Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Har man körkort ska man även känna till blinkersanvändning i rondell, högerregeln och utvändig säkerhetskontroll, men det är nog inte många som kan detta heller..
av rid54
Det där var ju ämne till en helt ny tråd, taxi... :???: Sådant slarv slår inte direkt i plånboken om man inte "åker dit", men att köra med för lite olja i motorn kommer att skapa problem, säkerligen.
Mvh
/RID
av 2444ever
Nyare volvosar kan väl visa oljenivå? Och varna vid låg nivå?
Håller med TS om att det borde finnas någon varning vid för lite olja, tycker det är ganska märkligt egentligen att det inte finns på lite äldre bilar (som t.ex. min V70 -00). Finns ju givare och varningar för det mesta, t.o.m. spolarvätska har varningslampa vid låg nivå, men oljan, nej då skall man öppna motorhuven, dra upp en mätsticka som är lite svårläst vid dåligt ljus, och helst torka av den innan man mäter.
Men det kanske är jättesvårt, kanske har krävt världens samlade motor- och elektronikexpertis och år av forskning för att kunna utveckla någon form av elektronik för detta - vad vet jag?

Däremot skulle jag sakna oljestickan om den ersätts av elektronik, känns inte lika gediget (och jag har inga problem att kolla av den, tycker mer att det är lite märkligt att det inte finns varning för det som sagt).
av *pettson*
Nivåvakt har funnits sedan T5 kom 1994, men dom kopplades ur eftersom dom med tiden som alla flytberoende mätelement började visa fel.
Kunderna såg den tända lampan längst upp till vänster i instrumentet och fyllde på olja. Inte heller då kunde förarna rycka upp stickan och kontrollera. Detta resulterade i överfyllda motorer med skador.
Det är ALLTID stickan som har sista ordet. Den bör ryckas varje gång bilen tankas för att ha kontroll. Till och med när bilarna var nya 92 gick gränsen för klagomål vid 1 liter oljeåtgång på 100 mil. Det finns inga krusiduller och inget att önska eller skylla på.
av 2444ever
Har förstått att det är lite krångligare med olja. Och dilemmat är ju att det FÅR inte visa fel om man nu skulle lita på en mätare/lampa, så har väl varit säkrare att förlita sig på stickan. Lite samma resonemang som Volvo haft om avstängning av krockkudde på passagerarsidan. Kanske varit enklare att haft mätinstrument för avstängd motor som @Lucif3r skrev, men då skulle de lagra ett värde som sedan visas på något sätt, skulle förmodligen inte förenkla ändå.

Men det finns numera "elektronisk mätning" av oljenivå/oljemängd i nya Volvos?
Hur fungerar det isf? Någon ny revolutionerande idé?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2444ever skrev:Men det finns numera "elektronisk mätning" av oljenivå/oljemängd i nya Volvos?
Hur fungerar det isf? Någon ny revolutionerande idé?
Min gissning är helt enkelt mjukvara, som "gissar" nivån baserat på temperatur, varvtal, tryck, väder och vilket fotbollslag som vann osv, typ :mrgreen:
På tiden då våra bilar gjordes fanns inte, eller var helt enkelt på tok för dyrt, den teknologin som finns i dagens bilar.
Det går garanterat att fixa med mer olika mätare på motorn, kopplat till t ex ett ardiuno(stava..) kort med lite smart programvara och en display.
... Men det är ju inget vilken svenson som helst skulle klara av. Jag skulle inte det för jag kan inte koda C++ för 5 öre :lol: , plus att det kräver rätt duktig matte samt kunskap om hur oljan fungerar och reagerar innuti nämnd motor.
av rid54
Det är ju ingen större vits med att mäta oljenivån med motorn igång. Beroende på motor- (olje-) tempen kommer ju olika mycket olja att vara "på väg tillbaks" till oljetråget. Vissa modeller av Citroën BX 1988 har en oljenivåmätare som ger nivåindikering när man slagit på tändningen OCH väntar 3 sekunder innan man startar motorn. Man kan alltså få en fingervisning varje gång man startar bilen. Sen använder man väl stickan ändå ibland, det finns ingen totalsäker elektronik...
Mvh
/RID
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]