Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Den billigaste Piggybacken jag känner till är en byggsats, man måste alltså kunna löda och känna till elektronikkomponenter (inte överdrivet svårt). Det senaste priset jag såg på den var omkring 800 kr om jag minns rätt. Sedan finns det lite mer halvfabrikat där man får dra kablar själv och montera ett kort i en passande låda. Då är man uppe i storleksordningen 1 - 2000 kr. Så finns det helt färdiga "plug in" som man sätter på spridarnas signalkabel, med kontakter, inget kabelklipp eller skarvande. Det enda som brukar krävas är en batteri- och jordanslutning på lämplig plats. Dom här brukar ligga över 2000 kr.
Till dom byggsatser som säljs finns det lättbeskrivna instruktioner. Flera av dom här i "plugg in-nivån" är utländska produkter. Men det fungerar ju lika dant oavsett var man bor och kör, så det är nog lugnt att välja sådant.
Mer om detta och en sammanställning hittar man på http://www.etanol.nu

Jag skall lägga till en uppgift om det tidigare inlägget. Jag skrev att "Rent generellt brukar det anses att minst 30% etanol klarar alla senare tiders bilar med datorstyrd insprutning".
Det finns ett viktigt undantag här. Dessvärre är det en Volvo. Men det finns nog inte någon större mängd av dom? Det är dom S/V40 som har 1,8 GDi-motorn från Mitsubishi, motorkod B 4184 SJ. Och bara en årgång som jag tror var 2000 (?) Den har ett EGR-system som inte jobbar så bra ihop med etanol.
Dom som sägs klara 100% E85 utan konvertering är bl.a några Renault och VW-modeller. Även någon 80-tals Opel sägs hänga med. Jag kan inte dessa modellprogrammen, så man skall nog pröva sig fram.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Gjorde en sökning och hittade på Eur1Supply E85 Etanol Flex Fuel för 4 syl. konverteringssats till bilar från 2001, av priset 94,37.
Ingen aning om det är något att ha.
av Knatch
Jag vet inte vad han justerat men allt är orginal och ingenting är utbytt. Jag ska fråga honom på måndag.

Bilen går fortfarande fint efter cirka 1000km och förbrukningen ligger numera på ca 1l/mil stadskörning.
Bränsleförbrukningen sjönk nu efter att jag bytt termostat då den gamla inte ville stänga ordentligt. Det fick bli en ny på biltema för 100kr.

Tempen ligger någon millimeter över normalstrecket för bensin vilket jag inte har någon detaljerad förklaring på. Den startar fortfarande på första försöket varje morgon men jag kör inte ut direkt utan väntar nån minut.

Edit: jag tar och byter tändstift, tändkablar och annat skit för att få ner förbrukningen lite till. Byter olja och filter, växelådsolja, servo olja, och hjullager runtom. Mest som en rolig grej ;)

Om intresset finns så kan jag starta en ny tråd med lite bilder på allt jag gör.
av Rådlös
Alfredo: Jag försökte leta på dina uppgifter och kom till några finskspråkiga sidor. Det finns ju i och för sig Google Translate, så det var inget stort problem. Men tror du inte priset var i euro? (När jag översatte något exempel så blev det i Skr och omkring 800 kr.)
Någon sida hade ett forum där det gavs åsikter om det ena eller andra.
Det finns ju mycket falska rykten om detta med konvertering och t.o.m Svensk Bilprovning har varit med och spridit ryktena. Fram till någon gång 2008 eller däromkring fick man per brev en kallelse till den årliga besiktningen. Där låg med en broschyr om vad Bilprovningen vill och gör. På baksidan av den stog det bl.a lite om etanol. Där stog att brandfaran var mycket större med etanol och det uttrycktes farhågor om att bilen kunde t.o.m "flyga i luften!".
Man kan svara enkelt: 1. Bensin är mer eldfängt än etanol. 2. Bilar brinner, men exploderar aldrig. Det händer bara i Hollywoodfilmer.
Det finns ett problem, bränsleslangarna. (Men nu blir det en lång utredning igen.)
Av bensin bildas det hartsrester som sätter sig på insidan av tanken och bränsleledningar. Detta drabbar oftast bilar som står oanvända längre tider, t.ex hobbybilar som bara används den varma årstiden.
Nu är det så att etanol löser upp den här hartsen och den följer med bränslet till motorn. Därför är det ett stående råd att byta bränslefilter efter att man har konverterat en bensinbil till etanol efter några veckor eller något hundratal mil. Annars kan filtret bli igenproppat med hartsresterna.
Men brandfara då? Jo, gamla bilar hade bränsleslangar av dålig kvalitet som sprack efter något år. Oavsett vilket bränsle som rann i den. Om sprickorna blev på insidan så "tätade" den här hartsen till nöds dom mikroskopiska sprickorna. När sedan etanolen kom så löste den upp hartsen och slangen började läcka i sämsta fall.
Nu är det emellertid så att alla bilfabrikat från slutet på 80-talet har en helt annan gummikvalitet på bränsleslangar. Dom är t.o.m testade och godkända för både bensin och etanol.
Nu är dessvärre inte faran över med detta. Biltema och Jula säljer en bränsleslang av märket ILO. Den är "lågbudget" och dessvärre av usel kvalitet och spricker efter något år oavsett om det är bensin eller etanol i den. Det finns riktig godkänd som är stämplad med ISO-certifikat etc. etc. på större bensinstationer, båttillbehör m.m. Fråga efter etanolbeständig slang om du behöver byta av någon anledning. Dessutom är den testad och godkänd med både marginal och råge för det övertryck som är i insprutningsmotorer.
Svensk Bilprovnings skrämselpropaganda försvann efter några år.
Man hör också ibland att packningar far illa av etanol. Det är också en gammal och tvivelaktig uppgift. Det gällde korkpackningar som hade ett bindemedel som inte tålde etanol. Men sådana packningar förekommer inte i dagens bilar.
av Rådlös
Knatch: Det är nog bra att du byter tändstift och kablar etc. etc. Men den största effekten bör du nog få av att ha en fungerande luftförvärmning, som jag har beskrivit här i första inlägget.
Det finns dom som även experimenterar med att värma även bränslet, men det är närmast överkurs. Det kanske man kan grubbla över när man har konstaterat att bilen går stabilt och bra både sommar och vinter i alla lägen.
av Knatch
Rådlös skrev:Knatch: Det är nog bra att du byter tändstift och kablar etc. etc. Men den största effekten bör du nog få av att ha en fungerande luftförvärmning, som jag har beskrivit här i första inlägget.
Det finns dom som även experimenterar med att värma även bränslet, men det är närmast överkurs. Det kanske man kan grubbla över när man har konstaterat att bilen går stabilt och bra både sommar och vinter i alla lägen.

Vet inte om jag tänker rätt men min motortemp är något högre än på bensin. Räcker inte det?
av Rådlös
Tempmätarinstrumenten i bilar är långtifrån några precisionsinstrument. Rent logiskt borde du ha lägre motortemperatur eftersom etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Men det kan ju vara tillfälligheter som gör att det visar mer. Du hade ju dessutom bytt termostat.
Värmeökningen på luften för etanol bör vara omkring 20 - 30° mer än luften för bensin. Kolla den här filmen:

När bränslet och luften blåser in vill det till att det verkligen är förgasat. Tänk på vad som händer om du tar in något iskallt föremål i ett varmt rum. Det blir kondens som syns som större droppar på den kalla ytan. Samma sak händer i förbränningsrummet om det inte är tillräckligt varmt på väggarna där inne. Dom stora dropparna hinner aldrig att brinna upp och den energin som du hade betalt för gör ingen nytta. För att hålla farten uppe måste du gasa mer med högre förbrukning till följd.
Detta med kondensbildningen går ju väldigt fort i en bilmotor, men det är välkänt och mätbart. Färdiga FFV-bilar, som min V70 har "extra" uppvärmning av förbränningsluften. Så det är ju till din fördel om luftförvärmningen fungerar mer än väl.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Inresant ämne, när e10 kom här för något år sedan var det stora diskutioner angående vad det kan ställa till med på en motor. Nu säljs det sirka 25% av denna soppa och 45 % av 98 oktan som innehåller 5% av etanål, folk är rädda för vad det kan ställa till på med på bilmotorn. Förbrukningen på E10 är dessutom större än på den dyrare 98 oktaniga dessutom går bilarna ofta bättre på den sistnämda. Vad kan tllsist 100% etanål ställa till med?
av Knatch
Alfredo skrev:Inresant ämne, när e10 kom här för något år sedan var det stora diskutioner angående vad det kan ställa till med på en motor. Nu säljs det sirka 25% av denna soppa och 45 % av 98 oktan som innehåller 5% av etanål, folk är rädda för vad det kan ställa till på med på bilmotorn. Förbrukningen på E10 är dessutom större än på den dyrare 98 oktaniga dessutom går bilarna ofta bättre på den sistnämda. Vad kan tllsist 100% etanål ställa till med?

Enligt min egna erfarenhet så är det rent skitsnack att etanol förstör motorer. Detta
R inte den första fulkonverterade volvon jag kör. Jag har även haft en volvo c70 T5 som var lika fulkonverterad. 4-5k mil och det var absolut inget fel på den tvärtom så gick den både snålt och det var bra tryck i den. Med snålt menar jag inte mindre förbrukning än bensin, visst drack den mer men den var billigare i drift.

Det här med att dom går varmare så verkar det stämma eftersom C70n gick lika varmt. Dock sänks tempen vid motorvägskörning (låglast). Den går ner under bensintempen (låglast).
Detta med nya termostater både i c70 och nuvarande 850.

Vad vetenskapen säger har jag ingen aning om och jag är inte så mycket för "vetenskap" som sponsras av oljebolag och stora biltilverkare
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Knatch skrev:
Alfredo skrev:Inresant ämne, när e10 kom här för något år sedan var det stora diskutioner angående vad det kan ställa till med på en motor. Nu säljs det sirka 25% av denna soppa och 45 % av 98 oktan som innehåller 5% av etanål, folk är rädda för vad det kan ställa till på med på bilmotorn. Förbrukningen på E10 är dessutom större än på den dyrare 98 oktaniga dessutom går bilarna ofta bättre på den sistnämda. Vad kan tllsist 100% etanål ställa till med?

Enligt min egna erfarenhet så är det rent skitsnack att etanol förstör motorer. Detta
R inte den första fulkonverterade volvon jag kör. Jag har även haft en volvo c70 T5 som var lika fulkonverterad. 4-5k mil och det var absolut inget fel på den tvärtom så gick den både snålt och det var bra tryck i den. Med snålt menar jag inte mindre förbrukning än bensin, visst drack den mer men den var billigare i drift.

Det här med att dom går varmare så verkar det stämma eftersom C70n gick lika varmt. Dock sänks tempen vid motorvägskörning (låglast). Den går ner under bensintempen (låglast).
Detta med nya termostater både i c70 och nuvarande 850.

Vad vetenskapen säger har jag ingen aning om och jag är inte så mycket för "vetenskap" som sponsras av oljebolag och stora biltilverkare

Hur mycket mer drar en 850 med 170 hästar med E85?

Tänkte köpa denna: http://www.flexitune.se/index.php

Någon som har erfarenhet av detta?
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]