ta en tians blocknyckel och lossa minuspolen (just det) på batteriet och lägg allt en bit ifrån batteripolen så att de inte får kontakt med varandra utan din vetskap. Låt allt ligga en längre stund, eller omkring en timme. Lägg på kabeln på minuspolen igen och starta bilen. Har du tur startar din AC/ECC igen. Om inte så har du inte förstör något. Nja, klockan i bilen måste ställas igen, förstås.
Klart värt att testa. Man vet ju aldrig. Tack!

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta. Min[…]

Jag gjorde nyss detta, och det är ett rä[…]

Tack! Med andra ord går inget att justera ba[…]

Finns ingen hydralik i spegeln.