Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jojjeblom skrev:
jonteringkvist skrev:Okej det kan inte vara att däcken är breda då? För han jag köpte dom av hade dom på en s70 fast med 215/40 däck , fast när du säger att dämparna kan vara slut så känns det som om att de är de för den är jätte låg bak till skillnad från i fram .. :)
Om den är lägre i bak så är det fjädrarna som är dåliga eller kapade eller sitter det kanske sänkfjädrar där.

Dåliga stötdämpare påverkar inte höjden på bilen (om det inte sitter nivådämpare då)
Okej det sitter inga sänkfjädrar och de är inte kapade, men jag ska gå ut och kolla vart det ligger emot, om det ligger emot innerskärmen vad ska jag göra då? Mvh
Andazon skrev:Tja...

Kan ju alltid kapa ur en bit eller ta bort hela innerskärmen...

Skämt åsido så har du nog bara att välja mellan att åtgärda nerhänget på fjädringen och/eller minska bredden på däcken...

// Andazon
Okej känns tråkigt att behöva köpa nya däck igen.. När det bara tar i lite grann ...
Enligt Volvo säljbroschyr för S70/V70 My00 levererades R AWD med fälg "Sattelite" 7x16" och däck 205/55-16. Som tillval fanns fälg "Sattelite" 7x17". Tyvärr anges inte däcksdimension i broschyren. Tittar man däremot i tillbehörskatalogen(länk finns i mitt förra inlägg), så skiljer man på AWD modeller som har däcksdimension 215/45-17" och FWD modeller som har 205/45-17". Detta på 7" breda fälgar.
Källa är Volvos kataloger.
Tar det emot hela tiden eller? Mina tar ytterst sällan emot i bakre hjulhusen. Men nu har det skavt av ett par millimeter av plasten där det tog emot, så det hjälper nog till att det blir mer sällan det tar i.

Hjulen bak verkar röra sig något framåt vid infjädring, så det är väl därför det tar i. Vid "normalläge" är det hyffsat mycket spelrum.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]