Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Om det fattas gas finns det en läcka, och det skulle iaf jag se som "trasigt" Nu går den ibland och ibland inte, gasen brukar inte krypa tillbaka in när den har läckt ut...
Att den går en stund från kallstart och sen lägger av är typiskt för stort spel i remskivan.
Fast kylargasen tar ju slut någon gång hur eller hur...
Funderade på om du använt den så pass mycket så att den tagit slut.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, den förbrukas inte. Den pumpas runt och tar upp och avger värme. Brukar du fylla på ditt kylskåp där hemma? Det är större risk för läckage i en bil med rörliga delar, fler skarvar och sämre miljö. Men ett läckage är fortfarande ett fel.
Användarvisningsbild
av Big Red
Med risk för att få på skallen..
Jämförelse av kompressorn till AC:n i en bil och ett kylskåp kanske inte riktigt går att göra då det är frågan om en annan typ av kompressor.
Dock håller jag med om att om köldmedel saknas så finns det en läcka. Frågan är var man drar gränsen för fel, och vad som är naturligt. Efter 11år och dryga 25000mil slutade min AC fungera. Provtryck och byte/påfyllning av systemet fixade problemet. AC:n fungerar som den ska igen. Om jag nu blir tvungen att göra om proceduren igen om 11år och ytterligare 25000mil så beklagar jag mig inte.. Det är inte farligt stort läckage.
Dessutom kan vi kanske å andra sidan jämföra med däcken i bilen.. Vår och höst byter vi däck.. Trots att däcken hade rätt tryck då jag ställde undan dem, så kontrollerar jag trycket.. Och varje år får jag fylla på lite luft i alla däcken.. Luften har alltså läckt ut..
Om vi då utgår från att allt är statiskt så är ju även det ett fel.. frågan är om det är Pirelli'na, ventilerna eller fälgarna.. Å andra sidan kan jag ju bara acceptera det och fylla på däcken...

Men.. om man shimsar kompressorn och sedan fyller på systemet.. är man ju ganska säker på att ha fixat felet..
av *pettson*
Big Red skrev:Med risk för att få på skallen..
Jämförelse av kompressorn till AC:n i en bil och ett kylskåp kanske inte riktigt går att göra då det är frågan om en annan typ av kompressor.
Dock håller jag med om att om köldmedel saknas så finns det en läcka. Frågan är var man drar gränsen för fel, och vad som är naturligt. Efter 11år och dryga 25000mil slutade min AC fungera. Provtryck och byte/påfyllning av systemet fixade problemet. AC:n fungerar som den ska igen. Om jag nu blir tvungen att göra om proceduren igen om 11år och ytterligare 25000mil så beklagar jag mig inte.. Det är inte farligt stort läckage.
Dessutom kan vi kanske å andra sidan jämföra med däcken i bilen.. Vår och höst byter vi däck.. Trots att däcken hade rätt tryck då jag ställde undan dem, så kontrollerar jag trycket.. Och varje år får jag fylla på lite luft i alla däcken.. Luften har alltså läckt ut..
Om vi då utgår från att allt är statiskt så är ju även det ett fel.. frågan är om det är Pirelli'na, ventilerna eller fälgarna.. Å andra sidan kan jag ju bara acceptera det och fylla på däcken...

Men.. om man shimsar kompressorn och sedan fyller på systemet.. är man ju ganska säker på att ha fixat felet..
Här är svaret från volvo personvagnar som jag fick på frågan om vad som var normalt på en volvo 850 GLT 92.
*Tack för din fråga. Vi har nu varit i kontakt med våra experter inom AC system på produktutveckling. För din bil med årgång 1992 finns det inga lagar som styr vilken omfattning den får läcka. Vi har däremot självklart en omfattande kontroll på de olika AC systemen och för en 850 av årsmodell 92 är en rimlig nivå mellan 15-20 g köldmedium per år i enlighet med de mätningar vi gjort. Många bilar ligger dock långt under denna nivån. I din bil finns det 750 g köldmedium och systemet skall fungera felfritt fram till 200 g förlust. Jag hoppas detta ger svar på dina frågor.*

för nyare system gäller följande på volvo..
*Enligt det gällande EU-direktivet som i korthet brukar kallas 'F-Gasförordningen'
får s.k. enkelevaporatorsystem förlora max 40g R134a/år och dubbelevaporatorsystem max 60g R134a/år.
Dagens system förlorar typiskt inom området 8-13g/år. dvs. mindre än en 1/4 av tillåten förlust.
För övriga världen finns inga motsvarande krav.*
av YeSHiM
Jag shimsade utan att lossa kompressorn på min S80. Problemet med AC:n var samma som ovan, den gick 3-4 minuter eller till man la på rejält med gas och la sedan av.

För att fixa behövs en grov tältpinne (använde jag ... ta vad ni har) och en hammare.

Skivan hålls på avstånd från hjulet med hjälp av tre små gummikuddar. Dessa tre kuddar sitter fast i varsin liten ögla utanpå skivan. Om man kryper under bilens högra framände (behöver inte ens hissas upp) så ser man dessa öglor på skivan. Stoppa in tältpinnen och lägg an mot ringen (var försiktig så att inte gummikudden hoppar ur) och kläm till några gånger med hammaren. Man får ge den ganska ordentligt med smäll eftersom både ringen och själva motorblocket "fjädrar".

Innan justeringen var avståndet mellan skivan och hjulet ca 1 mm, efter "justering" var den ca 0,5 mm och AC:n funkar perfekt igen.

Tack för tips och råd i tråden som ledde fram till en enkel lösning. Jag är själv verkligen ingen mekaniker ... så det tog sin tid innan jag kom på vad jag skulle göra. :)

Trevlig "sval" sommar ... /Johan
Användarvisningsbild
av emwtur
YeSHiM skrev: Jag är själv verkligen ingen mekaniker ... så det tog sin tid innan jag kom på vad jag skulle göra. :)
"tomgången justeras med lätta slag med en smideshammare" :D

ingen metod jag rekommenderar - lagren i kompressorn bör fått en hel del stryk

/emwtur
av YeSHiM
Kompressorn fungerar felfritt ... so far, so good ...

Jag var beredd på att det skulle kunna gå åt pipan, men eftersom jag ändå hade noll funktion och mycket begränsad tid så tog jag risken. :wink:

Bilen har rullat 34 400 mil så prylarna är ju inte direkt nya ...

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]