- lör 16 feb 2013, 12:25
#729296
Den billigaste Piggybacken jag känner till är en byggsats, man måste alltså kunna löda och känna till elektronikkomponenter (inte överdrivet svårt). Det senaste priset jag såg på den var omkring 800 kr om jag minns rätt. Sedan finns det lite mer halvfabrikat där man får dra kablar själv och montera ett kort i en passande låda. Då är man uppe i storleksordningen 1 - 2000 kr. Så finns det helt färdiga "plug in" som man sätter på spridarnas signalkabel, med kontakter, inget kabelklipp eller skarvande. Det enda som brukar krävas är en batteri- och jordanslutning på lämplig plats. Dom här brukar ligga över 2000 kr.
Till dom byggsatser som säljs finns det lättbeskrivna instruktioner. Flera av dom här i "plugg in-nivån" är utländska produkter. Men det fungerar ju lika dant oavsett var man bor och kör, så det är nog lugnt att välja sådant.
Mer om detta och en sammanställning hittar man på http://www.etanol.nu
Jag skall lägga till en uppgift om det tidigare inlägget. Jag skrev att "Rent generellt brukar det anses att minst 30% etanol klarar alla senare tiders bilar med datorstyrd insprutning".
Det finns ett viktigt undantag här. Dessvärre är det en Volvo. Men det finns nog inte någon större mängd av dom? Det är dom S/V40 som har 1,8 GDi-motorn från Mitsubishi, motorkod B 4184 SJ. Och bara en årgång som jag tror var 2000 (?) Den har ett EGR-system som inte jobbar så bra ihop med etanol.
Dom som sägs klara 100% E85 utan konvertering är bl.a några Renault och VW-modeller. Även någon 80-tals Opel sägs hänga med. Jag kan inte dessa modellprogrammen, så man skall nog pröva sig fram.
Till dom byggsatser som säljs finns det lättbeskrivna instruktioner. Flera av dom här i "plugg in-nivån" är utländska produkter. Men det fungerar ju lika dant oavsett var man bor och kör, så det är nog lugnt att välja sådant.
Mer om detta och en sammanställning hittar man på http://www.etanol.nu
Jag skall lägga till en uppgift om det tidigare inlägget. Jag skrev att "Rent generellt brukar det anses att minst 30% etanol klarar alla senare tiders bilar med datorstyrd insprutning".
Det finns ett viktigt undantag här. Dessvärre är det en Volvo. Men det finns nog inte någon större mängd av dom? Det är dom S/V40 som har 1,8 GDi-motorn från Mitsubishi, motorkod B 4184 SJ. Och bara en årgång som jag tror var 2000 (?) Den har ett EGR-system som inte jobbar så bra ihop med etanol.
Dom som sägs klara 100% E85 utan konvertering är bl.a några Renault och VW-modeller. Även någon 80-tals Opel sägs hänga med. Jag kan inte dessa modellprogrammen, så man skall nog pröva sig fram.