Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jo en sak till ...
När jag köpte nytt kylarlock ingav inte försäljaren något förtroende. Först fick jag ett lock som såg likadant ut men som var märkt 75kPa ..sen när jag påpekade att det var hälften av trycket på mitt nuvarande (trasiga) så fick jag ett som såg modernare ut i grön färg och lite djupare ventil men märkt 150 kPa som min gamla.
Han gav en massa ursäkter för misstaget och sa att han trodde jag hade en volvo 240.

Med en så virrig försäljare kan det finnas en liten liten misstanke att jag kan ha fått fel typ av lock
Tätade en läcka i kylaren eh.. Hur gjorde dom det och vart var läckan?
Min misstake faller ju på att något blivit fel vid tätningen och "stoppar upp" flödet litegrann, tillräckligt för att det ska bli ett litet övertryck.
Men det är bara lite spekulation från min sida. Personligen anser jag att man bör byta kylare om och när den börjar läcka så pass att det blir ett problem.
Precis! läcktätningen är misstänkt!!! ....dessutom utöver det du skriver så är det ju en varning om en i övrigt i dåligt skick radiator om den behövs tätas

Kom precis på ytterligare en ide:
Efter allt läckande har jag nog för dåligt med glykol i ... om det var snålt i från början säg 25% och jag har hällt på 1 liter vatten så är det ju 10% glykol nu ......som svensk glömmer man ju att glykolen hjälper till att stoppa kokning på sommaren!!!!
Nu har jag kört en massa och kan konstatera att det funkar när jag kör motorväg men när jag köar eller liknande byggs det upp ett litet övertryck som tömmer behållaren på vätska. (Det försvinner in i motorn eller liknande)
När jag ventilerar genom att öppna locket kommer allt tillbaka in i behållaren och det är ett fräsande ljud i termostaten eller luftningen vid termostaten.

Är det radiatorn som är misstänkt?
Jamen ..det pyser inte ut något alls (som tidigare när locket var trasigt)
Vad som händer är att expansionskärlet fylls med luft och vätskan flyter bort in i andra delar .....när jag tömmer ut luften (genom att öppna locket) kommer vätskan tillbaka.

Det händer bara när det går varmt i köer osv ( det är 27 grader varmt här) inte när man kör motorväg.
Fläkten på radiatorn startar och verkar funka
Jo men det är ett träsk att hitta rätt dosa ... som jag förstår det rätt kan en VAGCOM ISO9141 funka men då funkar inte alla grejer med FS-VOL ialla fall ..... så när jag kom så långt var jag mer förvirrad än innan och har inte gjort slag i saken ännu.
Men visst jag borde få tag på något du har rätt
ibland är det ett läge där man ska ge upp. Det läget är nått eftersom du inte vet om att ditt system ska vara trycksatt när det är igång. Vatten kokar vid 100 grader på havsnivå om man inte trycksätter det. I din bil kokar vattnet normalt sett vid drygt 130grader. Eftersom trycket varierar med temperaturen så varierar också vätskenivån med tempen. Vätskenivå kontrolleras alltid med kall bil och på plan mark. Det är den enda nivån om är viktig förutsatt att kärlet inte blir så tomt att varningslampan tänds.
Istället för att nu leta i cirklar behöver du lämna in bilen för att få två billiga och enkla tester utförda.
Du ska få ett trycktest utfört i kylsystemet. Det visar vattenläckor. Ett enkelt kemtest i kylvattenbehållaren visar om kompression tar sej in i systemet. Inget av testen är svåra eller dyra som sagt. Dessa berättar på nån timma för dej hur en ev läcka ser ut. Att köpa diagnostiksaker löser inte problemet.
KKL Ver 409.1 VAG-COM fungerar perfekt. Jag har USB-versionen och den fungerar kalas tillsammans med vol-fcr.
Största anledningen till att USB versionen fungerar tillsammans med vol-fcr (till skillnad mot många andra usb-kablar) är att den egentligen är seriell. Den har en inbyggd seriell->usb adapter och kör således inte på usb protokollet.
vol-fcr kräver seriell anslutning.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]